گاردین می‌نویسد رئیس جمهور آمریکا مجبور شده به دلیل بحران انرژی و افزایش هزینه‌های زندگی به عربستان سفر کند و با کسی دست دهد که زمانی منتقد او بود.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به انتقاد از سفر بایدن به غرب آسیا پرداخته و می‌نویسد «بایدن مجبور شده برخلاف وعده‌های حقوق بشری خود روابط عربستان و آمریکا را ترمیم کند، زیرا نفت خام برنت در ماه‌های اخیر به بالاترین رقم در ۱۴ سال گذشته یعنی ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید. این امر به تورم جهانی و افزایش هزینه‌های زندگی دامن زده و چنین رخدادی می‌تواند به «از دست دادن کرسی‌های حزب دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا» منجر شود. عربستان دومین ذخایر نفت جهان و بیشترین تاثیر بر قیمت نفت را دارد. با این حال بایدن شنبه بدون اینکه بتواند هیچ قول مهمی برای افزایش تولید نفت بگیرد به خانه برگشت».

گاردین می‌نویسد، غیر از نفت، بایدن در جریان نشست شورای همکاری خلیج فارس در جده تلاش کرد به رهبران خاورمیانه اطمینان دهد از منطقه خارج نخواهد شد. این در حالی است که دولت‌های نفتی منطقه تا کنون به طور مشخص نسبت به حمایت از تلاش‌های دولت بایدن برای منزوی کردن مسکو خودداری کرده اند.

این روزنامه در ادامه نوشته است: «سفر بایدن به جز لغو ممنوعیت پرواز هواپیما‌های اسرائیل بر فراز عربستان و وعده دسترسی به شبکه ۴G در کرانه باختری دستاوردی نداشت». علی شهابی، تحلیلگر سیاسی سعودی می‌نویسد این یک سفر نمادین بود و به قیمت پرداخت هزینه سیاسی برای بایدن تمام شد.

دست دادن با بن سلمان: صمیمیتی پر هزینه

گاردین در ادامه نوشته است قبل از اینکه هواپیمای بایدن واشنگتن را ترک کند، دولت اعلام کرد به دلیل افزایش موارد مبتلا به کرونا، از دست دادن و تماس فیزیکی خودداری خواهد کرد. بسیاری تصور کردند این تصمیم از آن روی گرفته شده که بایدن در عکس‌ها در حالی که خیلی با بن‌سلمان صمیمی است دیده نشود. اما عکس این دو در حالی که مشت‌هایشان را به هم نزدیک می‌کردند «صمیمانه‌تر» از آنچه بایدن تصور می‌کرد دیده شد.

در جریان مبارزات انتخاباتی، پس از قتل وحشتناک جمال خاشقچی، بایدن قول داد که عربستان را به یک کشور «مطرود» تبدیل کند. اندکی پس از ورود به کاخ سفید، وی یافته‌های اطلاعاتی که ترامپ جلوی انتشار آن را گرفته بود فاش کرد. داده‌ها نشان می‌داد شاهزاده محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی را تایید کرده است.

گفته می‌شود در جلسه بین بایدن و بن سلمان، هنگامی که رئیس جمهور آمریکا مسئله خاشقچی را مطرح کرده، در مقابل بن سلمان او را به ریاکاری و عدم تحقیق درباره قتل شیرین ابوعاقله، روزنامه نگار الجزیره متهم کرده است.

گاردین می‌نویسد با وجود همه این‌ها، ریاض چندین دهه به خاطر چیزی که هیچ رئیس جمهوری نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد، یکی از نزدیک‌ترین شرکای واشنگتن بوده است: نفت. بایدن در میانه جنگ اوکراین و بی‌ثباتی بازار انرژی صدای ذخایر نفت عربستان را شنیده و نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۳:۳۲ ۲۷ تير ۱۴۰۱
مطمئن هستید بایدن دست خالی به خانه برگشته؟
از توافقات انجام شده تجاری و نظامی و منطقه ای خبر دارید؟
از دستاوردهای موفیت آمیز صهیونیستهای موذی بنام صلح ابراهیمی مطلع هستید؟
معلوم هست از هیچی خبر ندارید و یا نمی خواهید بدانید.
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۳:۱۹ ۲۷ تير ۱۴۰۱
خودشون دارن به تورم جهانی وگرانی نفت ودست خالی باین اعتراف میکنن اما وطن فروشان غرب گرا نمیخان زیربار برن،بابا رو که نیست سنگ پای قزوینه
آخرین اخبار