حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصهای از آن را میتوانید در زیر دنبال کنید.
دانشگاه ها با افزایش شیوع کرونا تعطیل نخواهند شد
قاسم عموعابدینی در بیان ضرورت اجرای طرح تحول آموزش عالی، گفت: رتبه جهانی تولید علم جمهوری اسلامی ایران طی هفت، هشت سال گذشته در محدوده ۱۴ تا ۱۶ بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است. بنابراین باید مقاومت در برابر تحول را بشکنیم و قبول کنیم برای تغییر اکوسیستمی که به آن عادت کردهایم، نیاز به اراده و تحرک برای تحول داریم. شکلگیری بینرشتهایها یکی از این اقدامات تحولی بوده است.
وی گفت : بخش مهمی از شغلهای موجود تا ۱۰ سال آینده اصلاً وجود ندارند یا تغییر شکل میدهند؛ بنابراین لازم است که محتواهای درسی، رشتهها و محتوای رشتهها متناسب با نیازها تغییر کنند.
عموعابدینی درباره طرح تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم، گفت: سند تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم در جمعهای نخبگی مختلف به شور گذاشته شده و در این سند، ۴ چالش آموزش عالی، ۸ عامل ایجاد این چالشها و ۳۱ راهکار رفع چالشها دیده شده است.
او از ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداره دانشگاه، توسعهنیافتگی نظام فرهنگی و ضعف در همکاریهای علمی و بینالمللی به عنوان برخی چالشهای آموزش عالی که در این سند مطرح شده است نام برد.
معاون وزیر علوم، پیادهسازی کامل آمایش آموزش عالی، تحول در نظام جذب، پیشتازی رویکرد فعال آموزشی، بکارگیری فناوری و روشهای آموزشی جدید، اصلاح نظام حکمرانی، ارتقای نظام سنجش و پذیرش دانشجو و بروزرسانی برنامههای درسی را از جمله راهکارهای عبور از چالشهای آموزش عالی دانست .
معاون آموزشی وزیر علوم گفت:طرح تحول حوزه آموزشی در سه سطح سیاستگذاری، فرآیندها و محتوا شکل میگیرد، خاطرنشان کرد: چارهای جز برنامه تحول آموزشی نداریم. اگر تحول در آموزش عالی میخواهد به صورت قوی شکل بگیرد باید دانشگاههای بزرگ به میدان بیایند و در نقش دانشگاه معین به دیگر دانشگاهها نیز کمک کنند.
معاون وزیر علوم گفت: وزارت علوم نباید برای یک به یک دانشگاهها نسخه بنویسد، بلکه خود دانشگاهها باید بر حسب شرایط خود و طرح جامع و چارچوبی که ابلاغ کردیم، برنامهریزی و عمل کنند و هیأت امنا و شورای دانشگاه تصمیم بگیرند.
او گفت: آمایش آموزش عالی فقط ساماندهی نیست؛ بلکه ماموریتگرایی، رتبهبندی و مهارتافزایی جزو برنامههای تحولی در آمایش آموزش عالی است. به عنوان نمونه تعداد محدودی از دانشگاهها دارای این ظرفیت هستند که به حوزه هوش مصنوعی به عنوان یک مأموریت خاص ورود پیدا کنند. اما همه دانشگاهها وظیفه دارند که به مأموریت ارتباط با صنعت به عنوان یک مأموریت عام ورود داشته باشند. در مأموریت عام قرار شده است که پذیرش دانشجو مطابق مطابق نیازهای کشور صورت گیرد.
عموعابدینی گفت: حضوری شدن آموزش کار سختی بود و مقاومتهایی وجود داشت ولی با مدیریت بسیجی، جهادی و عالمانه رؤسای دانشگاهها به ویژه رئیس دانشگاه تهران و با اعتقاد به اینکه دانشجو روح دانشگاه است، این مهم اتفاق افتاد.
