رییس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: این اداره برای مقابله با سرقت تابلو‌های راهنمایی جاده‌ای تولید و نصب تابلو‌های فاقد ارزش برای سارقان جاده‌ای در مسیر مشهد-کلات را آغاز کرده است.

احمد رضا بخشی رییس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: علائم جاده‌ای یاد شده تابلو‌های مسیر نمای استوانه‌ای شکل و شب رنگی هستند که با ورق فلزی نازک تولید شده و داخل آن‌ها نیز بتن ریخته می‌شود، این محصول، فلز کم وزنی دارد و جدا کردن فلز از تابلو برای سارقان احتمالی بسیار دشوار است.

وی انگیزه اصلی سارقان تابلو‌های جاده‌ای را فروش آهن آلات عنوان کرد و ادامه داد: تابلو‌های مسیرنمای جدید در جاده مشهد- کلات با هزینه اندک ساخته شده است، اما هنوز برای دریافت بازخورد لازم در زمینه امکان سرقت این تابلو‌ها به زمان نیاز داریم.

رییس اداره ایمنی راه و حریم راهداری خراسان رضوی گفت: برای تولید تابلو‌های فایبرگلاس که ارزشی برای سارقان ندارند نیز طرح و ایده‌ای در راهداری مشهد داده شد و محصولی کارگاهی تولید شد، اما این محصول نیازمند تاییدیه‌های سازمان راهداری در شاخص‌هایی مانند مقاومت به ضربه و اشعه یو. وی است.

بخشی افزود: اگر تولید کننده‌ای پیدا شود که تابلو‌های فایبرگلاس مطابق شاخصه‌های مورد تایید راهداری تولید کند در صورتی که بودجه لازم تخصیص یابد می‌توانیم این محصولات را خریداری و در استان استفاده کنیم همان طور که در دیگر استان‌های کشور تابلو‌های فایبرگلاس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌ها در بخش سرقت تجهیزات جاده‌ای مربوط به گاردریل با وزن قابل توجه فلز است به عنوان مثال می‌توان از پیچ‌های خاص برای نصب گاردریل‌ها استفاده کرد که بازکردن آن‌ها دشوار است و به قول معروف آچار خور نیستند، اما استفاده از این پیچ‌ها ۱۰ برابر نمونه‌های مرسوم هزینه دارد لذا راهداری جوش دادن پیچ به گاردریل را در بسیاری از مسیر‌ها انجام داده است.

رییس اداره ایمنی راه و حریم راهداری خراسان رضوی گفت: راهکار دیگر برای جلوگیری از سرقت گاردریل‌ها تغییر شیب جاده و اصلاح مسیر است که با این اقدام اصولا لزومی برای نصب گاردریل نخواهد بود و از طرفی ایمنی جاده افزایش می‌یابد که البته این راهکار برای همه مسیر‌ها ممکن نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.