اگر تنها یکبار به منطقه ۱۶، ۱۷ و ۱۸ شهر تهران رفته باشید، در همان اول نگاهتان به خانههایی گره میخورد که در چندقدمی ریل راه آهن هستند، خانههایی که تَرک هایش از هر حرکت قطار به یادگار مانده است و روز به روز فرسودهتر میشوند. همیشه اعلام شده که ساخت و ساز در این حریمها ممنوع است، اما سوال اینجاست که در گذشته چرا چنین قانونی رعایت نشده و کسی هم با ساخت و ساز مسکن در کنار حریم راه آهن مخالفت نکرده است.
در حال حاضر این خانه های قدیمی و فرسوده را نه میتوانند بازسازی کنند و نه اجازه فروش دارند، حتی شهرداری تهران هم این املاک را خریداری نمیکند! این موضوع را بارها در زمان کار شورای شهر دوره پنجم پیگیری کردیم اما نتیجه ای نداشت.
پیشتر محسن هاشمی رئیس شورای شهر دوره پنجم در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود در شهر تهران یک تناقضی وجود دارد و آن این است که در این موقع شهرداری تهران باید ملک افراد را خریداری کند یا راهآهن؟.
وی تاکید کرد: این تناقض موجب عدم تصمیمگیری قطعی شده و اهالی دچار مشکل شدند، همچنین شهرداری نمیتواند اجازه ساخت و ساز مجدد بدهد، زیرا در حریم ریلی است و از آن طرف هم راه آهن برای خرید قصدی ندارد.
در دوره پنجم مدیریت شهری، هیچ گونه اتفاق مثبتی برای اهالی این مناطق رخ نداد، حال با روی کار آمدن مدیریت شهری ششم هم انگار قصدی برای پیگیری این چالش مهم وجود ندارد.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در گفتوگو با ما گفت: مناطقی از حریم راه آهن که دیوار کشی شده متعلق به راه آهن است و خانه در آنجا نیست، اینکه افراد نمیتوانند ملک خود را در آنجا بفروشند به این دلیل است که خارج این دیواره قرار دارند. شورا که نباید درباره این موضوع برنامه داشته باشد. امیدواریم بر روی این حریم، فضای سبز احداث شود.
همچنین مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار کرد: الزامی نیست که حتما همچون در گذشته، حریم راه آهن رعایت شود، مردم نیازمند مساعدت راه آهن هستند، امیدواریم این مشکل را برای مردم به ویژه مردم منطقه ١٧ رفع کنیم و حرائم راه آهن باید مجددا بازنگری شود.
چند روز دیگر شورای شهری ها یکساله می شوند اما تاکنون اقدامی اساسی برای این دغدغه مردم انجام نشده، همچنین شرکت راه آهن هم سکوت کرده است و انگار قرار است این موضوع به عنوان یادگاری مسئولان شهری در کارنامه کاری آنها ثبت شود.