علیرضا محمدی کرجیران گفت: احداث اسکلههای نفتی و خدماتی جدید، توسعه کانال دسترسی و حوضچه گردش غربی و در بخش بندری نیز طرحهایی از جمله توسعه کریدورهای خطوط لوله نفتی، احداث سیلوی ترانزیت غلات با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، احداث ترمینال ۳ کانتینری، کار مایع، مکانیزه و اسکلههای فله و توسعه فاز یک اراضی لجستیک صنعتی بندری در طرح جامع بندر شهید رجایی تعریف شده است.
او به گسترش فعالیتهای ریلی در مطالعه طرح جامع بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: در این طرحها به توسعه مختلف فعالیتهای ریلی در ابعاد مختلف مانند اصلاح خطوط ریلی موجود در شرق بندر شهیدرجایی، توسعه ایستگاه ریلی شرق بندر برای نفت و محصولات فولادی، اصلاح خطوط ریلی ترمینال کالای عمومی، احداث ایستگاه ریلی ترمینال ۲ کانتینری با ۶ خط اصلاح خطوط ریلی موجود در شمال غرب بندر، احداث ایستگاه ریلی ترمینال فله معدنی با ۴ خط و خطوط دسترسی به آن پرداخته شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ایجاد پل روگذر بر روی خطوط راه آهن به منظور کاهش تداخلات حرکتی بر روی مسیر R ۴، ایجاد پل روگذر بر روی بزرگراه به منظور دسترسی بین دو منطقه گمرکی از اراضی پشتیبانی به غرب اراضی۲۴۰۰ هکتاری برای بخش جادهای را از دیگر مطالعات انجام شده در طرح جامع بندر شهید رجایی عنوان کرد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: اجرای طرحهای مهم توسعهای به عوامل مهمی از جمله رشد اقتصادی بندر و تامین منابع مالی لازم بستگی دارد.
بندر شهید رجایی بندرعباس با برخورداری از ۴ هزار و ۵۱۰ متر مساحت، ۲ هزار و ۶۵۰ متر موج شکن،۱۲۴ میلیون تن ظرفیت انبار و محوطه و ۱۷۰ میلیون تن ظرفیت دسترسی دریایی، ۳۲ پست اسکله و ۱۲ پست اسکله نفتی (خلیج فارس) یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بینالمللی دنیا قلمداد میشود.