یافته‌های جدید محققان در خصوص قدرت مغز

محققان استرالیایی یافته‌هایی را در خصوص قدرت مغز بدست آوردند که می‌تواند مسیر جدیدی را در مقابله با اطلاعات نادرست باز کند.

در حالی که افراد در حالت هوشیاری نمی‌توانند تفاوت بین صورت‌های واقعی و جعلی را تشخیص دهند، اما یافته‌های دانشگاه سیدنی نشان می‌دهد مغز افراد دارای چنین توانایی هست.

زمانی که صحبت از دیپ فیک‌ها می‌شود، این مسأله به میان می‌آید که چطور می‌توان واقعیت را از تقلب تشخیص داد؟ اما حال دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه سیدنی راه جدیدی را برای این مسأله کشف کردند. آن‌ها دریافتند ذهن افراد می‌تواند صورت‌های جعلی ساخته شده بوسیله هوش مصنوعی را تشخیص دهد؛ حتی صورت‌هایی را که افراد نمی‌توانند گزارش دهند کدام چهره واقعی و کدام جعلی است.

تصاویر و ویدئو، صدا‌ها و متن‌های دیپ فیک، به وسیله رایانه و برای گمراه ساختن شما و تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی طراحی شده اند. دیپ فیک‌ها در واقع پیاده نظام‌های جدید در گسترش اطلاعات نادرست هستند که در صحنه‌های سیاسی، امنیت سایبری و... ظاهر می‌شوند.

محققان دانشگاه سیدنی زمانی که به فعالیت مغزی شرکت کنندگان نگاه می‌کردند، دریافتند دیپ فیک‌ها را می‌توان تا ۵۴ درصد مواقع شناسایی کرد. با این حال، وقتی از شرکت‌کنندگان خواسته شد که به صورت شفاهی دیپ‌فیک‌ها را شناسایی کنند، تنها در ۳۷ درصد مواقع می‌توانستند این کار را انجام دهند.

به گفته توماس کارلسون، دانشیار دانشکده روانشناسی دانشگاه سیدنی اگرچه میزان دقت مغز در این مطالعه پایین و در حدود ۵۴ درصد است، اما از لحاظر آماری قابل اعتماد است. به گفته وی، این مسأله به ما می‌گوید مغز می‌تواند بین دیپ فیک‌ها و تصاویر معتبر را تشخیص دهد.

محققان می‌گویند یافته‌های آن‌ها ممکن است سکوی پرشی در مبارزه با دیپ فیک‌ها باشد.

منبع: پایگاه دانشگاه سیدنی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار