محمد کاظم رحیمی نژاد گفت: اگر حاصل دورهی تحصیل در مدرسه تنها انتقال پارهای از مفاهیم به ذهن دانش آموزان باشد با فراموش شدن آن مفاهیم، حاصل همه سالهای تحصیل نیز از دست میرود، پس باید سعی کنیم علاوه بر مفاهیم پایه، راهی به دانش آموزان نشان دهیم که خودشان بتوانند به دنبال معرفت و دانش مورد نیاز خود بگردند و به یک یادگیرندهی مادام العمر تبدیل شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد برنامه جابربن حیان و فرصتهای متنوع یادگیری را برنامهای در راستای تربیت تمام ساحتی دانست و از دست اندرکاران اجرایی این برنامه در معاونت آموزش ابتدایی تشکر کرد.
معاون آموزش ابتدایی استان نیز از استقبال بی نظیر دانش آموزان از این برنامه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ خبر داد و گفت: ورود هفتاد و ۲ هزار اثر به دبیرخانه طرح، رکورد بی نظیری است.
بهادرزاده گفت: جشنواره جابربن حیان به افزایش مشارکتهای گروهی کمک میکند و دیوارهای بین علم و عمل را بر میدارد و دانش آموزان میتوانند آموختههای خود را به صورت ملموستر درک کنند.
بهادرزاده اولین کارکرد پروژههای علمی را، یادگیری مبتنی بر پژوهش دانست و گفت: این جشنواره کمک میکند تا آموزشها با توجه به مقتضیات دوران کودکی و پژوهش محور پیش برود.
سعیده بهادرزاده گفت: با توجه به اینکه این مرحله از رشد بیش از اینکه مبتنی بر فرایندهای ذهنی باشد مبتنی بر کار عملی و دست ورزی است، این چنین جشنوارههایی کمک میکند تا کودکان درک کنند مطالبی را که در کتاب آمده چه استفادههایی دارد و چه مشکلی را در زندگیشان بر طرف میکند که مطمئنا نقش بسزایی در یادگیری عمیق و پایدار دانش آموزان خواهد داشت.
او مدرسه را جایگاه تربیت در همه ابعاد دانست و گفت جشنوراه جابربن حیان بر یادگیری عمیق و پایدار و آشنایی با موقعیتهای واقعی زندگی دانش آموزان استوار است و خوشبختانه در سالهای اخیر در دیگر ساحتهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز وارد شده است.
این مسئول ابراز امیدواری کرد که در سال آینده شاهد حضور بیش از پیش دانش آموزان در اجرای این برنامه باشیم و شیوه پروژه محور و پژوهش در عمل درتدریس معلمان نمود بیشتری پیدا کند.