گزارشی از برنامه مجله فوتبال شبکه خبر

صدا و سیما: ۱۰۰ میلیارد تومان بابت حق پخش به حساب خزانه واریز کرده ایم

برنامه مجله فوتبالی امشب با موضوع درآمد‌های رقابت‌های لیگ برتر و حق پخش تلویزیونی روی آنتن رفت.

برنامه مجله فوتبالی امشب با موضوع درآمد‌های رقابت‌های لیگ برتر و حق پخش تلویزیونی روی آنتن رفت.

در ابتدای برنامه نتایج بازی‌های هفته اول لیگ برتر مرور شد.

مجری برنامه گفت: طبق بند پ ماده ۹۲ برنامه ششم توسعه سازمان صدا و سیما تکلیفی داشته مبنی بر واریز درآمد حاصل از تبلیغات تلویزیونی قبل، حین و بعد پخش زنده بازی‌ها به خزانه (ظرف سه سال گذشته)داشته است.

مصطفی محمدی رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه صدا و سیما گفت: سال اول برنامه ششم بنا بر این بود که دولت نحوه تقسیم درآمد‌های پخش مسابقات ورزشی را به صورت پیشنهاد به مجلس ارائه کند و این اتفاق در بودجه سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ پیش بینی شده است. در سال ۱۳۹۸  این پیشنهاد در بودجه سال‌های ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در قالب تبصره ۹ بودجه و بند‌هایی مصوب شد و بنا شد صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان درآمد حاصله را به خزانه واریز کند و بعد این مبلغ به طرفین عودت داده شود. تا وزارت ورزش و جوانان آن را برای کمک به فدراسیون‌های ورزش و باشگاه‌ها و صدا و سیما این مبلغ را برای تقویت برنامه‌های ورزشی صرف کند.

او گفت: در سال گذشته مبلغ حاصل از محل پخش و تبلیغات آن به خزانه واریز شد و درآمد امسال هم بخش اولش پس از شهریورماه به خزانه واریز می‌شود. ما به وظیفه عمل کردیم و توقع داریم دوستان در وزارت ورزش و جوانان به تکلیف خود عمل کنند. طی این سال‌ها پولی که به خزانه واریز شد به صدا و سیما عودت داده نشده است.

مجری: این حساب خزانه داری کل است؟ یعنی حساب مشترک است؟

محمدی گفت: در قانون بودجه حسابی را تکلیف کردند که ما و وزارت ورزش به آن حساب مبالغ را واریز کنیم.

صادق درودگر گفت: آن چه آقای محمدی گفت به لخاظ شکلی درست است، اما به لحاظ محتوایی آن چه شایسته فوتبال و ورزش است محقق نشد. من از صدا و سیما و برنامه‌های ورزشی ممنونم، اما ما باید شفاف و کارشناسانه با عدد و رقم قضیه را تحیل کنیم تا به مردم و مسئولین این اطلاعات را ارائه دهیم. آن چه محقق شده است ۷ و نیم میلیارد تومان در ۱۴۰۰ به وزارت ورزش و جوانان داده شده تا میان ۵۲ فدراسیون تقسیم شود. یعنی رقمی حدود ۱۴۰ میلیون برای هر فدراسیون که زیر قیمت پراید است. طبق آمار ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد صدا و سیما از محل تبلیغات بوده است. این مبلغ یک آپارتمان هشت طبقه در تهران است.

مجری: سازمان ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است؟

محمدی: من نمی‌دانم این مبلغ از کجا آمده است؟ خیر. عددی که ما واریز کردیم از محل پخش تبلیغات بوده است. در این ۲ سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ سازمان به حساب خزانه ۱۰۰ میلیارد تومان واریز کرده است.

درودگر: چقدر به ورزش رسیده است؟

محمدی: این را باید دوستان سازمان برنامه و بودجه بگویند.

درودگر: من آمار می‌دهم. فقط هفت میلیارد و نیم به ورزش رسیده است.

