مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی از نبود صنایع تبدیلی در استان و ارسال محصولات تولیدی به صورت خام خبر داد.

اصغر زاده گفت: احداث طرح آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست، این طرح از سال ۹۰ در حال انجام بوده و نگاه ما این است که با افتتاح این آزمایشگاه در کنار فعالیت‌های تشخیصی، استان مرجع تشخیص و درمان بیماری‌های شتر کشور شود.

او گفت: در تلاشیم با اعتباری که می‌گیریم تا دهه فجر این طرح را به نتیجه برسانیم و نگاه ما به آزمایشگاه نگاهی اقتصادی است، در بحث تجهیز آزمایشگاه و آموزشها، سازمان دامپزشکی کشور قول مساعد داده است.

اصغر زاده با بیان اینکه خراسان جنوبی نقطه هدف برای هاب شتر است و نگاه ما به آزمایشگاه دامپزشکی نگاهی به آزمایش‌های تخصصی بیماری‌های شتر است، تصریح کرد: در بحث زیرساخت‌های تولید، کارخانه سوسیس و کالباس و تولید فرآورده‌ها را در استان نداریم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه امکان فرآوری محصولات تولیدی را نداریم، اظهار کرد: گوشت‌های تولیدی باید فرآوری شوند که با وجود نرخ مطلوب تولید، این امر در استان مهیا نیست.

او گفت: اکنون صنایعی مانند تولید چرم و فرآوری کرک بز در استان وجود ندارد.

اصغر زاده با اشاره به اینکه با وجود پرورش مطلوب شترمرغ در استان، صنایع تبدیلی شترمرغ وجود ندارد، تصریح کرد: در زمینه دوغ و شیر شترمرغ با اینکه می توانیم فرآورده‌های مطلوبی ایجاد کنیم، اما جای خالی صنایع تبدیلی احساس می شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه از شیر شتر ۷۰ محصول گرفته می‌شود، اما صنایع فرآوری در استان به دلیل محدودیت‌ها وجود ندارد، افزود: در حوزه لبنیات شتر صادرات به خوبی انجام می‌شود، اما این صادرات به صورت خام بوده و این امر سودآوری به اندازه صادرات فرآوری شده ندارد؛ نباید از یاد ببریم که خام فروشی از سودآوری در حوزه محصولات دامی جلوگیری کرده و ما را از سود واقعی دور می‌سازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.