جلسه بررسی وضعيت توسعه و نگهداری شبكه حمل و نقل جاده ای و ريلی كشور ظهر امروز به رياست معاون اول رئيس جمهور برگزار شد.

محمد مخبر توسعه بخش حمل و نقل كشور را از رويكردهای اصلی دولت سيزدهم برشمرد و گفت: بايد به نحوی برنامه ريزی شود كه توسعه خطوط ريلی و شبكه جاده ای شامل بزرگراه ها و آزادراه ها با سرعت هر چه بيشتر انجام شود؛ چرا که شبکه حمل و نقل به مثابه ستون فقرات برای توسعه کشور است.

معاون اول رئيس جمهور توسعه خطوط ريلی و جاده ای كشور را پيش نياز توسعه ترانزيت كشور دانست و افزود: اگر ترانزيت رونق پيدا كند و اهداف تعيين شده در اين بخش محقق گردد، در مدت زمانی كوتاه شاهد بازگشت سرمايه گذاری های صورت گرفته برای توسعه حمل و نقل ريلی و جاده ای كشور خواهيم بود.

مخبر بر اهميت توسعه حمل و نقل ريلی كشور تاكيد و خاطرنشان كرد: توسعه شبكه راه آهن نقش گسترده ای در رشد اقتصادی و نيز رفاه اجتماعی و اشتغال زايی دارد و با توجه به اينكه ايران با ۱۵ كشور همسايه است، با توسعه خطوط ريلی كشور گامی مهم در جهت بهره برداری از ظرفيت های ترانزيت برداشته خواهد شد و از تلفات انسانی و مالی در ترددهای جاده ای نیز كاسته می شود.

معاون اول رئيس جمهور در ادامه با يادآوری اينكه منابع دولت برای توسعه حمل و نقل ريلی و جاده ای به نسبت محدود است، بر ضرورت ايجاد تنوع در تأمين منابع مالي مورد نياز تأكيد كرد و گفت: جذب سرمايه های مردمی، مشاركت بخش خصوصی و استفاده از روش تأمين مالی خارجی می تواند كمك های شايانی برای سرعت بخشيدن به روند توسعه حمل و نقل كشور داشته باشد وگرنه صرفا با منابع دولتی نمی توان در مدت زمان مطلوب به اهداف تعیین شده رسید.

دكتر مخبر وزارت راه و شهرسازی را مكلف كرد برای هر يك از پروژه ها، كريدورها و خطوط ريلی و جاده ای در دست احداث، بسته پيشنهادی برای جذب سرمايه گذاری و روش های متنوع تامين مالی تدوين و برای تصويب نهایی ارائه دهد.

معاون اول رئيس جمهور افزود: دولت حمايت ها، پشتوانه ها و مجوزهای لازم را جهت استفاده از سرمايه های مردمی و منابع مالی بخش خصوصی و خارجی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم خواهد كرد و لازم است اين وزارتخانه نيز برنامه ريزی ها را به نحوی انجام دهد كه مردم و بخش خصوصی نسبت به سرمايه گذاری در پروژه های حمل و نقل ريلی و جاده ای ترغيب شوند.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به رشد دو و نیم برابری حمل بار در ترانزیت ریلی در سال گذشته بر هدف‌گذاری این وزارتخانه برای تحقق کامل شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی در کم‌ترین زمان ممکن تاکید کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار لازم امکان راه اندازی ۲۹۳ کیلومتر آزادراه تا یک سال آینده و ۸۵۸ کیلومتر آزادراه و هزار کیلومتر راه آهن در برنامه توسعه کوتاه مدت وجود دارد. 

در اين جلسه معاونين وزارت راه و شهرسازی گزارش هايی از آخرين وضعيت پروژه های حمل و نقل كشور شامل راه آهن و خطوط ريلی و همچنين شبكه جاده ای و بزرگراهی كشور ارائه كردند و ضمن تشريح آخرين وضعيت موجود، به بيان گزارشی از اعتبارات مورد نياز جهت نگهداری شبكه حمل و نقل جاده ای و ريلی و همچنين ايجاد و تكميل پروژه های مرتبط با توسعه حمل و نقل ريلی و جاده ای پرداختند.

در اين جلسه مقرر شد وزارت راه و شهرسازی ظرف مدت ۳ هفته بسته های پيشنهادی و روش های تامين مالی برای اجرای پروژه‌های اولويت دار در دست اقدام و همچنين نگهداری شبكه حمل و نقل جاده ای و ريلی كشور تدوين و ارائه كند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
همه مراکز استانا باید راه اهن دو خطه داشته باشن
آخرین اخبار