دبیر جشنواره تئاتر فجر گفت: در فراخوان منتشر شده تغیراتی داده شده و یکی دو بخش حذف و یکی بخش جدید دیگر در جشنواره حضور دارد.

مراسم رونمایی از فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز دوشنبه ۲۴ مرداد با حضور کورش زارعی دبیر جشنواره و کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

زارعی، دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: در فراخوان منتشر شده تغیراتی داده شده و یکی دو بخش حذف و یکی دیگر به نام دیگری در جشنواره حضور دارد. طی همفکری که با هنرمندان دوره‌های قبلی و شهرستان‌ها داشتیم به این نتیجه رسیدیم جشنواره در سال‌های اخیر آن شور و هیجان قبل را ندارد. من خودم محصول جشنواره تئاتر فجر بودم و با مسایل آن آشنا هستم.

زارعی درباره حذف بخش مرور گفت: تمایل و رغبتی برای دیدن اجرا‌هایی که در طول سال اجرا رفتند وجود نداشت و معمولاً گروه‌ها هم بی انگیزه بودند و با همه گروه در جشنواره شرکت نمی‌کردند لذا برای بازگشت شور و رغبت به جشنواره امسال همه آثار تولیدات تازه هستند و در بخش استان‌ها هم تولیدات برگزیده استان‌ها در جشنواره حضور می‌یابند. البته یک بخش ویژه مخصوص هنرمندان پیشکسوت داریم و نمایش‌های پرمخاطب سال قبل هم به دعوت دبیر در این بخش حضور دارند. در این دوره قرار است رونمایی از آثاری داشته باشیم که سال آینده قرار است در کشور روی صحنه بروند.

او ادامه داد: امسال برای اولین بار بازخوان‌ها، بازبین‌ها و داوران برخی بخش‌ها را معرفی کردیم که اتفاق جدیدی است. هنوز بودجه جشنواره به ما اعلام نشده و به همین دلیل فراخوان را دیر اعلام کردیم. تمام تلاش‌مان این است که از دوستان بالادستی بودجه‌مان را بگیریم، چون شرایط بسیار سخت شده و من، چون خودم بازیگر و کارگردان تئاتر هستم شرایط نامناسب اقتصادی را می‌دانم.

به گفته زارعی،  افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر ۲۵ دی ماه همراه با رادیو تئاتر است و اختتامیه این جشنواره در ۱۱ بهمن ماه با پستر وعکس و نمایش نامه نویسی است. سعی می‌شود جشنواره فیلم و تئاتر فجر باهم تداخل نداشته باشد.

وی با گلایه از کمبود بودجه  افزود: تئاتر شهرستان در اولویت ما است و سهم بچه‌های شهرستان بیشتر از تهران خواهد بود.

متن فرخوان به شرح زیر است:

«به نام خداوند فجرآفرین هنردوست»

«قسم باد بر موقع صبحگاه

به ده‌شب که آید پی و پس ز راه

قسم باد باری به زوج و به فرد

به شب، چون که از آسمان کوچ کرد»

«قرآن مجید، سوره‌ی فجر»

شاکریم پروردگاری را که در تقدیرمان پرنور شدن دیدگانمان به رؤیت یک بهار دیگر در قلب زمستان را قرار داد. قبیله‌ی تئاتر در بدو زایشش در تاریخ بشر فقط با همگامی مخاطب کنشگر «هنرمند» نامیده شده است. حالیا به لذت و فخر بنگریم نو شدن ایران‌زمین کهن ما در فجر انقلاب را که نشاطی در جان تئاتر این سرزمین دمیده است. شور و شعور و شادی قبیله مضاعف شده و امیدواریم که در فصل نوِ این تئاترِ متعهد روزگاری پرنورتر را شاهد باشیم. حضرت حق گوشه‌ای از نَفَسِ حیات‌بخشش را به «انسان کامل» بخشید که او خود زاینده‌ی هنر شود تا خالقش آفرینه‌ی زیبنده‌ی این مخلوق اشرف را بر سینه‌ی سیمین صحنه به تماشا بنشیند.

جشنواره‌ی تئاتر فجر کاروانی است که پای در راه حق و حقیقت گذارده و با عشق و ایمان پیش می‌رود تا امانتی را که پیشینیان به ما سپرده‌اند به آیندگان بسپارد. این چرخه هرگز از گردش نمی‌ماند؛ این آینه‌ی تمام‌نمای تئاتر دیار ماست. همپایی، همدلی و همراهی همه‌ی عاشقان تئاتر و آن‌هایی که دل در گروِ فرهنگ دارند همواره بوده، هست و خواهد بود. آنک که سالیان عمر این جشنواره از چهل گذشته و اولین سال دوران جدید آن است، حضور خلاقانه‌ی هنرمندان عاشق تئاتر و فرهنگ این کهن‌بوم‌و‌بَر جنبشی دیگر خواهد آفرید. در هنگامه‌ی هجوم همه‌ی تئاترناباوران، ما کنار هم بر صحنه‌ی تئاتر، یک بار دیگر با همصدایی خود حیاتِ جاویدِ تئاتر را به نمایش می‌گذاریم. همه با هم، در کنار هم، بر صحنه‌ی تئاتر این دیار، با فرهنگ غنی خویش و مکارم اخلاقی ریشه‌دار در این سرزمین، جشنواره‌ای یگانه می‌سازیم تا عهد خویش به نیکی وفا کرده باشیم. اینک شایسته‌ی دقت است که در این مسیر با اولویت‌های کلان ذیل دوشادوش هم پیش می‌رویم و امیدواریم تا در سایه‌ی توجهی بهتر به ظهور و بروز این مضامین در مجموعه‌ی آثار دوره‌ی چهل و یکم از این رویداد فرهنگی بزرگ همسفرانی همدل‌تر به چشم ناظران دور و نزدیک بنشینیم:

زمینه‌های ظهور و بروز انقلاب ۱۳۵۷
تئاتر ملی با توجه به شرایط زیستی مخاطب معاصر ایرانی

باشد که ایران سرافراز، پرشکوه، ریشه‌دار، فرهنگ‌دوست و اخلاق‌مدار ما از برگزاری شایسته‌ی این اتفاق فرهنگی‌ــ‌هنری دلشاد و افراشته‌تر شود.

با امید به یاری پروردگار

کوروش زارعی

دبیر چهل و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر

بخش‌های این دوره از جشنواره:

مسابقه‌ی بزرگ نمایش‌های صحنه‌ای

مسابقه‌ی نمایش‌های خیابانی

مسابقه‌ی نمایشنامه‌نویسی

مسابقه‌ی رادیوتئاتر

مسابقه‌ی پژوهش تئاتر

مسابقه‌ی تئاتر ملل

مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر

بخش ویژه

بخش مسابقه‌ی بزرگ نمایش‌های صحنه‌ای:

در این دوره از جشنواره بخش مسابقه‌ی بزرگ نمایش‌های صحنه‌ای مختص آثاری است که برای جشنواره تولید می‌شوند. این آثار یا به صورت مستقیم به دبیرخانه ارسال می‌گردند که مطابق گاه‌شمارِ اعلام‌شده بازبینی و پذیرفته و یا به‌عنوان برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها به دبیرخانه معرفی خواهند شد.

شرایط:

آثاری که به صورت مستقیم به دبیرخانه ارسال می‌شوند:

این نمایش‌ها نباید تاکنون اجرای عمومی شده باشند.
متون این آثار باید مطابق گاه‌شمار به دبیرخانه ارسال شوند که بدیهی است تا برگزاری جشنواره نباید به صحنه رفته باشند. گفتنی است این نمایشنامه‌ها باید در سایت جشنواره به نشانی fitf.ir بارگذاری شوند.
متونی که مورد تأیید دبیرخانه قرار بگیرند مجوز حضور در بازبینی را خواهند داشت.
نمایش‌ها به صورت حضوری بازبینی خواهند شد.

برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها:

دبیرخانه‌ی جشنواره از بین آثاری که برگزیده‌ی استان خود معرفی شده‌اند آثاری را برای شرکت در این بخش به انتخاب خود دعوت خواهد کرد.

نداشتن سابقه‌ی اجرای عمومی برای این نمایش‌ها، در صورت انطباق با شرایط شرکت در جشنواره‌های استانی بلامانع است.
دبیرخانه‌های جشنواره‌های استانی باید فیلم آثار برگزیدگان خود را حداکثر تا ۱۵ آذرماه طبق شرایط مندرج در فرم ثبت‌نام که در سایت جشنواره موجود است بارگذاری کنند.
دبیرخانه از بین فیلم‌های ارسالی، نمایش‌هایی را که امتیاز بالاتری کسب می‌کنند به صورت حضوری بازبینی خواهد کرد.

گاه‌شمار:

آخرین مهلت ارسال متون بخش نمایش‌های ارسال مستقیم به دبیرخانه: ۳۱ شهریور‌ماه ۱۴۰۱

اعلام نتایج متون ارسال مستقیم به دبیرخانه: ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱

بازبینی حضوری آثار (ارسال مستقیم): از ۱۵ آذرماه لغایت ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱

اعلام نتایج بازبینی فیلم‌های برگزیدگان استان‌ها: ۲۰ آذرماه ۱۴۰۱

بازبینی حضوری آثار برگزیدگان استانی: ۲۰ آذرماه لغایت ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱

اعلام نتایج نهایی: ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۱

هیئت انتخاب متون ارسال مستقیم:

حسین فدایی‌حسین
شهرام کرمی
اعظم بروجردی

هیئت بازبینی حضوری آثار:

حسینعلی شوندی
محمدرضا آزاد
سیدمحمدمصطفی موتورچی

به هر یک از آثار راه‌یافته به این بخش تا سقف ۰۰۰/۰۰۰/۶۰۰ ریال تعلق خواهد گرفت.

جوایز:

طراحی پوستر و بروشور: تقدیر: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال برگزیده: ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰ ریال

گریم: تقدیر: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال برگزیده: ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰ ریال

طراحی صحنه: تقدیر: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال برگزیده: ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰ ریال

طراحی لباس: تقدیر: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال برگزیده: ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰ ریال

موسیقی: تقدیر: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال برگزیده: ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰ ریال

طراحی و ترکیب صدا: تقدیر: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال برگزیده: ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰ ریال

بازیگری زن: رتبه‌ی اول:۰۰۰/۰۰۰/۳۰۰ ریال رتبه‌ی دوم:۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰ ریال رتبه‌ی سوم: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال

بازیگری مرد: رتبه‌ی اول: ۰۰۰/۰۰۰/۳۰۰ ریال رتبه‌ی دوم: ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰ ریال رتبه‌ی سوم: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال

نمایشنامه: رتبه‌ی اول: ۰۰۰/۰۰۰/۳۰۰ ریال رتبه‌ی دوم: ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰ ریال رتبه‌ی سوم: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال

کارگردانی: رتبه‌ی اول: ۰۰۰/۰۰۰/۴۰۰ ریال رتبه‌ی دوم: ۰۰۰/۰۰۰/۳۰۰ ریال رتبه‌ی سوم: ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰ ریال

بخش نمایش‌های خیابانی:

به‌جز بخش مهمان، تمامی آثار این بخش که به‌طور مشخص برای جشنواره تولید شده‌اند در رقابت قرار خواهند گرفت. این آثار یا به صورت مستقیم با ارسال فیلم اثر به دبیرخانه مجوز حضور در این بخش را دریافت خواهند کرد و یا از طریق معرفی جشنواره‌های ملی به‌عنوان برگزیده به این بخش دعوت خواهند شد.

شرایط:

بدیهی است در صورت تکراری بودن اثر، دبیرخانه‌ی جشنواره در هر مرحله مجاز به حذف اثر خواهد بود.
آثار برگزیده‌ی جشنواره‌ها: دبیران جشنواره‌های ملی می‌توانند با هماهنگی مدیر بخش تئاتر خیابانی، آثار برگزیده‌ی خود را به دبیرخانه‌ی جشنواره چهل و یکم معرفی نمایند.
عموم هنرمندانی که متقاضی حضور در بخش تئاتر خیابانی هستند باید، طبق گاه‌شمار، فیلم اثر خود را به دبیرخانه اسال کنند.

ارزیابی و انتخاب آثار این بخش در دو مرحله انجام خواهد پذیرفت:

۱. بازبینی تمامی فیلم‌های ارسالی توسط هیئت انتخاب، و معرفی آثاری که حائز امتیاز بالاتری شده‌اند.

۲. بازبینی حضوری از میان آثار معرفی‌شده در مرحله‌ی پیشین.

بخش مهمان: آثار این بخش (حداکثر ۵ اثر) به انتخاب یا تأیید نهایی دبیر (خارج از بازه‌ی گاه‌شمار) در جشنواره به شکل غیررقابتی حضور خواهند داشت.

گاه‌شمار:

گروه‌ها می‌بایست آثار خود را طبق شرایط مندرج در فرم ثبت‌نام که در سایت جشنواره موجود است بارگذاری کنند. آخرین مهلت بارگذاری آثار: ۱ آذرماه ۱۴۰۱ (این زمان تمدید نخواهد شد.)

آخرین مهلت معرفی برگزیدگان جشنواره‌های ملی: ۸ آذرماه ۱۴۰۱

اعلام اسامی منتخب مرحله‌ی اول: ۲۰ آذرماه ۱۴۰۱

بازبینی حضوری فیلم‌های ارسالی منتخب: از ۱ دی‌ماه لغایت ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱

اعلام نتایج نهایی: ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱

هیئت بازبینی فیلم آثار:

فاطمه رادمنش
مرتضی اسدی‌مرام
حیدر رضایی

هیئت بازبینی حضوری:

محمد مظفری
ابوالفضل همراه
سعید خیراللهی

به هر یک از آثار تولیدی این بخش تا سقف ۰۰۰/۰۰۰/۲۵۰ ریال و به هر یک از آثار برگزیده‌ی جشنواره‌های ملی تا سقف ۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰ ریال کمک‌هزینه تعلق خواهد گرفت.

جوایز:

فضاسازی: تقدیر: ۰۰۰/۰۰۰/۷۰ ریال برگزیده: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال

طراحی لباس: تقدیر: ۰۰۰/۰۰۰/۷۰ ریال برگزیده: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال

موسیقی: تقدیر: ۰۰۰/۰۰۰/۷۰ ریال برگزیده: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال

طرح و ایده: تقدیر: ۰۰۰/۰۰۰/۷۰ ریال برگزیده:۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال

کارگردانی: رتبه‌ی اول: ۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰ ریال رتبه‌ی دوم: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال رتبه‌ی سوم: ۰۰۰/۰۰۰/۷۰ ریال

بازیگری مرد: رتبه‌ی اول: ۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰ ریال رتبه‌ی دوم: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال رتبه‌ی سوم: ۰۰۰/۰۰۰/۷۰ ریال

بازیگری زن: رتبه‌ی اول: ۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰ ریال رتبه‌ی دوم: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال رتبه‌ی سوم: ۰۰۰/۰۰۰/۷۰ ریال

بخش مسابقه‌ی نمایشنامه‌نویسی:

پس از این‌همه «بگذار» و «بردار» و «گفت» و «شنود» و «تکریم» و «شعار»، آنچه توقع می‌رود درکِ جانِ این نکته است که «همه‌چیز از کلمه و متن آغاز می‌شود». یعنی درام، چون نوری روشنگر، چون فانوسی یکه، چون حلقه‌ی تابیده‌ای دیدنی بر صحنه گشوده می‌شود و تئاترِ قابل رؤیت و دقت آغاز می‌شود.

شکوه سطر‌های نوشته در نمایشنامه شکوهی است زاینده‌ی شور حماسه‌ها، سِحر اساطیر، روح‌بخشیِ شادی‌نامه‌ها و دردِ رهابخشِ تعزیه‌ها. این شکوه، شکوه مقدسی است که شرق و غرب نمی‌شناسد و پرکشیده و بُلند در قالب یک موج کیهانی از «انسان» زاده می‌شود و بر «انسان» درنگ می‌کند و از «انسان» دعوت می‌کند و نسخه‌ای می‌شود انسان‌ساز.

در بخش نمایشنامه‌نویسیِ گام نخست چلّگیِ جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر آنچه رویَش و با قلم و به‌تأکید خطی برای توجه بیشتر کشیده می‌شود دعوت به خلق جدید نمایشنامه‌هایی نو برای انسانِ کاملِ ایرانی است در جدال با آنچه می‌خواهد او را از خطوط روشن اخلاق و سپیدی دور کند.