مجری: وزارت ورزش و جوانان چقدر واریز کرده است؟

درودگر: وزارت ورزش و جوانان از محل تبلیغات باید دریافتی داشته باشد نه اینکه واریز کند.

محمدی: قانون اینگونه نیست.

درودگر: بند پ ماده ۹۲ برنامه ششم توسعه می‌گوید صدا و سیما و وزارت ورزش باید درآمد تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمد شماره فلان واریز کند.

مجری: تبلیغات محیطی هم در آن هست؟

درودگر: تبلیغات محیطی مسابقات در اختیار وزارت ورزش و جوانان نیست. من بر شما ایرادی ندارم آقای محمدی ما در یک کشتی نشسته ایم. اما وزارت ورزش و جوانان ۷ و نیم میلیارد درآمد داشته که ۱۴۰ میلیون به هر فدراسیون می‌رسد اگر بخواهیم به همه فدراسیون‌ها به طور مساوی بدهیم. این درآمد ۱۰ کارمند معمولی فدراسیون فوتبال در یک ماه است. آن جا ۲۶۰ کارمند دارد.

مجری: تکلیف وزارت ورزش و جوانان چقدر است؟ صدا و سیما ۱۰۰ میلیارد ریخته وزارت ورزش و جوانان چطور؟

درودگر: از آمار وزارت ورزش و جوانان مطلع نیستم، اما از این مطلع هستم که تبلیغات محیطی صدا و سیما را آورده ام، به صورت میانگین ثانیه‌ای ۱۳۱ میلیون یعنی آنچه سالانه به فدراسیون‌ها تعلق می‌گیرد ثانیه‌ای به تبلیغات تعلق می‌گیرد. این را از سایت اداره بازرگانی صدا و سیما درآوردم. این یعنی دقیقه‌ای ۸ میلیارد تومان.

مجری: نمی‌داند وزارت ورزش چقدر واریز کرده؟

درودگر: خیر

مجری: وزارتخانه شما را به عنوان نماینده معرفی کرده!

درودگر: من از طرف سازمان لیگ آمده ام. دوستان گفتند آن چه اطلاع دارید از وزارت ورزش و جوانان بفرمایید ما ۷ و نیم میلیارد گرفتیم. دوستان می‌گویند ما برای تعامل آمده ایم و دوباره بررسی کنیم. واگذاری حق پخش تلویزیونی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱، ۹۰۰ میلیون ریال عربستان یعنی هزار و ۱۳ میلیارد تومان بوده که به شبکه اس اس سی فروخته اند.

مجری: آن جا تلویزیون خصوصی است.

درودگر: من از صدا و سیما گله‌مند نیستم، اما از سازمان مدیریت و برنامه ریزی گله مندم که ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه را می‌پذیرد و از دوستانم در مجلس. ای اف سی ۳ و نیم میلیون یورور از شما درخواست کرده تا شما پخش تلویزیونی مسابقات مقدماتی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا را داشته باشید. فیفا و‌ ای اف سی لیگ ایران را بررسی کرده کرده و گفته اند این لیگ باید حداقل ۱۵۰ میلیون دلار  با توجه به بیننده تلویزیون و کیفیت و رنکینگ در جهان ارزش گذاری شود.

مجری: فوتبال ما حرفه‌ای نیست و این عنوان را یدک می‌کشد.

درودگر: چه ربطی دارد؟

مجری: ما ۱۰۰ میلیارد تومان واریز کردیم حلقه مفقوده این است که وزارتخانه چقدر واریز کرده است؟

درودگر: الان به این نتیجه نمی‌رسیم.

درودگر: من اطلاع ندارم.

مجری: از کجا اطلاع پیدا کنیم؟

درودگر: قیمت جهانی فولاد، شکر و طلا آیا شما می‌گویید قیمت در عراق یک سنت و در ایتالیا هزار سنت است؟

مجری: ما اینجا نماینده وزارت ورزش را نداریم؟

درودگر: بحث شکلی می‌کنید یا محتوایی؟ ما درباره حق پخش صحبت می‌کنیم. سری آ ایتالیا میلان ۵۸ میلیون یورو غرامت داده است


محمدی: ما قانون حاکمه داریم. شاید این قانون اشکال داشته باشد و ما به بخشی از آن معترض باشیم، اما در هر صورت قانونی حاکم است که در سال ۱۳۹۹ ، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بر آن تاکید شده است.

مجری: دوستان می‌گویند صد میلیارد تومان واقعی نیست

درودگر: سند آوردم

محمدی: این عدد دقیق است. وظیفه دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و ... بررسی عدد واریزی و عددی است که در آوردیم و اگر اشکال داشت می‌گفتند. ما از شفافیت ضرر نمی‌کنیم. دوستان نهاد نظارتی اعلام کنند.

آنچه آقای درودگر می‌گویند تفاوتی دارد با پولی که سازمان به ازای تبلیغات می‌گیرد. در حوزه تبلیغات بازرگانی چیزی به اسم اعتبار تبلیغات و نقدینگی تبلیغات داریم. اعتبار تبلیغاتی این است که هر کس حجم تبلیغات بیشتری بیاورد ضریب افزایشی می‌گیرد و دوستان اعتبار تبلیغاتی را با درامد تبلیغاتی اشتباه می‌گیرند.

درودگر: من بخاطر مسئولیتم با شرکت‌ها مستقیما در ارتباطم فقط یک شرکت کاشی سرامیک با شما برای ۵ سال ۵۰۰ میلیارد قرارداد دارد.

محمدی: فقط در ورزش؟

درودگر: خیر

محمدی: خدا خیرتان بدهد.

درودگر: قانون گفته پخشی از تبلیغات که از دور زمین و پیراهن بوده به نمایندگی از فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها واریز شود که می‌فرمایید اطلاعی ندارید. ما حدس می‌زنیم محقق نشده، چون اگر اتفاق افتاذه بود عودتی هم اتفاق میفتاد.کل تبلیغاتی که سازمان صدا و سیما تکلیف شده دربیاورد و کل پولی که درآمده ریال به ریال باید به خزانه واریز می‌شده است معلوم است و با عددی که می‌گویید اختلاف دارد.

وقتی تبلیغ می‌فروشیم نمی‌گوییم این در ورزش فروخته می‌شود. کلی می‌فروشیم و شرکت کی تواند جا‌های مخالف را انتخاب کند هر کدام ضریبی دارد و عدد آن معلوم است.

درودگر: ضریب فوتبال چندبرابر است؟

محمدی: نمی‌دانم.

درودگر: ۹۰۰ برابر است.

محمدی: کل درآمدی که از تبلیغات در سال گذشته درآمده و واریز شده معلوم است.

مجری:  من نمی‌دانم با وزارتخانه صحبت کنیم، با سازمان لیگ صحبت کنیم؟

درودگر: دوستان شما من را دعوت کردند چرا قبلا فکر نکردید من را دعوت کردید صحبت کنیم.

محمدی: ضوابط قانونی ما کامل انجام شده است.

درودگر: ممنونم آقای محمدی اطلاعات شما از نظر قانونی درست است.

درودگر خطاب به مجری: آقای کاظمی من به عنوان نماینده خودم از منزل اینجا هستم.

مجری: خوب به خانه تان می‌آمدم.

درودگر: فوتبال ایران در زمان احمدی نژاد قراردی با صدا و سیما امضا کرد. ضرغامی این قرارداد سه ساله به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان را امضا کرد. این قرارداد الان می‌شود ۳۸۷ میلیارد تومان. اقای سرفراز انجام نداد اقای ضرغامی امضا کرد که این مبلغ را به فچتبال بدهند که نداند. با فیروزی حرف زدم گفتند با جبلی حرف زدم و او گفته می‌خواهم از ورزش حمایت کنم. ما پول داشته باشیم از باشگاه‌ها و فدراسیون حمایت می‌کنیم تا سال جام جهانی کاسه چه کنم چه کنم به دست نگیرد. توسعه مبتنی بر بودجه است بدون آن نمی‌شود اقدام کرد. ما با صدا و سیما تقابل نداریم و نیرو‌های ان صادق هستند.

مجری: از محسن معتمدکیا مدیر روابط عمومی وزارت ورزش خواستیم نماینده خود را معرفی کنند ایشان شما را معرفی کرد همکارانم می‌خواهند از ایشان بپرسند که آیا شما نماینده رسمی وزارت ورزش هستید هستید یا خیر؟

درودگر: اصلا اگر همه ۱۰۰ میلیارد را به وزارت ورزش بدهند... در تهران زمین متری چند است؟

محمدی: پس ما باید بگوییم به قدر بی بی سی بودجه بدهید.

درودگر: درآمدهایتان نزدیک به هم است

محمدی: بودجه یک شبکه بی بی سی به ریال پنجاه برابر بودجه ما است. ما ورزش را دوست داریم. من طبق قانون وظیفه را انجام دادم و این قانونی است که با پیگیری وزارت ورزش تصویب شد. آن مبلغی که گفتید بله دولت در زمان احمدی نژاد مبلغی را گفتید به بودجه سازمان اضافه کرد و عین همان را سازمان به فدراسیون فوتبال داد.

درودگر: فقط۴ میلیارد تومان پرداخت شد.

محمدی: سال بعد دولت چیزی نداد و ما به ازایی هم نداشتیم.

مجری: از نهاد نظارتی خواستید پیگیری کنند چرا وزارتخانه به وظیفه خود عمل نکرده اند.

محمدی: دوستان نهاد نظارتی و دیوان محاسبات و ... گزارش پرداختی ما و وزارتخانه را عمل کنند.

درودگر: انجام دادند.

محمدی: دوستان در جریان واریز‌های ما هستند. این بحث باید کارشناسی شود و نباید ذهن هوادار آشفته شود. ما شروع کننده بحث نبودیم و دوست داریم به ورزش کمک کنیم. پیشنهاد دادیم مبلغی بابت حق پخش به صدا و سیما بدهد و عین آن را صدا و سیما به فدراسیون دهد. زمان تصویب بودجه قرارداد بین سجادی و ما و جبلی قراردادی آماده شد، اما تصویب نشد.

محری: دیوان محاسبات به بحث وزارتخانه ورود کرده؟

محمدی: وظیفه دیوان محاسبات این است که اگر کسی حکم قانونی بودجه را عمل نکند ورود کند. سال گذشته جلسه‌ای در کمیسیون فرهنگی مجلس بود و برخی نمایندگان معترض شدند.

درودگر: با معاون مالی اداری تقدس نژداد در سال ۸۲ رقم ۱۰ میلیارد تومانی به فدراسیون فوتبال تعلق می‌گیرد؟

مجری: به عنوان نماینده وزارتخانه می‌گویید؟

درودگر: قطع حرف و مغلطه شایسته شما نیست.

مجری: حق دارم بدانم با کی صحبت می‌کنیم.

درودگر: الان ۷ و نیم میلیارد به ورزش اختصاص داده اند.

محمدی: سازمان بودجه باید بگوید چرا؟

مجری: معتمد کیا گوشی اش را خاموش کرده است.

درودگر: کمک کنید. هموطن هستیم. حقوق صدا و سیما محترم است. اکر رقم تبلیغات را اشاره کنم غیر قابل باور خواهد بود که به ما تعلق نمی‌گیرد. آقای محمدی به جام جهانی می‌رود و اکر حضور فیزیکی نداشته باشد دلش آن جا است.من و شما با هم در یک کشتی هستیم فدراسیون و صدا و سیما باید به حقوق برسد.

محمدی:  وضعیت بودجه سازمان معلوم است، اما دوست داریم به وزارت ورزش و جوانان کمک کنیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
حیف این بودجه ی کلان نبود که به صدا و سیما میدن مگه غیر از فیلم های تکراری کاری دیگه‌ای هم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۴۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
دستمزد تماشای آگهی های بازرگانی رو هم به ملت بدید
آخرین اخبار