سخنگوی وزارت امور خارجه چین اقدامات ارتش آمریکا و انگلیس در قبال مردم افغان را تکان دهنده عنوان کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد این که تحقیقات بی بی سی نشان می‌دهد ارتش انگلیس ده‌ها زندانی و مرد غیر مسلح افغان را در شرایط مشکوکی کشته است، کاملاً تکان دهنده و وحشتناک است.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز دوشنبه در نشستی مطبوعاتی گفت: این مرا به یاد افشاگری‌های قبلی در زمینه کشتار غیر نظامیان افغان به دست نظامیان آمریکایی و استرالیایی می‌اندازد. نقض بی رحمانه حقوق بشر به دست آمریکا و متحدانش که وجدان بشر را به چالش می‌کشد، مواردی مجزا نیستند. آن‌ها مواردی هستند که به طور دائم و نظام‌مند تکرار می‌شوند.

بر اساس گزارش هفته گذشته بی بی سی، یک واحد از سرویس هوایی ویژه - یک یگان نیروی ویژه ارتش انگلیس - ممکن است ۵۴ نفر را در یک دوره شش ماهه در افغانستان به طور غیر قانونی کشته باشد.

بی بی سی شواهدی یافت که نشان می‌دهد فرمانده سابق این یگان نیروی ویژه در ارائه شواهد برای تحقیقات در خصوص قتل کوتاهی کرده است.

تعدادی از افرادی که در این یگان نیروی ویژه خدمت می‌کردند، گفتند نیرو‌های سرویس هوایی ویژه برای کشتن افراد بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کردند.

وانگ ونبین به آمار‌هایی اشاره کرد که حاکی است بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸، هزاران غیر نظامی عراقی به شیوه‌هایی از جمله بازداشت، ضرب و جرح، تحقیر، تجاوز جنسی و حتی قتل به دست نظامیان انگلیسی مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

سابقه آمریکا حتی نفرت انگیزتر بود. آمریکا طی ۲۰ سال گذشته بیش از ۹۰ هزار حمله هوایی در کشورهایی، از جمله افغانستان، عراق و سوریه انجام داده که جان ۴۸ هزار غیر نظامی را گرفته است. کشاورزانی که در حال برداشت محصول در مزارع بودند، کودکانی که در خیابان‌ها بازی می‌کردند، خانواده‌هایی که از جنگ فرار می‌کردند و روستائیانی که در داخل ساختمان‌ها پنهان شده بودند، همگی به اهداف نظامیان آمریکایی تبدیل شدند.

وانگ ونبین گفت: بدتر از آن، انگلیس و آمریکا به جای بررسی و مورد ملاحظه قرار دادن بی رحمی‌های خود، هر راه ممکن را برای مقصر دانستن دیگران به کار گرفتند. بر اساس گزارش‌های رسانه ها، قانون عملیات خارج از کشور ۲۰۲۱ که پارلمان انگلیس آن را ارائه کرد، از نظامیان انگلیسی که در خارج از کشور مرتکب شکنجه و دیگر جنایات جدی شده اند در برابر تعقیب کیفری محافظت می‌کند و مانع تلاش‌ها برای پاسخگو قرار دادن کامل آن‌ها می‌شود. وزارت دفاع انگلیس مدعی شده تحقیقات گسترده‌ای در خصوص اقدامات نظامیان انگلیسی در افغانستان و عراق انجام داده، اما ۹۰ درصد از جنایات جنگی ادعایی بررسی نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: دولت آمریکا پیشتر مقامات دیوان کیفری بین المللی را تحریم کرد. این مقامات در حال تحقیق درباره جنایات جنگی بودند که گفته می‌شود نظامیان آمریکایی در جنگ در افغانستان مرتکب شده اند.

وانگ ونبین خاطر نشان کرد این‌ها واقعیت‌ها هستند. آن‌هایی که بیش از همه در خصوص دفاع از حقوق بشر صحبت می‌کنند، از قرار معلوم مرگبارترین قاتلان غیر نظامیان بی گناه بوده اند؛ و آن‌هایی که به شدت به اوضاع حقوق بشر کشور‌های دیگر حمله می‌کنند، کسانی هستند که باید در خصوص حقوق بشر متهم شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد باید تحقیقات بین المللی کاملی در خصوص جنایات جنگی انگلیس و آمریکا و نقض حقوق بشر به دست این دو کشور، صورت گیرد. اجازه دهید عدالت برای قربانیان بی گناه اجرا شود و مردم در سراسر جهان در مقابل قلدری و ظلم بیشتر محافظت شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار