برخی منابع خبری مدعی شدند که اخیرا تماسی میان جنبش حماس و عربستان سعودی برقرار شده که نتیجه‌ای نداشته است.

المیادین به نقل از منابع آگاه گزارش داد، عربستان سعودی شرط  قدیمی خود برای حماس مبنی بر قطع رابطه حماس با تهران را کنار گذاشته، اما در ازای آن شرط کرده است که شرایط کمیته چهارجانبه سازمان ملل را بپذیرد.

بنابر این گزارش، اخیراً تماسی بین حماس و عربستان سعودی برقرار شده، اما با بی‌نتیجه متوقف شده است.

این تماس در چارچوب تلاش‌های حماس برای آزادی بازداشت‌شدگان فلسطینی در عربستان صورت گرفته است. حماس از پاسخ عربستان سعودی به درخواستش که از طریق یک میانجی مقیم در عربستان سعودی ابلاغ شده، شوکه شده است.

حماس از درخواست عربستان برای توافق بین این جنبش و اشغالگران متحیر شده و میانجی را از رد قاطعانه هرگونه توافق با «اسرائیل» یا از سرگیری روابط با عربستان سعودی، در صورتی که بر این اساس باشد، مطلع کرده است.

بیش از ۶۰ فلسطینی و اردنی مقیم عربستان از جمله محمد الخضری، نماینده سابق جنبش حماس در این کشور در فوریه ۲۰۱۹ به اتهام حمایت مالی از مقاومت فلسطین بازداشت و زندانی شدند. اتهامی که افراد بازداشت شده آن را به طور کلی تکذیب می‌کنند.

طرفهای شرکت کننده در مذاکرات چهارجانبه صلح خاورمیانه از حماس خواسته بودند رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

حماس تماس با عربستان و شروط سعودی را تکذیب کرد

ساعتی بعد المیادین به نقل از حماس گزارش داد که "آنچه را المیادین گزارش داد که جنبش برای آزادی بازداشت شدگان در آنجا با عربستان تماس گرفته و ریاض با شرایط تکان دهنده ای پاسخ داده است را تکذیب می کنیم."

حماس افزود: ما بر اعتقاد عربی و اسلامی خود تاکید می کنیم و در آن حمایت و پشتیبانی می بینیم و روابط خود را بر این اساس استوار کرده‌ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار