منصور خرمشکوه روز یکشنبه در تشریح ساخت و آماده سازی ۵۰ دستگاه پاکت کانتینری در بندر شهید رجایی اظهارداشت: این طرح که قابلیت حمل و باربرداری توسط گنتری کرین را دارا است در راستای استفاده از ظرفیت گنتریکرینها برای بارگیری شناورهای فلهبر با استفاده از دانش بومی طراحی و اجرا شد.
او گفت: این تعداد دستگاه دریچه دار (هر پاکت ۱۵ تا ۲۰ تن ظرفیت حمل کالای فله را دارد) طی هماهنگیهای به عمل آمده با بخش فنی اداره تعمیرات و تجهیزات خشکی با بهرهگیری از دانش داخلی در صنعت حمل و نقل دریایی توسط بخش خصوصی مستقر در بندر شهید رجایی ساخته و آماده شده است.
معاون امور بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: این طرح فنی با هدف بهرهبرداری و استفاده از ظرفیت گنتری کرینهای مستقر در اسکلههای هفت و ۶ و به منظور اجرای عملیات بارگیری محمولههای فله (گوگرد، کود، سنگ گچ و سایر کالاها) ساخته شده است.
خرمشکوه گفت: با توجه به چالش ها و مشکلات مترتب بر شناورهایی که فاقد کرین بوده یا کرنهای آنها دچار نقص فنی شده و نیازمند به تجهیزات بارگیری بودند، نیروهای توانمند و متخصص مجموعه بندری در راستای برطرف کردن این مشکلات، این طرح بومی را در راستای ایمنسازی استفاده از تجهیزات گنتری کرین طراحی و ساختهاند.
او از مزایای طراحی و ساخت و آماده سازی این ۵۰ دستگاه پاکت کانتینری به افزایش سرعت عملیات بارگیری و ایمن سازی و سلامت در نحوه انجام عملیات بارگیری مطابق با دستورالعملهای ایمنی جهانی و کاهش هزینههای مترتب بر شناورها و صاحبان کالا اشاره کرد.
معاون امور بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی هرمزگان، بهرهمندی از ظرفیت تجهیزات گنتری کرین موجود در اسکلههای یاد شده و عدم جابهجایی دیگر تجهیزات سنگین مانند جرثقیلهای ۱۴۰ تنی را بخش دیگری از مزایای استفاده از قابلیت گنتریکرینها برشمرد.
خرمشکوه گفت: با استفاده از این پاکتها میتوان در هر جابهجایی تا ۲۰ تن محموله را به کشتی بارگیری کرد که با احتساب عملکرد ۲۰ ساعت در شبانهروز برای هر گنتری کریت نُرم چهار هزار تن به ازای هر گنتری و نرم تقریبی ۱۲ هزار تن برای هر کشتی با بهرهگیری از سه دستگاه گنتری کرین قابل احصا خواهد بود.
گفتنی است؛ بندر شهید رجایی به عنوان کانونیترین، بزرگترین و پیشرفتهترین بندر کانتینری ایران و یکی از مهمترین مبادی ورودی کالای اساسی کشور به شمار میرود.