بسیاری از ضعف‌ها با کشاورزی دانش‌بنیان جبران می‌شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: اکنون در مرحله گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری و اقتصادی هستیم و بسیاری از ضعف‌ها را با دانش‌بنیان کردن کشاورزی می‌توان جبران کرد.

قناعت امروز در مراسم سی و ششمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی استان گفت: اکنون در کشور مشکلاتی از نظر وضعیت منابع آبی، کاهش نزولات آسمانی و افت آب‌های زیرزمینی وجود دارد و باید کارگزاران، برنامه‌نویسان و مسئولان بخش کشاورزی همه تلاش خود را برای دانش‌بنیان کردن کشاورزی به کار گیرند.

او گفت: یکی از موضوعاتی که باید در کشور و استان مورد توجه قرار گیرد، تغییر الگوی کشت است و برای تحقق این برنامه باید از آمایش سرزمین و مطالعات پژوهشی در منطقه استفاده و پیروی شود.

قناعت گفت: بخش کشاورزی از دو معضل رنج می‌برد یکی اینکه اراضی کشاورزی به مکانی برای ساخت و ساز تبدیل می‌شود و متولیان بخش کشاورزی که همه ما باید مواظبت و مراقبت کنیم و اجازه ندهیم اراضی کشاورزی به مکانی برای ساخت و ساز غیرمجاز تبدیل شود، چون آثار و پیامد‌های بسیار نامطلوب خواهد داشت.

او مشکل بعدی بخش کشاورزی را وجود دلالان و واسطه‌گران دانست و یادآور شد: هر روز بر پینه‌های دست کشاورزان و در کنار آن بر ثروت و خانه‌های لوکس دلالان افزوده می‌شود لذا باید در این خصوص همه دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و بخش کشاورزی همکاری کنند.

قناعت گفت: خراسان جنوبی در برخی محصولات استراتژیک و میزان تولید رتبه‌های کشوری خوبی دارد، اما باید به سمت سرمایه‌گذاری، زنجیره‌های تولید و فرآوری برویم.

استاندار خراسان جنوبی بر توسعه صادرات کشاورزی تاکید کرد و گفت: با سفرای چند کشور نشست و دیدار داشته‌ایم تا پای آن‌ها را به استان باز کنیم لذا برای صادرات کالا‌های مهم و استراتژیک استان باید قدم برداشت به شرطی که بخواهیم.

۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کشاورزی در خراسان جنوبی پرداخت شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال ۲۹۵ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش از محل بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه به بخش کشاورزی استان اختصاص یافته که تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و بقیه در مرحله انعقاد قرارداد است.

او گفت: این تسهیلات به واحد‌های تولیدی و فعالان بخش کشاورزی استان بعد از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۲۱ فقره مجوز تغییر کاربری اراضی در استان صادر شده است گفت: دولت بر دیپلماسی اقتصادی تاکید ویژه‌ای دارد و در این زمینه بازار‌های بسیار خوبی در کشور‌های همسایه داریم.

او گفت: محصولات کشاورزی خراسان جنوبی باید ارزش افزوده پیدا کرده و وارد سفره مردم کشور‌های همسایه شود.

جعفری گفت: در حوزه گندم تولیدکنندگان نمونه خراسان جنوبی در هر هکتار ۱۰ هزار و ۲۸۷ کیلوگرم برداشت کرده‌اند که چهار برابر میانگین تولید در هر هکتار استان است.

او گفت: میانگین برداشت جو در هر هکتار سه هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است، ولی با استفاده از فناوری و دانش، کشاورزان نمونه استان توانستند از هر هکتار ۹ هزار و ۵۴۵ کیلوگرم محصول برداشت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: میانگین برداشت پنبه در هر هکتار به طور متوسط ۲ هزار و ۴۵۰ کیلوگرم است، ولی برترین‌های بخش کشاورزی این رقم را در هر هکتار به ۱۲ هزار و ۶۰ کیلوگرم رساندند.

او گفت: درخصوص زعفران نیز به طور متوسط ۴۴ کیلوگرم در هر هکتار و در مورد زرشک از هر هکتار پنج هزار و ۸۲ کیلوگرم زرشک برداشت می‌شود، ولی کشاورزان استان با همت و تلاش ویژه خود در هر هکتار ۱۵ هزار کیلوگرم زرشک تولید کردند.

جعفری گفت: در مورد سایر محصولات کشاورزی نیز به همین صورت برداشت در هر هکتار با همت دانش بومی و همکاری‌ها در واحد سطح از میانگین استانی و کشوری بیشتر بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکل آب مجتمع‌های گلخانه‌ای با تدبیر استاندار حل شده است گفت: ۱۸ مجتمع دامپروری و هشت مجتمع گلخانه‌ای از محل متمم اعتبارات سفر رئیس جمهور برخوردار شدند.

او گفت: بعد از اصلاح شیوه توزیع یارانه‌ها هزینه تولید دامداران افزایش پیدا کرده است و هزینه فروش هر کیلوگرم گوشت با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد، ولی در هر حال بازار فروش را نیز باید مدنظر داشته باشیم.

در این آیین از ۵۳ برگزیده ملی و استانی بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی تجلیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.