شرکت کنندگان در نشست پایانی جده، بر جلوگیری ایران از توسعه سلاح هسته‌ای تأکید کردند.

شرکت کنندگان در نشست آمریکایی- عربی جده در بیانیه پایانی خود بر تضمین امنیت به منظور تخلیه منطقه خلیج فارس از تمامی سلاح‌های کشتار جمعی تأکید کردند.

شرکت کنندگان در این اجلاس همچنین بر مرکزیت تلاش‌های دیپلماتیک به منظور جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای از سوی ایران تأکید کردند.

در بیانیه پایانی این نشست آمده: سران [شرکت کننده] راه‌های تشدید همکاری‌های مشترک برای تقویت بازدارندگی و توانایی‌های دفاعی کشور‌های شورای همکاری خلیج [فارس] را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در ادامه این بیانیه آمده است: رهبران [شرکت کننده]بر تعهد خود به توسعه همکاری‌های مشترک برای حمایت از تلاش‌ها در جهت بهبود اقتصاد جهانی تاکید کردند. آن‌ها همچنین از تصمیم اعضای اوپک پلاس در زمینه افزایش تولید در ماه‌های ژوئیه و اوت استقبال کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: کشور‌های شورای همکاری از تأکید بایدن بر اهمیتی که واشنگتن متولی آن برای شراکت راهبردی است، استقبال کردند. آن‌ها همچنین بر حفظ امنیت منطقه و حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای آرام کردن تنش‌های منطقه‌ای تأکید کردند.

در این بیانیه بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، چنین آمده است: سران [شرکت کننده]از ایران خواستند تا با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای آنکه منطقه را خالی از تسلیحات کشتار جمعی نگه دارد، همکاری کند.

در بیانیه پایانی نشست جده، بار دیگر مسأله تروریسم محکوم شد و از تصمیم شرکت کنندگان بر تقویت تلاش‌ها برای مقابله با آن سخن به میان آمد.

شرکت کنندگان در این اجلاس، بار دیگر از حمایت شان از معاهده عدم گسترش تسلیجات هسته‌ای و جلوگیری از گسترش آن در منطقه سخن به میان آوردند. آن‌ها همچنین در بیانیه خود از نقش مثبت عراق برای تسهیل روابط و اعتماد سازی میان کشور‌های منطقه استقبال کردند.

شرکت کنندگان در این اجلاش بر حمایت از تلاش‌ها برای تحقق ثبات در سودان و موفقیت آمیز بودن مرحل انتقالی در این کشور، و نیز حمایت از حاکمیت لبنان، ثبات و تمامی اصلاحات به منظور تحقق بهبود اقتصادی و اهمیت توسعه کنترل دولت لبنان بر تمامی سرزمین‌های این کشور تأکید کردند. آن‌ها همچنین از امید خود برای دستیابی به آتش بس در یمن و تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری در این کشور سخن گفتند.

رهبران شرکت کننده در این اجلاس همچنین از حمایت از امنیت آبی مصر و نیز تشدید تلاش‌ها برای کمک رسانی به افغانستان سخن گفتند.

در بیانیه پایانی نشست جده، از آمادگی قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ و حمایت از موفقیت آمیز بودن آن نیز استقبال شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۶ تير ۱۴۰۱
اجلاس کشورهای جنگ افروز و تروریست پرور در سرزمین اشغال شده مسلمانان (حجاز) با غرب ضد اسلام و نوکران وهابی، اماراتی و ... هرگز نمی توانند با محافل و حرافیهایشان مانعی برای اهداف منطقه ای، امنیت، پیشرفت و توسعه مردم ایران بشوند.
۱۴۰۱/۴/۲۵
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۷:۲۸ ۲۶ تير ۱۴۰۱
کشورهای بی شعور منطقه (شرکت کنندگان) و غیر منطقه همه تان را میگویم. گوش کنید: ایران به کدام کشور حمله کرده؟ ایران پایبند به ان پی تی برای شما خطر دارد یا زرادخانه اتمی غیر متعهد رژیم صهیونیستی یهودی اسراییل به پیمان ان پی تی برای شما خطرناک است؟ لابد جواب ما این است که: احبک و احب کل من یحبک؟ این طور نیست؟ مردان عرب چه عاشقانه زیر پای امریکا و اسراییل فرش شده اند؟ حالا چه کسانی مرتزقه هستند؟ بقیه لفاظی هایتان را ذکر نمی کنم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۶ ۲۶ تير ۱۴۰۱
خلیج عربی البته نوشته بودند،وزارت خارجه کجاست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۶ تير ۱۴۰۱
خداوند دشمنان ایران را چه خارجی چه داخلی نابود کند
United States of America
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۶ تير ۱۴۰۱
از اول انقلاب متاسفانه به خاطر بی تجربگی سران مملکت رفتارهای ایران موجب بروز التهاب وتنش با همسایگان شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۶ تير ۱۴۰۱
بخاطر بی تجربگی نیست برای بعضی ها نون و آب داره.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۵۸ ۲۶ تير ۱۴۰۱
بله بیداری ؟!! ما به اینکه قدرت اول منطقه هستیم و آمریکا از ما می ترسد و در آینده نه چندان دور شاخ آمریکا را خواهیم شکست و به قدرت برتر دنیا تبدیل خواهیم شد افتخار می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۶ تير ۱۴۰۱
چرا شما اینجور وقت ها از ایران و ایرانی حرف می زنید ولی وقتی در مقابل مردم ایران قرار می گیرید نه ایران برایتان اهمیت دارد و نه ایرانی؟!
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۰۰:۵۶ ۲۶ تير ۱۴۰۱
سگی که خیلی پارس میکنه کاری ازبرنمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۲۶ تير ۱۴۰۱
جالب اینجاست که تاکید هم می کنند
خداوند ایران را از شر شما خلاص کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۵ تير ۱۴۰۱
جالبه بین این کشورهای امضاء کننده بیانه مذکور کشورهایی چون عراق و قطر و عمان و کویت هم حضور دارند.کشورهایی که هر کدوم یک جور از منافع و حمایت ایران چه در گذشته دور و چه در گذشته نزدیک بهرمند شده اند!!!! چطوری میشه به این کشورها اعتماد کرد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۱:۲۶ ۲۶ تير ۱۴۰۱
احتمالا سیاست و راهبرد اکثر کشورهای جهان فقط و فقط حفظ منافع ملی خودشان است. مرام و اعتقادات مردمانشان حق و باطل هم چندان اهمیتی برایشان ندارد. آیا ما بعنوان یک کشور انقلابی مسلمان بدون موضع در برابر ظلم، فساد و ... میتوانیم در فاضلاب مواضع این سرزمینهای بی وجود و اکثرا وابسته و نوکر صفت شنا کنیم؟؟؟
۱۴۰۱/۴/۲۵
آخرین اخبار