سازمان جهانی بهداشت شیوع و گسترش سریع بیماری آبله میمون را یک وضعیت اضطراری جهانی خواند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) با فعال کردن بالاترین درجه هشدار خود برای شیوع رو به رشد آبله میمون، این ویروس را یک وضعیت اضطراری در بهداشت عمومی و یک نگرانی بین المللی خواند.

طبق گزارش شبکه «سی ان بی سی» این اعلام وضعیت بدان معناست که سازمان جهانی بهداشت شیوع این بیماری را به عنوان «تهدیدی قابل توجه» برای سلامت جهانی می‌بیند که به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس و وخیم‌تر شدن بالقوه اوضاع در حدی که به وضعیت همه گیری (پاندمی) برسد، یک پاسخ بین المللی هماهنگ شده نیاز است.

اگرچه بیانیه «سازمان جهانی بهداشت» الزاماتی را برای دولت‌ها به بار نخواهد آورد، اما به عنوان یک «درخواست فوری» برای انجام اقداماتی از سوی این کشور‌ها محسوب می‌شود. سازمان جهانی بهداشت تنها می‌تواند راهنمایی و پیشنهاداتی را برای کشور‌های عضو صادر کند؛ اما قادر به الزام آن‌ها نیست. همچنین از کشور‌های عضو خواسته می‌شود تا رویداد‌هایی را که تهدیدی برای سلامت جهانی محسوب می‌شود را گزارش کنند.

سازمان جهانی بهداشت که وابسته به سازمان ملل است، ماه گذشته میلادی از «اعلام وضعیت اضطراری جهانی» در ارتباط با آبله میمون خودداری کرده بود؛ اما موارد ابتلا به شکلی قابل توجه ظرف هفته‌های گذشته افزایش پیدا کرد و همین امر سبب شد تا «تدروس آدهانوم» مدیر سازمان جهانی بهداشت «بالاترین درجه هشدار» را در این زمینه صادر کند.

تدروس آدهانوم گفت: ما شیوعی [از این بیماری]را داریم که با سرعت و به شیوه‌های جدید انتقال، در سراسر جهان گسترش یافته است؛ چیزی که ما اطلاعات کمی از آن داریم. برای تمامی این علل، من تصمیم گرفتم تا شیوع جهانی آبله میمون را به عنوان «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی همراه با نگرانی بین المللی» بنامم.

گفتنی است طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۶ هزار مورد ابتلا به آبله میمون در بیش از ۷۰ کشور جهان در سال جاری میلادی گزارش شده است.

منبع: سی‌ان‌بی‌سی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۲:۴۸ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
همین سازمان بهداشت جهانی خودش یکی از عوامل ایجاد بیماری در دنیاست.
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۲۱:۴۰ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
درآخر الزمان بیماریها بیش از جنگ ها از انسان ها تلفات خواهند گرفت مراقب بهداشت جمعی جامعه باشید قبل از اینکه بیماریها تلفات میلیونی ازشما بگیرند در ضمن داروها و انواع ویتامین ها راگران نکنید که نتیجه آن افزایش مرگ ومیر خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۰۹ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
فقط به میمونها التماس نکرده بودیم // که حالا کردیم
Iran (Islamic Republic of)
Iran
۱۳:۳۸ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
کرونا کم بود اینم اضافه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
این بازی خطرناک داره وارد مرحله جدیدی میشه... البته همه چیز را از قبل پیش بینی کردند ولی جوری وانمود میکنند که شرایط پیش آمده نقشی ندارند!