به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وقتی آموزش حضوری در دانشگاه تهران شروع شد، تلاش دیگر دانشگاهها برای ازسرگیری آموزش حضوری دوچندان شد.
عموعابدینی گفت: حتی اگر شیوع کرونا دوباره افزایشی شود، به هیچ وجه تعطیلی نداریم بلکه باید بر روی «آموزش ترکیبی» کار کنیم.
وی گفت: یکی از محورهای کلیدی آموزش عالی در کشور، دانشگاه تهران است و معتقدیم اگر نماد آموزش عالی حرکت کند، مسیر تحولی در کشور تسهیل میشود. دانشگاه تهران در گذشته نیز محور اصلی بخش مهمی از تحولات در مباحث دانشگاهی ایران و نقشآفرین در توسعه اجتماعی، فرهنگی و آموزش عالی کشور بوده است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۲ درصد تولید علم دنیا متعلق به ایران است، بررسیها نشان میدهد که بخش مهمی از تولید علم کشور متعلق به دانشگاه تهران است و این آمارها نشاندهنده جایگاه ممتاز دانشگاه تهران در حوزه علمداری حرکتهای علمی و نقشآفرینی عمده این دانشگاه در حوزه تولید علم کشور است.
مافیای کنکور به جای تلکه کردن جیب ملت آموزش مهارتی ببینند!
عادل پیغامی گفت: در افق بلند مدت به دنبال این نیستیم که بگوییم بازیگرانی که با نگاه سودآورانه و منفعت جویانه مالی در عرصه تعلیم و تربیت ورود کرده اند باید از بین بروند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این افراد در حوزه تعلیم و تربیت باید حاضر و از سبد بودجهای و مالی مردم برخوردار شوند، اما باید به آموزشهایی اقدام کنند که به نفع کشور و مردم است.
او گفت: از افرادی که با هدف سودجویی و منفعت جویی به دنبال بازار بزرگ مالی کنکور هستند، دعوت میکنیم به جای اینکه منفعت خود را از جیب ملت یعنی انتشار کتب تست زنی تامین کنند به مهارتهای شغلی، زندگی و روزمره بپردازند و محصولی که به مردم ارائه میدهند به نفع آنها باشد.
رئیس جمهور مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
هاشم داداش پور گفت: یک درصد دانشجویان بین المللی در ایران بورسیهای هستند و ۹۹ درصد در قبال پذیرش در دانشگاههای ایرانی شهریه پرداخت میکنند.
او گفت: در حال تهیه بورسیههایی هستیم تا بتوانند هم اقتضائات جهانی و هم مسائل ایرانی را پوشش دهند.
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: بورسیههای سنتی کشور دیگر پاسخگوی مسائل کشور نیستند. نیازهای جدیدی در کشور شکل گرفته اند که متناسب با آن ها باید اصلاحات بورسیهها را انجام دهیم. امیدواریم در آینده نزدیک بورسیه بلند مدت تحولاتی را شاهد باشد.
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور را به بهترین نحو اجرا می کنیم
سیامین جلسه شورای پذیرش و دانشجو به ریاست دکتر زلفیگل، وزیر علوم و با حضور دکتر مهرداد ویسکرمی، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در این شورا و دکتر عبدالرسول پور عباس، رییس سازمان سنجش آموزش کشور و معاونان وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان" ماده واحده "تکمیل و اصلاح موادی از سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) " که دیروز توسط رئیسجمهور و رئیس این شورا ابلاغ شد؛ تاکید کرد.
زلفیگل گفت: قانون موخر ملاک عمل است، اجرای مصوبه ابلاغ شده توسط رئیس جمهور در خصوص آزمون سراسری و تصریح اجرای آن از سال ۱۴۰۲ یک تکلیف قانونی است و وزارت علوم در کنار سایر وزارتخانه های مرتبط برای اجرای کامل این مصوبه اقدام و و برای اجرایی کردن مطلوب آن تلاش خواهد کرد.