رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با بیان اینکه دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات تخلف آشکار است، گفت : متاسفانه گزارش‌هایی از این دست تخلفات در استان داشته‌ایم که در حال بررسی آن‌ها هستیم.

حجت الاسلام محسن مفید گفت : شورای نگهبان ملاک مانایی و بقای اسلامیت و جمهوریت نظام است و در کلام امام (ره) و مقام معظم رهبری بار‌ها ذکر شده که بود و نبود انقلاب بسته به بود و نبود شورای نگهبان دارد.

به گفته رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه مجلس در راس امور قرار دارد، اما همین مجلس بدون شورای نگهبان اعتباری ندارد و مطابقت مصوبات آن با شرع باید توسط شورای نگهبان به تایید برسد.

شورای نگهبان در محتوای قوانین مصوب مجلس دخل و تصرف ندارد و تنها مغایرت آن‌ها با شرع و قانون اساسی را بررسی می‌کند.

وظیفه مهم و خطیر دیگر شورای نگهبان بحث نظارت بر انتخابات است و در طول ۴۳ سال عمر با برکت انقلاب نظارت بر ۴۰ انتخابات را برعهده داشته که انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا را شامل می‌شود.

انتخابات همواره مورد طمع اربابان قدرت بوده، بنابراین نیاز است که صیانت جدی از آن به عمل بیاید تا رای مردم محقق شده و خواسته واقعی آن‌ها در انتخابات تحقق یابد و این وظیفه خطیر به عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

نظارت شورای نگهبان در انتخابات نظارت استصوابی است، این بدان معنی است که شورای نگهبان ضمن اینکه از ابتدا تا پایان انتخابات را تحت نظارت دارد، می‌تواند در صورت مشاهده هرگونه تخلف با آن برخورد کند و فقط یک گزارشگر صرف در بحث تخلفات انتخاباتی نیست.

مفید در ادامه تفسیر قانون اساسی و عضویت در شورای بازنگری قانونی اساسی را هم از دیگر وظایف شورای نگهبان عنوان کرد.

خوشبختانه شورای نگهبان همواره در پرمخاطره‌ترین شرایط بدون توجه به فضاسازی ها، صرفا به وظایف قانونی خود عمل کرده است.

برای انجام برخی وظایف قانونی خود متهم شده ایم، اما همواره قانون، شرع و حقوق عامه را سرلوحه کار خود قرار داده و از آن کوتاه نیامده ایم.

در مجموع می‌توان گفت شورای نگهبان عملکرد قابل قبولی داشته، اما این به منزله این نیست که خطا و اشتباه نداشته ایم. تمام تلاش و حساسیت ما این بوده که بتوانیم کمترین خطا را در ماموریت هایمان داشته باشیم.

به همین منظور دو مرکز پژوهشی حقوقی و پژوهشی فقهی در کنار شورای نگهبان فعالیت کرده و نظرات کارشناسی خود را به این شورا ارائه می‌دهند. همچنین مراکز اندیشه ورز هم در کنار شورای نگهبان فعالیت داشته تا این شورا بتواند هرچه بیشتر بدور از ضعف و اشتباه فعالیت‌های خود را انجام دهد.

مفید در خصوص دخالت برخی نمایندگان در انتصابات دستگاه‌های اجرایی، با تخلف خواندن این کار گفت: قطعا این تخلفات بررسی شده و در صورت مستند شدن آن، این تخلفات در پرونده نمایندگان ثبت و ضبط شده و در تایید صلاحیت آن‌ها در دوره‌های بعدی انتخابات لحاظ می‌شود.

در استان گزارشاتی در زمینه این تخلفات ارسال شده و مصداق‌هایی برای آن وجود دارد که در حال بررسی آن هستیم.

مشورت با دخالت نمایندگان متفاوت است و اگر پیشنهاد نمایندگان همراه با فشار به دستگاه و منجر به استفاده از قدرت اهرم پارلمانی شده و منجر به فشار به وزارت شود مصداق بارز دخالت است که بر اساس قانون تفکیک قوا این کار تخلف محسوب می‌شود و قطعا این تخلفات رصد و به موقع با آن برخورد می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.