حسین سپهری در جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری آذربایجان غربی افزود: فرهنگ پژوهش برخلاف فرهنگ آموزش آنچنان که باید در سیستم اجرایی نهادینه نشده و باید مجامع علمی و دانشگاهی این بخش را به سمت اثرگذاری سوق دهند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با پژوهشهای مونتاژی مواجه هستیم، اضافه کرد: تا زمانیکه به پژوهش به عنوان تامین نان و نام نگاه کنیم، منتج به نوآوری در ابعاد نظری و کاربردی نخواهد شد.
سپهری یادآور شد: اعتبارات پژوهشی باید در مسیری قرار گیرد که منجر به توسعه علمی و کاربردی و موجب نوآوری در سطوح مختلف شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی ادامه داد: ضعف مدیریت در راهبری و هدایت پژوهش ها و نیز ضعف در قوانین و مقررات پژوهشی و نبود ارتباط کافی و مناسب بین پژوهشگران، بخش پژوهش را آسیب پذیر کرده است.
سپهری گفت: باید پژوهش را نوعی آینده نگری تلقی کنیم و برای شناخت ظرفیتهای علمی و پژوهشی این باور باید ایجاد شود که هزینه کرد به شکل راهبری شده در امر پژوهش، در واقع نوعی سرمایه گذاری است.
وی تاکید کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان دبیرخانه این کارگروه، از پژوهشهای اثر بخش، کاربردی و بنیادی که دارای ارائه راهکارهایی در جهت کمک به توسعه استان باشد، استقبال میکند.
سپهری در خصوص دورههای آموزشی کارکنان نیز اظهار کرد: این دورهها باید موجب بهبود محسوس عملکرد، هماهنگی و همسوکردن، توسعه آگاهی عمومی، افزایش کیفیت ارائه خدمات، رشد فضایل اخلاقی، بهبود روابط انسانی، افزایش رضایت شغلی، بهبود روحیه، به هنگام سازی دانش نیروی انسانی، ایجاد نگرش راهبردی و همسوسازی برنامه های توانمندسازی و توسعه منابع انسانی شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی ادامه داد: باید چشم انداز و اهداف آموزشی مشخص و استراتژی تدوین شده ای وجود داشته باشد و نیازسنجی آموزشی دستگاهها تدوین شود و نیز نیازهای آموزشی متناسب با شایستگی شغلی و عملکردی باشد.