مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اطلاع‌رسانی و هشدارهای لازم برای نیمه اول مرداد به‌خصوص آخر این هفته که پیش‌بینی بارش‌های فصلی در نیمه جنوبی استان اصفهان را داریم، صادر شده است.

منصور شیشه‌فروش با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر وزش باد نسبتاً شدید تا شدید از اواخر یکشنبه تا اواخر سه‌شنبه این هفته، گفت: احتمال وقوع تندباد لحظه‌ای، خیزش گرد و خاک، کاهش دید و کیفیت هوا در استان به‌ویژه مناطق شمال شرق، شرق و منطقه مرکزی پیش‌بینی می‌شود که اثرات آن کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا، بالا رفتن شاخص آلودگی، آسیب به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با خشک شدن زاینده‌رود و عدم بارش باران، کانون‌های نقطه‌ای گرد و غبار در بیشتر مناطق استان به‌ویژه در مناطق مرکزی و شرق افزایش یافته، گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از دو ماه روز‌های ناسالم به علت خیزش کانون‌ها گرد و غبار و فعال شدن کانون‌های فرسایش بادی در مناطق استان داشتیم، به‌ویژه در مرز بین استان سمنان و اصفهان که وزش باد، گرد و غبار را به اصفهان می‌آورد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اطلاع‌رسانی به گروه‌های مختلف ازجمله عشایر و کوهنوردان برای صعود به ارتفاعات خبر داد و گفت: با توجه به ادامه این شرایط تا روز سه‌شنبه، طرح‌های کاهش آلودگی هوا در استان اجرا و هرگونه اقدامی که باعث افزایش گرد و غبار می‌شود ممنوع شده است، مثل ممنوعیت فعالیت کوره‌های گچ و آجر.

وی همچنین به پیش‌بینی بارش در آخر این هفته اشاره و تصریح کرد: با توجه به تقویت و گسترش جریانات مانسون اقیانوس هند در نیمه اول مرداد  امکان انتقال شارژ رطوبتی مناسبی به نیمه جنوبی استان مهیا می‌شود و به‌ویژه از روز سه‌شنبه تا آخر این هفته انتظار وقوع بارش، رگبار، رعدوبرق و تندباد‌های لحظه‌ای در ساعات بعدازظهر و اوایل شب را خواهیم داشت.

شیشه‌فروش با بیان اینکه بارش‌های آخر هفته می‌تواند منجر به ایجاد روان آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، آسیب به جاده‌های روستایی و پل‌ها شود، گفت: حادثه سیلاب در استان فارس نشان می‌دهد در دوره خشکسالی گاهی بارش‌های حدی در تابستان اتفاق می‌افتد که باعث رگبار‌های شدید نقطه‌ای شده و در مناطق شیب‌دار باعث بروز خسارت می‌شود.

وی با بیان اینکه تجارب سال‌های گذشته نشان داده بارش‌های تیر و مرداد منجر به خسارت می‌شود، گفت: بر این اساس هشدار و اخطار به تمام دستگاه‌های امدادی برای مواجه با اثرات بارش‌های ناگهانی فصلی که در نیمه اول مرداد شکل می‌گیرد اعلام شده است. اداره راهداری باید از پل‌ها بازدید فنی کرده و لایه روبی و رسوبات را خارج کند و با تقویت سیل بند‌ها از جاده‌ها حفاظت کند، جهاد کشاورزی قنوات را در برابر سیل حفاظت کند، شرکت آب منطقه‌ای رودخانه‌ها و مسیل‌ها را ساماندهی کند و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز ستاد سیل را فعال و طرح‌های تقویت سیل بند‌های شهری و طرح‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی را اجرا کند. بنیاد مسکن و راه و شهرسازی نیز با همکاری شهرداری‌ها سیل بند‌های مسکن مهر را تقویت کنند. همچنین به دستگاه‌های امدادی مثل هلال‌احمر، اورژانس، آتش‌نشانی و ستاد سیل شهرداری‌ها آماده‌باش لازم برای ارائه خدمات امدادی شده است.

منبع:ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار