مسئول ارشد حزب دموکرات کردستان عراق در واکنش به بیانیه رهبر جریان صدر گفت قانون اساسی تابع خلق و خوی شخصی نیست.

«هوشیار زیباری» در واکنش به بیانیه شامگاه یکشنبه مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق درباره تغییر قانون اساسی و نظام سیاسی این کشور و ادامه یافتن تظاهرات طرفدارانش تا تحقق این خواسته، گفت: نظام سیاسی کنونی و قانون اساسی عراق با خلق و خوی شخصی تغییر نخواهد کرد.

به گزارش شفق نیوز، مسئول ارشد حزب دموکرات کردستان عراق در توییتی نوشت: نظام سیاسی کنونی و قانون اساسی تنها از طریق یک سری سازوکار‌های قانون اساسی که مورد توافق قرار گیرد، قابل تغییر است و تابع خلق و خوی شخصی نیست.

او نوشت: بیش از ۶۰ درصد مردم عراق در سال ۲۰۰۵ با همه پرسی مردمی که مورد حمایت مرجعیت و جامعه جهانی قرار گرفت و مشروعیت یافت، به قانون اساسی رای دادند، بنابراین اصلاح قرارداد اجتماعی تنها پس از رایزنی‌ها و بحث‌های گسترده امکان پذیر است.

چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی بیانیه اخیر رهبر جریان صدر را «دعوت به کودتا علیه مشروعیت حکومت» خواند و از مردم عراق خواست تا از روند سیاسی کنونی کشور حمایت کنند.

روز گذشته نچیراوان بارزانی رئیس اقلیم کردستان از طرف‌های سیاسی در عراق خواسته بود برای گفتگوی مفصل جهت دستیابی به تفاهم و توافقی مبتنی بر منافع عالی ملی عراق به اربیل بیایند.

«احمد الاسدی» رئیس فراکسیون سند از فراکسیون‌های مندرج در چارچوب هماهنگی عراق بر استقبال این نیرو‌ها از دعوت نچیروان بارزانی برای گفتگو در اربیل تاکید کرد و بر انعطاف پذیری خود نسبت به همگان به خاطر حل بحران کنونی و دستیابی به راه حل‌های واقعگرایانۀ مبتنی بر قانون اساسی و منافع مردم عراق تاید می‌کند.

سیر تحولات عراق روز شنبه شتاب بیشتری پیدا کرد و طرفداران مقتدی صدر در اعتراض به نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای پست نخست وزیری این کشور به منطقه سبز بغداد وارد شدند؛ این در حالی بود که ورودی‌های منطقه سبز با موانع سیمانی مسدود شده بود، ولی طرفداران صدر موانع را کنار زده و با نیرو‌های امنیتی درگیر و شماری زخمی شدند. پس از آن وارد صحن پارلمان شدند.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور تصمیم به تعلیق جلسان پارلمان تا اطلاع ثانوی گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۱:۱۸ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
آقای زیباری مقتدی صدر از صدام خطرناک تر است. هوشیار باشید از عراق فرار نکند.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۲:۲۸ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
به خاطر حضور آمریکا، ناتو و ترکیه و به همراه داعش در خاک عراق هر یک ساعت ۱۰ درگیری در عراق رخ می‌دهد
آخرین اخبار