در حق منابع طبیعی کشور کم کاری شده است/تلاش سازمان منابع طبیعی ارتقای پوشش گیاهی است

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در حق منابع طبیعی کشور کم کاری شده است و باید بدهکاری خود را به آن جبران کنیم.

شعبانیان امروز در آیین تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: امروز دنیا درگیر معضلات زیست محیطی زیادی شده است از آلودگی‌هایی که دنیا را به چالش می‌کشد گرفته تا وقوع سیل هاو ریزگرد که کشور ما هم با آن درگیر است.

او افزود: وقتی ریشه این مشکلات را بررسی می‌کنیم به جایی می‌رسیم که سال‌ها به منابع طبیعی در کشور کم توجهی کردیم و آنگونه که لایق آن بود به آن توجه نکردیم و از حدی که از منابع طبیعی بهره کشی کردیم به آن برنگرداندیم.

او افزود: امیدوارم با توجه ویژه به این حوزه بتوانیم بخشی از بدهکاری خود را به منابع طبیعی جبران کنیم.

شعبانیان گفت: منابع طبیعی به شرطی حفظ خواهد شد که تمام بخش‌ها پای کار بیایند و این هنر مدیران منابع طبیعی است که تعامل با تمام دستگاه‌ها را ایجاد کنند.

او افزود: این روز‌ها شاهد این هستیم که مردم مطالبه گر شده اند و باید این موضوع به فال نیک گرفته شود چراکه ما باید بین مردم و منابع طبیعی آشتی برقرار کنیم.

شعبانیان گفت: در بخش فرهنگ منابع طبیعی، رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش فرمودند فرهنگ منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود و ما هم باید این جمله را سرلوحه خود قرار دهیم تا این اتفاق بیفتد.

شعبانیان گفت: اگر این اتفاق رخ دهد کار یگان‌های حفاظت منابع طبیعی راحت می‌شود چراکه مردم منابع طبیعی را از خود می‌دانند و برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

او با بیان اینکه گلستان در حوزه منابع طبیعی شرایط ویژه‌ای دارد، افزود: در گلستان جنگل‌های انبوه، بیشه زار و چمن زار و حتی بیابان وجود دارد که اگر از بیابان آن غافل شوید وسعت آن بیشتر می‌شود.
شعبانیان می‌گوید: در دنیا دیگر جنگل را به عنوان منبع تولید چوب نمی‌شناسند چراکه ارزش زیست محیطی جنگل در مطالعات جدید ۴۰۰برابر تولید چوب است.

او با اشاره به مطرح شدن موضوع مدیریت پایدار در جنگل‌های هیرکانی گفت: انتظار ما این است این مهم با پشتوانه علمی و تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز علمی به خوبی انجام شود.

شعبانیان گفت: لازمه مدیریت پایدار یک نگاه جامع به حوزه آبخیز است و تمام زیر مجموعه‌های منابع طبیعی باید یک مدیریت واحد داشته باشد.

او افزود: بسیاری از فعالیت‌های آبخیزداری مانند سدسازی که در کشور اجرا می‌شود برای جبران کوتاهی‌هایی است که در حق منابع طبیعی شده است.

شعبانیان ادامه داد: تمام تلاش ما در منابع طبیعی ارتقای پوشش گیاهی است و اگر این امر محقق شود دیگر نیازی به فعالیت‌های آبخیزداری نیست.

در پایان مراسم تودیع و معارفه از عبدالرحیم لطفی به عنوان مدیر کل پیشین منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تجلیل و حمید سلامتی به عنوان مدیرکل جدید معارفه شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.