در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جانشینی حضرت علی(ع) در غدیر خم به دستور الهی بود

«خداوند ولیّ من است و من ولیّ مؤمنین هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.»

حجت الاسلام و المسلمین بهاء الدین قهرمانی نژاد، کارشناس مذهبی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در رابطه با چگونگی ولایت و امامت حضرت علی (ع) گفت: در سال دهم هجرت بود که حضرت محمد (ص) به دستور الهی، حضرت علی (ع) را برای مقام خلافت و امامت منصوب کردند و درحقیقت، واقعه غدیر در سفر حجة‌الوداع همان سال و در سرزمین غدیر خم اتفاق افتاد و در احادیث شیعه، تعابیری چون؛ «عیدُاللهِ الاکبر»، «عید اهل بیت محمد (ص)»، و «اشرف الاعیاد» برای این روز مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته این کارشناس مذهبی، حضرت محمد (ص) در همان مکان، مردمی که حجاج مکه بودند را جمع کردند و در حالی که دست حضرت علی (ع) را گرفته بودند، فرمودند: ««ای مردم، آیا من از خود شما، بر شما بیشتر ولایت ندارم؟» مردم پاسخ دادند: «آری،‌ای رسول خدا.» حضرت فرمود: «خداوند ولیّ من است و من ولیّ مؤمنین هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.»

قهرمانی نژاد می‌گوید: پیامبر اکرم (ص) برای نظام بشری، اسلامی و حتی انسانی، رهبری اصلح را انتخاب کردند چراکه باور و یقین داشتند این دعوت و دین اسلام تا چه اندازه فراگیر خواهد شد و حتی ما این موضوع را هم درمورد انقلاب اسلامی با وجود تمام توطئه‌های دشمن مشاهده می‌کنیم. این در حالی است که اگر حقیقت اسلام ناب محمدی (ص) در جهان فراگیر شده است به دلیل معرفی و انتخاب امیرمومنان (ع) به عنوان، ولی است.

به گفته این کارشناس مذهبی، در جریان وقایعی مثل جنگ تبوک، وقتی که حضرت محمد (ص) از مدینه خارج می‌شدند، منافقان در خیالات خود می‌گفتند که پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع) را با خود می‌برند و ما هم شهر را ناامن می‌کنیم و اسلام را ازبین می‌بریم، در حالی که در جریان این موضوع، حضرت محمد (ص) از حضرت علی (ع) درخواست کردند که آن جا بمانند و پس از آن، منافقان شروع به دروغ پردازی کردند که حضرت محمد (ص) با این کار، در حال محافظت از پسر عموی خود هستند و پس از اطلاع پیدا کردن هر دو معصوم (ع) از این ماجرا، پیامبر اکرم (ص) به امیرمومنان (ع) فرمودند: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیّ بَعدی؛ تو نسبت به من به‌منزله هارون نسبت به موسى هستی جز این‌که بعد از من پیامبری نخواهد بود.» و این حدیث در مناسبت‌های متفاوتی از پیامبر اکرم (ص) شنیده شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جنگ تبوک اشاره کرد.

گفتنی است که بر اساس احادیث و روایات متعدد، جانشینی حضرت علی (ع) به دستور و حکم الهی است و در عید غدیر کامل شد؛ به طوری که پیامبر اسلام (ص) در میان انبوهی از حجاج خانه خدا در گرمای زیاد به سخنرانی پرداختند و حضرت علی (ع) را جانشین خود معرفی کردند.

قهرمانی نژاد گفت: جبرئیل سه مرتبه بر پیامبر نازل شد و فرمان خدا را به پیامبر رسانید. آن حضرت چنین مى‏ فرمایند: اى مردم! من هرگز در تبلیغ رسالت و آن چه از ناحیه خداوند بر من نازل شده کوتاهى نکرده ‏ام و اکنون سبب نزول این آیه را براى شما مى‏ گویم. همانا جبرئیل‏ سه مرتبه بر من نازل گردید و از طرف خداوند به من امر نمود که در این مکان به همه مردم ، سیاه یا سفید  اعلام کنم که على بن ابى طالب برادر و وصىّ و خلیفه و امام پس از من خواهد بود و جایگاه او نسبت به من (همانند) جایگاه هارون نسبت به موسى است جز آن که پس از من پیامبرى نخواهد بود. سپس فرمود: (اى مردم!)على بن ابى طالب پس از خدا و رسول او ولى و صاحب اختیار شماست؛ و خداوند این حقیقت را در آیه ‏اى از قرآن به من ابلاغ نموده و مى ‏فرماید: «إنّما ولیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلاة ویؤتون الزّکاة و هم راکعون» «ولى و صاحب اختیار شما، تنها، خدا و رسول او و آنانى هستند که ایمان آورده ‏اند و نماز مى‏ گزارند و در حال رکوع زکات مى‏ دهند.»

همه احادیث و ماجراهای مربوط به غدیر که حتی علامه امینی رحمت الله علیه نیز دلایلی برای این موضوع مهم بیان کرده اند، نشان دهنده حقانیت ولایت و امامت حضرت علی (ع) است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار