مسعود حمیدینژاد گفت: هدایت تحصیلی در دوره متوسطه با هدف هدایت دانشآموزان به مناسبترین شاخه یا رشته تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه آنها و به تناسب امکانات و نیازهای کشور انجام میشود.
او می گوید: فرآیند هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم متوسطه با هدف راهنمایی و مشاوره در انتخاب رشته تحصیلی با توجه به علاقهمندیها و تواناییهای دانشآموز توسط مشاوران مربوطه انجام میشود. هدایت تحصیلی در پایه نهم بر اساس تکمیل فرمهای موجود از طریق سامانه همگام صورت میگیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در فرآیند هدایت تحصیلی، باید به تواناییهای شخصی، ویژگی رشتههای تحصیلی موجود و بازار کار رشتهها توجه شود. هر اندازه دانشآموزان و والدین از عوامل تاثیرگذار در هدایت تحصیلی اطلاعات بیشتری داشته باشند، انتخاب رشته بهتری برای پایه دهم صورت میگیرد.
به گفته حمیدینژاد تاکنون هدایت تحصیلی ۷۴ هزار و ۴۲۱ دانش آموز پایه نهم برای ورود به پایه دهم صورت گرفته و در فرآیند هدایت تحصیلی شناسایی استعداد، توانایی، علاقه و ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان، کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفهای و کمک به هدایت متوازن دانشآموزان بر اساس سیاستهای توسعهای کشور انجام میشود.
فرآیند هدایت تحصیلی بر اساس سوابق تحصیلی شامل کسب حد نصاب نمرات در نمرات پایانی خرداد، شناسایی علاقه و استعداد دانشآموز، بررسیهای مشاورهای و نتایج آزمونهای مشاورهای است.