دکتر ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تاریخچه تاسیس دانشگاه، به بیان محورهای راهبردی، اهداف و برنامههای عملیاتی و تاثیر در جامعه پرداخت.
دانشگاه علوم پزشکی مجازی در سال ۱۳۹۴ با تمرکز بر انواع آموزشهای مجازی و روشهای آموزشی مبتنی بر فناوری تاسیس شد.
هدف این دانشگاه تربیت دانشجوی توانمند و یادگیرنده به شکل مادالعمر و پاسخگویی به نیازهای جامعه بود که همزمان با فناوریهای روز جهان هم آشنا شوند.
در دوران شیوع کرونا، این دانشگاه با راه اندازی سامانههای یادگیری مثل سامانه نوید و آرمان، نقش مهمی را در حفظ شرایط آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور داشت.
در دوران بعد از تغییر اپیدمی کرونا در همه جای دنیا هم آموزش از حالت صرفاً مجازی خارج شده و آموزش ترکیبی بهتر انجام شود، در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی مجازی باید علاوه بر رسالت آموزشی در تمامی امور مرتبط با نظام سلامت، درمان و بهداشت هم نقش خود را ایفا کند و در واقع سلامت (بهداشت و درمان) کاملا متاثر از آموزش است؛ بنابراین در دوره جدید و در دولت سیزدهم و بر اساس دستور مقام عالی وزارت، دانشگاه علوم پزشکی مجازی در تمام ابعاد سلامت به جاری شدن فناوریهای پیشرفته دیجیتال و به کارگیری آنها کمک کند، به همین دلیل در جلسه شورای ۲۸۵ شورای گسترش، نام دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی هوشمند تغییر پیدا کرد.
دانشگاه علوم پزشکی هوشمند اولین و تنها دانشگاه تخصصی است که در زمینه یادگیری الکترونیکی و همچنین جاری شدن فناوریهای پیشرفته دیجیتال در حوزه سلامت فعالیت میکند و البته نکته مهم این است که این دانشگاه به تغییر نگرش و جاری شدن این اصول در سایر دانشگاههای کشور کمک می کند تا به کارگیری فناوری های دیجیتال در نظام سلامت توسعه یابد.
ارتقای کاربرد تکنولوژی نوین در سلامت
به دنبال انقلاب صنعتی چهارم و پیشرفت یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در بستر جامعه، نگرش کاربرد تکنولوژی نوین در سلامت هم دچار تغییر شد و جایگاه آن ارتقا پیدا کرد. دلیل این است که امروزه در بسیاری از کشورها به کارگیری هوش مصنوعی و یادگیریهای ماشین به عنوان یکی از ابزارهای مهم در تشخیص بسیاری از بیماریها به کار گرفته میشود و همچنین پیگیری و پایش بسیاری از بیماریهای مزمن غیر واگیر با کمک هوش مصنوعی انجام می شود.
به همین دلیل در مورد دانشگاه علوم پزشکی هوشمند بعد از تاکید مقام معظم رهبری در دیدارشان با نخبگان کشور در ارتباط با لزوم اهمیت جاری شدن هوش مصنوعی در همه امور کشور به وزارت بهداشت ماموریت داده شد که در ارتباط با به کارگیری هوش مصنوعی در حوزه پزشکی برنامه داشته باشد و به گسترش این امر در کشور کمک کند.کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی کشور از سطح بسیار پایهای یعنی از خانههای بهداشت و تحلیل درست دادههای بهداشتی شروع میشود و سطح پیشرفته آن به صورت رباتهای پزشکی کاربرد دارد؛ بنابراین یک طیف گسترده از خدمات بهداشتی درمانی میتوانند تحت تاثیر هوش مصنوعی و یادگیریهای ماشینی قرار بگیرند.
امروزه اغلب کشورهای پیشرو با استفاده از این محورهای اصلی در ارائه خدمات سلامت، برنامه استراتژیک دارند.
ما یکی از اولین کشورهایی هستیم که بحث هوشمندی را تحت عنوان دانشگاه مطرح کردیم؛ در واقع دانشگاه به عنوان مرکز ایجاد افکار جدید و به کارگیری آنها در جامعه است و تغییر نام دانشگاه میتواند در زمینه گسترش فناوریهای جدید منشأ خیر باشد.
تبیین برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند
برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند؛ هفت محور پردیس هوشمند، آموزش هوشمند، بیمارستان هوشمند، مراقبت سلامت هوشمند و یادگیری الکترونیکی ترکیبی هوشمند، وکلاس درس و تعلیم و تربیت هوشمند مورد توجه است.
در بخش یادگیری و تعلیم و تربیت امیدواریم که بتوانیم با استفاده از فناوریهای پیشرفته دیجیتال، یک آموزش ترکیبی مجازی و حضوری به شکل شخصی شده برای دانشجویان فراهم کنیم.
همچنین استفاده از دادههای موجود در سامانههای دانشگاهمیتواند به ارائه راهکارهای آموزشی هوشمند کمک کند.
برای هر کدام از محورهای هفت گانه ذکر شده، متغیرهایی تعریف و فرمهایی طراحی شده که بر اساس آن بتوانیم میزان هوشمندی را در کل دانشگاههای علوم پزشکی را ارزیابی کنیم و طبق تحلیل داده ها، یک برنامه ریزی ملی انجام دهیم.
استفاده از فناوریهای پیشرفته دیجیتال میتواند هزینه خدمات درمانی را کاهش دهد و باعث دسترسی آسان مردم به درمان شود که خدمات پزشکی از راه دور (تله مدیسین) به عنوان یک نمونه بارز برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم در مناطق محروم مطرح میباشد و در همین راستا یکی از اهداف درمانی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، راه اندازی کلینیکهای آنلاین و تله مدیسین است و این خود، زمینه توسعه خدمات توریسم سلامت را فراهم میآورد.