امام رضا (ع) میفرماید:
رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا
رحمت خدا بر بندهاى که امر ما را زنده کند، دانشهاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایىهاى سخنان ما را مىدانستند از ما پیروى مىکردند. (معانىالأخبار، ص ۱۸۰، ح ۱)
در دومین موسمِ عنایتِحضرت رئوف به جمع خادمانِ رسانهای خود؛ دیگر بار خنکایِ نسیم حرم بر دلِ هنرمندان وزیدن گرفت تا اوج عاشقی در قالبهای مختلف رسانهای تجلی یابد؛ و البته که اهالی رسانه چه خوش درخشیدند، چه نیکو نوشتند، چه زیبا نواختند و ساختند و چه عاشقانه آراستند؛ آنگونهکه داورانِ این میدان، روزها و ساعتها دلِ خود را، یکایک به دست بیش از ۳۱۰۰ اثرِ معطّر، بسانِ ۳۱۰۰ کبوترِ رسانهایِ حریمِ حَرم دادند، تا آنان را میهمانِ معارف زلال رضوی کنند.
هیئت داوران دومین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا (ع)، خدای خویش را سپاس میگویند که هم به سبب افزایشِ ۶۵ درصدی شرکت کنندگان و فزونی چشمگیر تعداد آثارشان، و هم به موجب ارتقای آشکار غنای آنها، به مراتب بیش از سال پیش، با دشواریهای شیرینِ انتخابِ برترها مواجه بودند.
تلاش برای دستیابی به سوژههای اختصاصی و یا پرداختهای اختصاصی با بسته بندیها و رویکردهای تازه به حریم و حرم و مقاصد و معارف رضوی؛ کوشش برای رسانهای کردن دلدادگیهای مُحبّان و زائران و مجاوران و خادمان، «البته به قدر چشیدن و نه دربرکشیدن»؛ تنوعبَخشی به بخشها و زیربخشهای آثار؛ فرارفتن از نردبانِ پرتوان محبّت، و رسیدن به فرازهایِ مَوَدَّت و معرفت؛ توجه به ارتباطِ معارفِزلالِ رضوی با زمینههای گستردهترِ اجتماعی و فرهنگی؛ دمیدنِ رایحۀ جهاد و مقاومت و ایثار، در پناه امن شمس الشموس؛ کاهش عناصِر تصنُّع و تکلُّف و کلیشه در آثار؛ و استخدام ظرفیتهای فناوریهای نوین ارتباطی و رسانهای؛ همه و همه شکلگیری طرازی تازه از رسانههای دینمدار، مردمدار، شورانگیز، انقلابی، پراحساس، آگاهی بخش، فطرتپایه و جهانی را ذیل عنایات حضرت انیس النفوس نوید میدهد.
هیئت داوران، ضمن حمد و امتنانِ بیکرانِ ذات حضرت اَحدیّت برای بذلِ این نعمتِ سِتُرگ، و عرض سلام و ارادت و تحیت به محضر حضرت ثامن الحجج (ع) و قدردانی از زحمات اندیشمند فرزانه حجتالاسلام والمسلمین مروی، تولیت محترم آستان قدس رضوی و دکتر رحمتی، قائم مقام محترم آستان، آقای خیرجو رییس محترم مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و آقای هوشمند معاون محترم ایشان و دبیر اجراییجشنواره، شورای محترم سیاستگذاریجشنواره و نیز ابراز سپاس و قدرشناسی و فروتنی به همه خبرنگاران، هنرمندان و برنامهسازان و خادمان رسانهای عزیز و عالیقدر و با گرامیداشت یاد همه شهدا به ویژه سردار دلداده دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، نکاتی را به شرح ذیل به استحضار میرساند:
۱- مسیر طولانی طی نشده و مسئولیت سنگین جهاد تبیین دینی و ترویج فرهنگ رضوی را همچنان بر دوش خود بیش از گذشته حس میکنیم؛ بنابراین با علم و آگاهی به آرایش جدید رسانهای و پیچیدگیها و دشواری.های این عرصه، با استعانت از خداوند متعال و با امید به عنایات خاصه امام رئوف (ع)، گامها را مصممتر از گذشته برخواهیم داشت؛ جشنواره را نقطه نمیدانیم بلکه خط و مسیری میدانیم که گرچه دیر آغازش کردیم، اما به فضل الهی مطمئن، مرحله به مرحله و هر مرحله بهتر از قبل ادامه خواهیم داد.
۲- جشنواره رسانهای امام رضا (ع) در دور دوم برگزاری، با همکاریهای صمیمانه و برادرانه همه دوستان مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و داوران متعهد و متخصص و با پشتوانه تجربی ارزشمند و اندوختههای تئوریک گرانسنگ، علاوه بر اضافه کردن بخش ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان الگو و نمونه خادم واقعی امام رضا (ع)، با دو تغییر مهم برگزار شده است؛ نخست اضافه شدن بخش بین الملل و دیگری افزودن بخش رسالهها و پایان نامههای مرتبط با ترویج سیره و فرهنگ رضوی که در نوع خود بینظیر و نویدبخش همکاری بخشهای دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی برای کیفی کردن آثار و تدوین الگوها و نظریههای رسانهای تبلیغ و ترویج فرهنگ رضوی است.
