مهدی انجیدنی مدیرعامل پیام رسان ایرانی گپ و از فعالان زیست بوم فناوری کشورمان یادداشتی در کانال گپ خود منتشر کرد.
وی با انتشار یادداشتی در کانال گپ خود به یکی از دلایل ایجاد حس کند بودن برای کاربران در هنگام استفاده از پیامرسانهای ایرانی اشاره کرد.
مهدی انجیدنی در کانال گپ خود نوشت؛
گزارش سرویس رادار ابر آروان نشان میدهد که اینترنت دیتاسنترهای داخلی در سال ۱۴۰۰ با ۴ساعت و ۴۸دقیقه قطعی، ۸ساعت و ۳۴دقیقه اختلال پراکنده و ۴۰۹۶ساعت اختلال جزیی روبهرو بوده است.
این یعنی مجموعا ۱۷۱روز و معادل ۴۷درصد سال ۱۴۰۰ در ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای داخلی اختلال وجود داشته است.
کاربران از این همه اختلاف در کیفیت دسترسی به دیتاسنترهای داخلی و خارجی خبر ندارند و طبیعی است که از کیفیت پیامرسانهای خارجی راضیتر باشند.
تقریبا ۵۰٪ از سال ۱۴۰۰ اینترنت دیتاسنترهای داخلی دچار اختلال بوده و مردم تمام این کندیها، اختلالها و مشکلات را به پای کیفیت پیام رسانهای داخلی مینویسند.
این فقط یکی از مشکلات متعددی است که فعالان زیست بوم فناوری با آن دست پنجه نرم میکنند. جوانان نخبۀ ایرانی در دورۀ اجرایی قبلی کشور طی ۸ سال گذشته، علاوه بر مشکلات خارجی با تحریمها و بیمهریهای داخلی هم روبرو بودند.
بسیاری از این مشکلات به چشم کاربران عادی نمیآید، اما در نهایت تأثیر جدی بر تجربۀ کاربریش میگذارد از جمله تغییر اولویت دسترسی در روترها به نفع سرویسهای خارجی، اختصاص بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت کشور به سکوهای خارجی یا همین کیفیت پایین دیتاسنترهای داخلی که همۀ آنها موجب نارضایتی کاربر میشود، اما برای شناخت مقصر این کاستیها دچار خطای محاسباتی شده و تصور میکند که این کاستیها ناشی از کمبود تخصص جوانان ایرانی است که امیدواریم در سال حمایت از تولید دانش بنیان بسیاری از مسائل جدی سکوهای ایرانی مرتفع شود.
بسیاری از فعالان زیست بوم اقتصاد دیجیتال ایران به خصوص در لایۀ سرویس شبکۀ ملی اطلاعات با روی کارآمدن دولت سیزدهم به آینده امیدوار شدند تا مشکلاتی که دارند را مرتفع کند، زارع پور وزیر ارتباطات نیز بارها از تلاش خود جهت رفع مشکلات آنها خبر داده است.
وزیر ارتباطات دربارۀ موضوع حمایت از سکوهای ایرانی چندی پیش گفته بود که برنامۀ جدی برای حمایت از سرویسهای ایرانی در دستور کار دارد، سفرهایی نیز به کشورهای همسایه و اسلامی برنامهریزی شده است تا گسترۀ جغرافیایی بازار سکوهای ایرانی نیز گسترده شود، زارع پور سفرش به روسیه را هم بر مبنای همین استراتژی و تلاش برای توسعۀ بازار سکوهای ایرانی ارزیابی کرده بود.
گفتنی است در سفری که وزیر ارتباطات به روسیه داشت بسیاری از شرکتهای فناوری محور ایرانی موفق شدند تا قراردادهای صادرات فناوری ارزشمندی با طرفهای روسی منعقد کنند.
منبع: برنا