زمانی گفت: قطعی‌های مقطعی برق در نقاط مختلف خوزستان ناشی از افزایش دما و ثبت رکورد‌های تاریخی مصرف برق است.

با آغاز فصل گرم سال، خوزستان علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با افزایش دمای بالاتر از ۵۰ درجه درگیر معضل قطعی‌های برق نیز می‌شود که امسال با توجه به سیلاب‌ها این مسئله تبدیل به «قوز بالا قوزی» برای صنعت برق خوزستان شده.

سیلاب در چندین شهر از جمله اندیکا، باغملک و ایذه موجب قطعی‌های وسیع و یک هفته‌ای در برخی نقاط شد و در مناطقی مانند شادگان و رامشیر نیز طوفان‌ها موجب آسیب رسیدن به صنعت برق شد.

دیروز نیز با ثبت رکورد‌های دما در خوزستان و افزایش مصرف برق منجر به عملکرد تجهیزات حفاظتی خودکار در برخی نقاط شبکه گردید. سخنگوی برق منطقه‌ای خوزستان محدودیت های ایجاد شده را کوتاه مدت و به دلیل عملکرد خودکار سامانه‌های حفاظتی اعلام نمود.

کیومرث زمانی می‌گوید: دمای هوای دیروز ۵۳.۶ درجه سانتیگراد بود در حالی که تجهیزات شبکه در بیش از ۶۰ سال تاریخ صنعت برق خوزستان برای دما‌های ۵۰ درجه طراحی شده اند.

او افزود: لذا وقتی این تجهیزات در دما‌های ۵۴ درجه کار می‌کنند، ظرفیت شان کاهش می‌یابد و وقتی که همزمان مصرف برق بالا می‌رود و رکورد‌های تاریخی مصرف را ثبت می‌کند، از سوی سامانه‌های خودکار «بارزدایی» می‌شوند تا حادثه ای برای شبکه رخ نداده و منجر به خاموشی (طولانی مدت) نگردد.

به گفته آقای زمانی عدد ثبت شده مصرف برق در خوزستان برای دیروز ۱۸ مرداد ماه ۸ هزار و ۸۰۶ مگاوات در ساعت ۱۴ و ۵۸ دقیقه بوده که رکورد تاریخی در مصرف برق استان است؛ آخرین رکورد تاریخی سال‌های گذشته مربوط به سال ۱۳۹۹ بوده با عدد ۸ هزار ۵۱۸ مگاوات و امسال این رکورد ۸ بار در خوزستان شکسته شد.

سخنگوی برق منطقه‌ای خوزستان یادآور شد که رکورد دمایی ۵۴ درجه نیز در تاریخ ۷۲ ساله ثبت دما در استان مربوط به سال ۱۳۵۶ است که یک بار دیگر پس از ۴۰ سال در سال ۱۳۹۶ تکرار و اکنون پس از ۵ سال نیز دمای هوا به نزدیک ۵۴ درجه سانتیگراد رسیده است. این افزایش دما موجب افزایش مصرف و گرم شدن تجهیزات شده و همزمان هر ۲ موجب محدودیت جزئی و «موقت» حداکثر باندازه یک درصد کل بار شبکه شده است که آنهم ناشی از عملکرد سامانه‌های حفاظتی بود.

این مقام مسئول در پاسخ به علت قطع برق برخی از محلات خرمشهر در روز گذشته اعلام نمود به دلیل حادثه بر روی یکی از کلیدهای برق «پست برق جنت آباد خرمشهر» به دلیل همین افزایش دما و تا حدودی فرسودگی تجهیزات برای مدت کوتاهی بار این فیدر قطع و پس از جداسازی تجهیز آسیب دیده بار آن به کلیدهای مجاور منتقل و شبکه عادی سازی شد؛ سپس ادامه داد که ۳۰ درصد تجهیزات فرسوده هستند که نیاز به ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی در یک بازه ۵ ساله جهت نوسازی کامل شبکه خوزستان وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.