۳- علاوه بر رشد کمی و دریافت ۳۱۲۷ اثر در بخشهای رادیو و تلویزیون، خبرگزاریها، مطبوعات، فضای مجازی، بین الملل و رسالهها و پایاننامه ها، ارزیابی دقیق این آثار در دو مرحله داوری در هیات انتخاب و نهایی، مؤید آن است که در این دوره با توجه به توصیه و تأکید قبلی داوران، تهیه سوژه اختصاصی و پرداخت نوین و اختصاصی، آثار و موضوعات جدید و بکر با پرداخت هنرمندانه در بخشها و از مناطق مختلف حول هشتمین امام همام (ع)، رو به افزایش است؛ به گونهای که به خلاف سال قبل، که داوران دربخش رسانههای صوتی و تصویری و همچنین گرافیگ، هیچ اثری را شایسته احراز رتبههای یک تا سه ندانسته بودند، امسال و در جشنواره دوم با آثار کیفی متعدد و متنوع مواجه شدند.
۴- در عین حال با همه این توفیقات و پیشرفتهایمحسوس، هیات داوران بر این اعتقاد است که آثار ارسالی به جشنواره معرف تمامی ظرفیتهایرسانهای کشور نبودهاند و در بخشهای خبر، انواع مقالات مطبوعاتی و تنوع جغرافیایی، همچنان آثار دریافتی متناسب و منطبق با شاخصهای در خور این جشنواره نیست.
۵- معتقدیم توجه به نگاه آسیبشناسانه و منتقدانه میتواند به تکامل و بالندگی بیشتر آثار و محصولات رسانهای در مسیر تحقق جهاد تبیین و ترویج فرهنگ رضوی کمک کند. از همین رو هیئت داوران همه همکاران و هنرمندان عزیز را مجددا به آرایش جدید، پیچیده و چندلایهای میدان رسانهای و ابعاد جنگ نوین شناختی توجه داده و همگان را به آموزشها و آموزههای حرفهایتر و روزآمدتر سختافزاری و نرمافزاری دعوت میکنیم.
۶- هیات داوران، دانشگاهها و مراکز پژوهشی، خالقان آثار و همکاران رسانهای بویژه همکاران باتجربه را به تلاش بیشتر در عرصه رسانههای اجتماعی، توجه ویژه به جایگاه رسانههای دیجیتال، بازی ها، پویا نمایی، تغییر در رویکرد و راهبرد و تاکتیکهای تولید و انتشار اخبار رسمی و سوژههای مناسبتی، تولید آثار وزین و کاربردی پژوهشی، اهتمام بیشتر به ساختارها و قالبهای کوتاه و تازهتر در برنامهسازی رادیویی و تلویزیونی، توجه افزونتر به ابعاد اخلاقی، علمی، اجتماعی و معرفتی حضرت امام رضا (ع)، توجه بیشتر به سوژه و پرداخت اختصاصی، تناسب با مخاطب و گفتمان امامین انقلاب و فرهنگ و ارزشهای رضوی، فرا رفتن از مجاورتهای فیزیکی حرم و عنایت به مجاورتهای معنوی، توجه به خلاقیت و کنار زدن قالبهای محدودکننده فرا میخواند.
۷- هیات داوران همچنین از همه بخشهای فرهنگی و حوزوی به ویژه از بخشهای مختلف آستان قدس رضوی درخواست میکند با هدف افزایش کمی و کیفی تحقیقات، رسالهها و پایاننامههای مرتبط با ترویج معارف رضوی، بیش از پیش با محققان و دانشجویان تعامل داشته باشند و نیازهای پژوهشی خود را احصا و به آنان واگذار کنند.
۸- تا بسته شدن پرونده دوم جشنواره ساعاتی بیشتر باقی نمانده است؛ اما دروازههای فراخ رشد و بالندگی و توسعه و جهاد تبیین دینی همچنان گشوده است، اختتامیه این جشنواره به منزله پایان آن نیست بلکه حکایت بیپایان و روزانه تلاشِ خستگیناپذیر عاشقان امام رضا (ع) و طلوعی امیدبخش برای فردای رسانهها و شیفتگان امام مهربانیها است. از این رو از همه درخواست میکنیم از همین امروز با برنامه ریزیهای بهتر و در همه سطوح و مناطق و کشورها و به همه زبانها، ارتقاء و ارتفاع شایسته برنامهها و آثار رسانهای رضوی را در دستور کار قرار دهند و بنا به «مسئولیت دینی، حرفهای و اجتماعی» خویش، در هر موقعیت و شرایطی، برای تبیین آموزههای ناب این فرهنگ مبارک استفاده حداکثری کنند.