استان فارس امروز در تدوین کتاب نقش فارس در دفاع مقدس و تولید کتاب با موضوع دفاع مقدس استان برتر، پیشرو و الگو در کشور است.

سردار سعید کوشکی جهرمی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان فارس گفت: این استان در زمان جنگ تحمیلی و پس از آن با حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استانی شاخص در کشور بوده و امروز فارس در تدوین کتاب نقش فارس در دفاع مقدس و تولید کتاب با موضوع دفاع مقدس استان برتر، پیشرو و الگو در کشور است.

سردار سعید کوشکی جهرمی گفت: در شورای راهبردی ادبیات و ابلاغیه رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور نیز جایگاه خاص فارس مورد تایید و تجلیل قرار گرفته است.

او گفت: همچنین در زمینه تولید کتاب با موضوع دفاع مقدس نیز فارس با چاپ، نشر و عرضه ۱۲۰ کتاب در سال گذشته موفق به اخذ رتبه اول کشور شد.

کوشکی گفت: احراز رتبه دوم در ثبت و ضبط تاریخ شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس و پیاده کردن خاطرات و زندگینامه یادگاران دفاع مقدس برای تبیین هرچه بهتر جایگاه فارس در دفاع مقدس و کسب رتبه دوم در موضوع دانشنامه در دست تدوین دفاع مقدس که با ۷۰۰ مدخل و دو هزار و ۲۰۰ مقاله سنگین‌ترین دانشنامه دفاع مقدس پس از پایتخت در جایگاه نخست کشور قرار گرفته است.

مدیرکل حفظ آثار فارس گفت: بازدید مستمر و میدانی از شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف استان و بررسی کیفیت ساماندهی یادمان شهدای گمنام و تاکید بر برگزاری جلسات شورای حفظ آثار آن شهرستان، پیگیری رونمایی از ۴۰ کتاب تولیدی در مورد ایثار و ترسیم چشم انداز چاپ ۱۲۰ کتاب در سال جاری، حمایت از رویداد‌های فرهنگی هنری ادبی با درونمایه ایثار از جمله فعالیت‌های استان فارس بوده است.

او گفت: همچنین فعال سازی کارگروه‌های مختلف و جلسه با مدیران دستگاه‌های مختلف جهت تاکید بر حفظ و پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت، ایده پردازی و پیگیری شهرآرایی و تزیین فضای شهری با تصاویر شهدا، پیگیری برپایی جلسات هیات رزمندگان و جلسات هیات امنای شهدای گمنام و جلسات پیشکسوتان شهرستان‌ها از دیگر کار‌هایی که که توسط اداره کل حفظ آثار فارس انجام شده است.

کوشکی گفت: از ۱۴۰ یادمان شهدای استان ۵۵ مورد آن نیمه کاره است و جهت جا نمایی و دفن شهدای گمنام نیز در ۶۰ نقطه درخواست تدفین شهید داده شده، اما برابر سیاست ابلاغی، به هیچ جایی شهید گمنام داده نمی‌شود مگه اینکه ۷۰ درصد کار پیشرفت فیزیکی داشته باشد و این تدبیر را اندیشیده شده تا شهید گمنام گمنام‌تر نشود.

مدیرکل حفظ آثار فارس گفت: در خصوص حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت، مشکلات و موانع اساسی وجود دارد که با همت استاندار باید حل و فصل شود به راهکار‌هایی جهت حل و فصل این مشکلات اشاره کرد.

او گفت: حذف کد پروژه عمرانی یادمان‌های شهدا از دفترچه درمان که تامین اعتبار را ناممکن کرده، مشکلات مشاعات آب و برق و گاز بسیاری از این یادمانها، تکرار نام حدود ۳ هزار تن از شهدای گرانقدر و عدم استفاده از نام بسیاری از شهدا در نامگذاری معابر و خیابان‌های شیراز، عدم تعیین تکلیف مالکیت برخی اراضی بین منابع طبیعی و شهرداری جهت تخصیص یادمان شهدا از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.