حمید اعتصامفر معاون عمرانی شهردار و رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه پروژه قطار شهری کرمانشاه یک پروژه به طول ۱۳ کیلومتر است، گفت : این پروژه از میدان معلم آغاز میشود و تا میدان فردوسی ادامه پیدا میکند و در این ۱۳ کیلومتر ۱۳ ایستگاه هم در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به تغییری که سال ۱۳۹۳ در اجرای طرح اتفاق افتاد، قسمتی از این پروژه به صورت هوایی و قسمتی به صورت زیرزمینی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: قطار شهری کرمانشاه قسمتی را روی سطح زمین و قسمتی را زیر سطح زمین طی میکند.
وی با بیان اینکه از ایستگاه سه راه مسکن تا میدان آزادی به عنوان فاز نخست پروژه و از میدان آزادی به سمت میدان فردوسی هم فاز دوم پروژه تعریف شده، گفت: طول فاز اول پروژه ۶.۶ کیلومتر و فاز دوم ۴.۳ کیلومتر است.
اعتصام فر درباره ایستگاه نخست پروژه قطار شهری کرمانشاه گفت: در این ایستگاه (سه راه مسکن) با توجه به بافت فرهنگی تاریخی طاق بستان با اداره میراث فرهنگی با مشکل مواجه شدهایم.
وی افزود: در حال حاضر کارهای ایستگاه نخست در میدان معلم (سه راه مسکن) انجام نشده و از ایستگاه دوم یعنی از ابتدای خیابان کارمندان کار شروع شده است.
اعتصام فر با اعلام اینکه از مسیر ۱۳ کیلومتری قطار شهری کرمانشاه پنج کیلومتر آن بصورت روگذر است، تصریح کرد: از ابتدای خیابان کارمندان تا سه راه ۲۲ بهمن در خیابان ویلا بصورت روگذر و ادامه مسیر تا میدان فردوسی زیرزمینی خواهد بود.
وی اضافه کرد: در برنامه قبلی قطار شهری برای مسیر چهارراه مدرس تا میدان فردوسی به سمت سراب قنبر برنامهای وجود نداشت که قرار است عملیات عمرانی این قسمت به پیمانکار واگذار شود.
وی با بیان اینکه سال ۱۴۱۰ پروژه قطار شهر کرمانشاه تکمیل خواهد شد، افزود: در حال حاضر پروژه قطار شهری کرمانشاه برخلاف چیزی که در تصور عموم مردم است، فعال است.
اعتصام فر با بیان اینکه پروژه قطار شهری کرمانشاه پنج پیمانکار دارد، گفت: سه پیمانکار آن با تمام توان کار میکنند. یکی از آنها با نصف ظرفیت و دیگری فعالیتش رو به اتمام و در مراحل تحویل نهایی است.
اعتصام فر تصریح کرد: برای برخی شهروندان این سئوال مطرح است که چرا ستونهای قطار شهری پیوسته نیست که دلیلش این است که قرار است در آن نقاط شش ایستگاه هوایی ساخته شود.
وی با بیان اینکه از سه راه ۲۲ بهمن تا میدان آزادی تونلهای قطار شهری آماده است، اضافه کرد: طول این تونلهای آماده ۱۶۵۹ متر است و از میدان آزادی به سمت جنوب شهر یعنی فردوسی کار حفر تونل ادامه دارد و تا مقابل مسجد جامع کار حفاری انجام شده است. در نیمی از مسیر هم لاینینگ یا بتن دیواره داخلی انجام شده است.
به گفته اعتصام فر عمیقترین نقطه این تونلها ۳۸ متر است و عمق بقیه تونلها نزدیک ۲۸ متر میباشد.
معاون شهردار کرمانشاه اشارهای به پارکینگ قطارها داشت و گفت: یک قسمت دپو نیز در انتهای پارک شاهد دیده شده که ۸۰۰ متر مسیر انحرافی دارد و محل توقف، نظافت و سرویسهای دورهای قطار و به عبارتی پارکینگ قطارها محسوب میشود.
پیش از این وعده افتتاح فاز اول پروژه قطار شهری کرمانشاه -تا میدان آزادی- تا پایان سال ۱۴۰۰ داده شده بود .