شناسایی دو داروی مورد استفاده در بیماری های روانی برای مهار علائم آلزایمر

محققان دریافته اند که دو داروی پرکاربرد برای درمان بیماران روانی، می‌تواند به مهار علائم آلزایمر کمک کنند.

یک مطالعه پزشکی که توسط محققان دانشگاه کلرادو در ایالات متحده انجام شد، دو نوع داروی روانپزشکی پرمصرف را معرفی کرده است که شاخص‌های زیادی را برای درمان بیماری آلزایمر و مهار علائم آن، از جمله تقویت شناخت در بیماران دارد.

پروفسور هانتینگتون پاتر، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «افرادی که این دو نوع دارو را مصرف کرده اند، عملکرد شناختی خود را بهبود بخشیده و پیشرفت قابل توجهی در پیش آگاهی بالینی خود نشان داده اند.

وی افزود: این افراد در مقایسه با افرادی که این دارو‌ها را مصرف نکرده اند، از علائم آلزایمر به اختلال شناختی خفیف یا از اختلال شناختی خفیف به حالت عادی تبدیل شدند.

سازمان غذا و داروی آمریکا قبلا استفاده از این دو دارو را برای درمان روان پریشی و افسردگی تایید کرده بود.از آنجایی که افسردگی و روان پریشی در بیماران آلزایمر شایع است، تعدادی از آن‌ها این دو دارو و همچنین دارو‌های مشابه دیگر را مصرف می‌کنند. این به محققان امکان مقایسه مصرف دارو در بین بیماران را داده است.

یک پروتئین خاص، زمانی که به صورت ژنتیکی به ارث می‌رسد، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد و محققان به رهبری پروفسور دکتر نوآ جانسون تلاش کرده اند دارویی پیدا کنند که از عملکرد پروتئین جلوگیری کند.

جانسون گفت: «ما راه دیگری را برای درمان آلزایمر انتخاب کرده‌ایم، متفاوت از روش‌های معمولی که در سال‌های گذشته برای درمان بیماران کافی نبوده است».

محققان ۵۹۵ ترکیب موجود در کتابخانه‌های دارویی مؤسسه سلامت ایالات متحده را آزمایش و چندین ترکیب را شناسایی کرده اند که مانع از عملکرد پروتئین عامل آلزایمر می‌شود.

پاتر گفت: «ما سعی کردیم بفهمیم برای افرادی که این دارو‌ها را مصرف می‌کنند و همزمان به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند، چه اتفاقی روی می‌دهد.

سپس محققان دریافتند که بیماران روانی مبتلا به آلزایمر که این دو دارو را مصرف کرده بودند، علائم شگفت انگیزی از بهبود علائم آلزایمر را نشان دادند.

پاتر افزود: «یک مورد مشترک این دو دارو این است که اثرات محرک پروتئین بر تشکیل آمیلوئید عامل آلزایمر در مغز را مسدود می‌کنند.

بر اساس این مطالعه، «تحلیل‌ها نشان داد که در مقایسه با گروه دیگر بیماران، افرادی که ایمی‌پرامین و اولانزاپین مصرف کرده‌اند شناخت و تشخیص علائم بیماری را بهبود بخشیده‌اند که معیار مستقیم شدت بیماری است.»

پاتر اشاره کرد که این مطالعه گذشته نگر بود. این بدان معناست که بر تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط محققان دیگر برای هدفی متفاوت متکی است.

وی گفت: مرحله بعدی آزمایش ایمی پرامین بر روی مدل موش صحرایی است که عوارض جانبی کمتری نسبت به اولانزاپین دارد، و در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش بالینی انجام می‌شود.

پاتر گفت که تعداد دارو‌هایی که به نوعی برای بیماران آلزایمر فایده‌ای نشان داده اند از دو یا سه دارو بیشتر نمی‌شود، بنابراین این کشف نشان دهنده گامی امیدوارکننده برای مبارزه با بیماری آلزایمر است.

منبع: ارم نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار