بهزاد شاهسوندی در خصوص وضعیت عملیات اجرایی تونل خوانسار-بویین میاندشت و میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه گفت: سابقه برنامه ریزی و مطالعات این پروژه با توجه به شیبهای طولی و افقی بسیار تند جاده اتصالی خوانسار به بویین میاندشت به سالهای ۹۰ و ۹۱ بر میگردد.
وی افزود: پس از انجام مطالعات، در سال ۱۳۹۲ عملیات اجرایی احداث این تونل آغاز شد که از نظر موقعیت جغرافیایی در کیلومتر هفت جاده خوانسار به بویین میاندشت، در کوههای معروف به پنج پنجه و در دو هزار و ۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان هدف از اجرای تونل را بهسازی و ایمن سازی محور خوانسار به بویین میاندشت عنوان کرد و گفت: تونل خوانسار به بویین میاندشت به عنوان شاهراه غرب استان اصفهان تلقی میشود و سه استان مرکزی- اصفهان ولرستان را متصل میکند.
وی با بیان اینکه دومین تونل بزرگ استان اصفهان دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است گفت: پیش بینی میشود این پروژه در سال ۱۴۰۳ تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار گیرد که اتمام آن نیز مزایایی همچون کاهش میزان تردد از گردنه و زمان سفر و افزایش ایمنی در تردد را به همراه دارد.
شاهسوندی بیان داشت: با توجه به اقدامات بعمل آمده تا کنون برای پروژه تونل خوانسار به بویین میاندشت مبلغ ۹۷۸ میلیارد ریال هزینه شده است و برای تکمیل و بهرهبرداری به همراه راههای دسترسی به آن مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: طول این تونل حدود یک هزار و ۲۰۰ متر است که اقدامات انجام شده شامل حفاری کامل، دیوارسازی و کف سازی ۴۳۵ متر، اجرای دیواره تونل به طول ۷۳۹ متر، تکمیل لاینینگ به طول ۶۳۵ متر و دیوارهها و کف به طول ۱۰۴ متر بوده است و علاوه بر این بتن ریزی پشت قابها به طول ۶۵ متر در حال انجام است.
وی در پایان بیان داشت: راههای دسترسی به تونل از سمت خوانسار حدود ۱۴ کیلومتر بوده که به بهشت فاطمیه متصل میشود و با کنارگذر خوانسار نیز تقریبا اتصال مییابد و به این ترتیب یک رینگ را برای خوانسار به وجود میآورد همچنین از سمت شهرستان بویین میاندشت حدود هشت کیلومتر راهسازی نیاز دارد تا به جاده حسین آباد متصل شود.