پژوهش‌های صورت گرفته بر روی کیفیت علوفه این گیاه حاکی از ارزش غذایی بالا برای قرار گرفتن در جیره غذایی دام‌های سبک و سنگین شیری و گوشتی است.

محمد رضا زرگران خوزانی می‌گوید: انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور کشت «نیل» پس از نزدیک ۲ قرن در خوزستان احیا و صنایع جانبی آن که همچون این گیاه به فراموشی سپرده شده اند به عنوان میراث ماندگار احیا شوند.

او افزود: نیل در مصارف داخل در رنگ رزی صنایع دستی، تغذیه دام و صنایع دارویی استفاده می‌شود و می‌توان با صادرات آن ارزش افزوده ایجاد کرد.

به گفته آقای زرگران خوزانی پارسال امکان سنجی کشت مجدد این گیاه در شرایط تنش زا و کنترل نکردن علف‌های هرز به صورت مرتعی و دستپاش با موفقیت انجام شد.

مجری طرح کاشت نیل در شوشتر تاریخ‌های کاشت دیگر این گیاه را برای بهار و تابستان ۱۴۰۰ در حال بررسی دانست و توضیح داد که ارتفاع رشد این گیاه به طور میانگین به یک متر در هر بوته رسید که نوید بخش ظرفیت مناسب این گیاه به عنوان کشت تابستانه در استان خوزستان بود.

این فرد مسئول گیاه چندمنظوره نیل در استان خوزستان و شهرستان شوشتر را به عنوان یکی از خاستگاه‌های اصلی کشت این گیاه در ایران، ظرفیتی برای جهش تولید، اشتغالزایی و سرمایه‌ای برای احیای مراتع استان و مرتفع کردن نیاز کشاورزان برای کشت جایگزین تابستانه در استان خوزستان ارزیابی کرد.

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته بر روی کیفیت علوفه این گیاه حاکی از ارزش غذایی بالا برای قرار گرفتن در جیره غذایی دام‌های سبک و سنگین شیری و گوشتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.