رئیس سازمان صمت زنجان گفت: بانک‌ها به هیچ عنوان اجازه مسدود کردن بخشی از تسهیلات واحدهای تولیدی را به عنوان وثیقه ندارند.

فغفوری با اشاره به اهمیت تشکیل جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، گفت: برگزاری پنجمین جلسه با حضور استاندار برای بررسی موانع و مشکلات واحد‌های تولیدی، بیانگر حساسیت و اهمیت این موضوع است.

او افزود: از مهمترین مصوبات این جلسه می‌توان به رأی هیئت چهار نفره در رابطه با نحوه محاسبه و تهیه نقشه‌های ساختمانی، مکانیکی و برق واحد‌های صنعتی اشاره کرد که این مسئله سبب ایجاد هزینه‌های زیاد شده بود؛ در نتیجه رأی هیئت چهار نفره و مساعدت‌های حاصل شده؛ کمک خیلی خوبی برای واحد‌های تولیدی از حیث صرفه‌جویی در هزینه‌های احداث واحد‌ها اتفاق خواهد افتاد.

فغفوری با اشاره به یک واحد تعطیل در جاده طارم که در سال ۱۳۶۳ راه‌اندازی شده بود، گفت: با مساعدت تأمین‌اجتماعی، بانک تجارت و شهرداری مراحل انتقال این واحد در حال انجام بوده؛ هرچند سرمایه‌گذار مجموعه را تحویل گرفته و حدود ۲۵ مورد اشتغال‌زایی در این واحد ایجاد شده است.

او  با تأکید بر اینکه یکی از سیاست‌های ما احیای واحد‌های تعطیل است، ادامه داد: تأمین برق پروژه‌های بزرگ که یکی از مصوبات اصلی این جلسه بود؛ تأمین برق طرح و توسعه‌های گروه صنعتی لیکوس (که در خصوص با عصاره و دانه مالت فعالیت خواهند کرد) و در بهمن‌ماه خط مالت و عصاره مالت به بهره‌برداری خواهد رسید، از مسائل مهم برای ما است.

فغفوری با اشاره به کلنگ‌زنی این مجموعه در سال ۱۳۸۳ و پیشرفت و پیگیری‌های مثبت این واحد در کوتاه‌مدت، افزود: خط ماءالشعیر این مجموعه به بهره‌برداری رسیده و تا پایان امسال نیز شاهد راه‌اندازی خط مالت و عصاره مالت که یکی از بی‌نظیرترین و کامل‌ترین کارخانجات می‌شود، خواهیم بود.

او با بیان اینکه کل سرمایه‌گذاری این مجموعه اتفاق افتاده، اما در تأمین برق مشکلی دارد، گفت: ما دنبال این هستیم که هزینه‌های واحد کاهش یابد، اگرچه تامین برق از فیدر‌های اختصاصی منجر به هزینه‌های زیاد بوده، اما یک آرامش و اطمینان خاطر به واحد خواهد داد که برق اختصاصی برای خودش است.

این مسئول با اشاره به خط اختصاصی در مسیر نوسانات برق برای این مجموعه، ادامه داد: در این جلسه مصوب شد دو کار را در موازات هم پیش ببریم؛ اول اینکه سرمایه‌گذار را نزدیک به احداث خط یا فیدر اختصاصی کنیم و از طرف دیگر با توجه به طرح و توسعه این واحد که یک طرح مستقل است، بتوانیم برق را به طور مجزا نیز برای‌شان در نظر بگیریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: نبود امکان مسدودی ریالی توسط بانک‌ها به عنوان وثیقه در جلسه مطرح شد؛ این در حالی است که بانک‌ها اجازه مسدود کردن بخشی از تسهیلات را نزد خود به عنوان وثیقه ندارند.

او با اشاره به این مصوبه که همه بانک‌ها و تسهیلات را شامل خواهد شد، افزود: دستورالعمل و قانون به گونه‌ای است که شاید امکان دور زدن قانون در قالب ضمانت‌نامه باشد که این مسئله را معاونت اقتصادی وزارت کشور کتباً اعلام کرده است.

فغفوری در رابطه با طرح توسعه که مشابه طرح‌های ایجادی اجازه استفاده از معافیت‌های مالیاتی را دارند، گفت: مصوب شد در صورتی که این امکان باشد، بتوان برای آن طرح توسعه مشخصات مجزا و تفکیکی در نظر گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه کارخانجاتی که در تملک بانک‌ها هستند، هرچه سریع‌تر تعیین و تکلیف شده یا توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری و یا مولدسازی خود بانک به تولید برسند، افزود: واحد‌ها از طرفی می‌توانند به طریق مزایده واگذار کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.