سرم خرس سیاه در خواب زمستانی توده عضلانی سلول‌های انسان را افزایش می‌دهد.

توانایی باورنکردنی خرس‌ها در خواب زمستانی برای ماه‌ها در یک زمان، الهام‌بخش برخی از تحقیقات جالب است، در مورد اینکه چگونه توان عضلانی آن‌ها ممکن است برای سلامت انسان در خصوص درمان تحلیل عضلانی می‌تواند مفید باشد.

دانشمندان ژاپنی کشف کرده‌اند که چگونه می‌توان سلول‌های عضلانی انسان را با سرم خرس سیاه در خواب زمستانی تزریق کرد تا نه تنها از آتروفی جلوگیری کند، بلکه به طور فعال جرم را افزایش دهد.

در جایی که انسان‌ها می‌توانند در عرض چند هفته پس از عدم تحرک شروع به از دست دادن توده عضلانی کنند، خرس‌ها در خواب زمستانی می‌توانند تا هفت ماه بدون خوردن یا آشامیدن و بدون تأثیر شدید بر سلامتی خود بی حرکت بمانند. آن‌ها این کار را پس از خوردن غذا در تابستان و پاییز انجام می‌دهند تا ذخایر چربی ایجاد کنند و سپس زمستان را بدون انجام کار خاصی تحمل می‌کنند و در عین حال در مقابل بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان مقاومت می‌کنند.

دانشمندان این پدیده را به امید کشف درمان‌های جدید برای چاقی و آتروفی عضلانی مورد مطالعه قرار داده‌اند.این مطالعه جدید بر روی ماهیچه‌های اسکلتی متمرکز شده است که مستعد تحلیل رفتن ناشی از بی حرکتی هستند.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی دانشمندان دانشگاه هیروشیما و دانشگاه هوکایدو، سلول‌های ماهیچه‌ای اسکلتی انسان را گرفتند و سرم گرفته‌شده از خون خرس سیاه در خواب زمستانی را به آن‌ها تزریق کردند که منجر به رشد قابل توجه پروتئین پس از ۲۴ ساعت شد.

سرم جمع‌آوری‌شده در طول فصل تابستان فعال خرس‌ها این اثرات مشابه را ایجاد نکرد. دانشمندان بر این باورند که این به دلیل عاملی در سرم خرس در خواب زمستانی است که "مکانیسم تخریب" را سرکوب می‌کند، که معمولاً وقتی از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم وارد عمل می‌شود. خرس‌ها می‌توانند با توجه به توده عضلانی خود در برابر پدیده «استفاده از آن یا از دست دادن» مقاومت کنند، که دانشمندان آن را به سرکوب پروتئینی به نام MuRF۱ نسبت می‌دهند که خرد کردن ماهیچه‌های استفاده نشده را فعال می‌کند. مراحل بعدی آن‌ها شامل شناسایی هورمون‌ها و مسیر‌هایی است که این پروتئین کلیدی را سرکوب می‌کنند.
میتسونوری میازاکی، نویسنده اول این مطالعه، گفت: «ما نشان داده‌ایم که «فاکتوری» موجود در سرم خرس در خواب زمستانی ممکن است متابولیسم پروتئین را در سلول‌های ماهیچه‌ای اسکلتی انسان تنظیم کند و به حفظ توده عضلانی کمک کند.

انجام این کار می‌تواند فرصت‌های هیجان انگیزی را در مورد محافظت از انسان در طول سفر‌هایی به اعماق فضا یا جلوگیری از هدر رفتن عضلات در افرادی که به دلیل افزایش سن یا بیماری بی حرکت هستند، ایجاد کند.
در حیوانات با خواب زمستانی، می‌توان استراتژی‌های توانبخشی موثری را در انسان ایجاد کرد و از بستری شدن آن‌ها در آینده جلوگیری کرد.

این تحقیق در مجله PLOS One منتشر شده است.


منبع: سایت نیواطلس منتشره از دانشگاه هیروشیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار