با ورود به گرم‌ترین هفته سال مصرف آب در استان همدان هم بالا رفته و ذخیره سد‌های استان رو به کاهش است و سد اکباتان برای تامین آب نفس های آخر را می کشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: در این روز‌های گرم سال روزانه هزار و ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب وارد شبکه توزیع همدان می‌شود که ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه آن از سد اکباتان تامین می‌شود و ۷۰۰ لیتر آن هم اکنون از چاه‌های حفر شده تامین می‌شود.

فرهاد بختیاری فر گفت: هم اکنون مصرف آب در همدان به ازای هر نفر در شبانه روز ۱۹۵ لیتر است که بالا‌تر از مصرف ۱۵۰ لیتری بهینه است.

او گفت: در طرح ضربتی تامین آب همدان ۹ حلقه چاه وارد مدار تامین آب می‌شوند تا قطعی‌ها به حداقل برسد و طرح آبرسانی از سدتالوار هم با جدیت در دست اجراست.

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای همدان هم گفت: هم اکنون ذخیزه آب پشت سد اکباتان همدان ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب است و روزانه ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه از آب این سد وارد شبکه تصفیه و توزیع آب شهید بهشتی و سد اکباتان همدان می‌شود.

احسان بداغی می‌گوید: تنها تا پایان مرداد ماه این ذخیره آب سد جوابگوی مصرف شهروندان همدان است.

او از تسریع در طرح آبرسانی از سد تالوار به همدان به عنوان طرح بلند مدت تامین آب همدان هم خبر داد و گفت: امسال اعتباراتی برای تامین آب و تنش آبی دولت به استان داده است و در این راستا حفر چاه‌های جدید آب و اجاره چاه‌های کشاورزی با دبی آب مناسب و کیفیت مطلوب را برای رفع مشکل کم آبی همدان در دستور کار داریم.

ظرفیت سد‌های استان همدان بیش از ۱۲۰ میلیون متر مکعب است که هم اکنون تنها ۵۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارند و بارندگی‌های امسال هم در دوره خشکسالی‌ها در مقایسه با پارسال ۱۲ درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت ۳۵ درصد کاهش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.