گرچه این تنها یک دعوت است ورنه بی‌شک قلمِ او که با اشتیاق در این ضیافت زبده‌ی فرهنگی شرکت می‌کند می‌تواند آزادانه بر سطر‌های سپید کاغذ بدود و چیزی بیافریند همرنگ خواست و قلب و ذهنش.

این مهم و یا اولویت‌های معیّن این دوره از جشنواره، گفته و نوشته آمده تا مهرِ بیشتر قاضیانِ این دوره، پیش از قضاوت، بر صاحبان آثار شفاف‌تر شود و این‌گونه همه‌چیز در مسیری برود که «اخلاق» روشنگر آن است.

علاقه‌مندان به شرکت در این رقابت بایسته است آثار خود را بدون محدودیت تعداد که پیشتر در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده باشد در دو قالب PDF و WORD حداکثر تا پایانِ آبان‌ماه ۱۴۰۱ به دست یاران دبیرخانه‌ی جشنواره برسانند و تاریخ اعلام نامزد‌های این بخش نیز ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ خواهد بود.

بی‌شک آرزوی مشترک ما سرافرازی فرهنگ و هنر سرزمین است که ایمان داریم خود می‌تواند و باید که بر قله‌ها بایستد. به امید تماشای طلوع خورشید از آن قله‌ی افراشته و در آن روز سپید.

جوایز:

رتبه‌ی اول: ۰۰۰/۰۰۰/۳۰۰ ریال

رتبه‌ی دوم: ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰ ریال

رتبه‌ی سوم: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال

 

بخش مسابقه ای رادیوتئاتر:

سیاست‌های رسانه‌ایِ رادیو در سراسر جهان به‌وضوح نیازمند تفکری خلاق و پویا هستند تا پابه‌پای انتظارات متغیر و فزاینده‌ی مخاطبان توسعه یابند و برنامه‌های تولیدی خود را تنوع و کیفیت بخشند. در این راستا، گونه‌ی نوظهور رادیوتئاتر که از آن به‌عنوان یک پدیده‌ی رسانه‌ای و شاخص توسعه‌یافتگی و رشد و بالندگی در عرصه‌ی تلفیق دو مدیوم تئاتر و رادیو نام می‌برند نیازمند چنین رویکردی نوآورانه و خلاقانه است. بر این اساس، به جهت اهمیت این گونه‌ی نمایشی و استقبال درخور از جانب مخاطبان در ادوار مختلف، همچون چند دوره‌ی اخیر جشنواره، با مشارکت اداره‌ی کل هنر‌های نمایشی رادیو و رادیو نمایش با هدف میزبانی از طیف متنوع‌تری از آثار نمایشی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های کم‌نظیر رادیو در تولید و عرضه‌ی آثار نمایشی، مسابقه‌ی رادیوتئاتر در چهل و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود.

شرایط:

صرفاً آثاری که در یک سال اخیر تولید شده‌اند و در هیچ جشنواره‌ای پیش از جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر شرکت نداشته‌اند می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند.
صرفاً آثاری مورد تأیید دبیرخانه است که صاحب اثر، متقاضی حضور در این بخش باشد. دبیرخانه‌ی جشنواره کارگردان را صاحب اثر می‌داند.
ضروری است آثار در قالب یک نمایش تک‌قسمتی و با حداکثر زمان ۴۵ دقیقه ارائه شوند.
جشنواره صرفاً میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود.
آثار ارسالی به دبیرخانه در صورت برخورداری از کیفیت مطلوب فنی و محتوایی، از شبکه‌های رادیو پخش خواهند شد.

آثار انتخاب‌شده در جشنواره به صورت زنده و در حضور مخاطبان در قالب رادیوتئاتر همراه با موسیقی و افکت اجرا خواهند شد و داوری نیز براساس این اجرا انجام می‌شود.
ظرفیت پذیرش آثار این بخش حداکثر ۱۰ اثر است.
به گروه‌های راه‌یافته به جشنواره در این بخش، تا هشتاد میلیون ریال کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد.

گاه‌شمار:

آخرین مهلت ارائه‌ی آثار و ثبت تقاضا: ۱ دی‌ماه ۱۴۰۱

اعلام فهرست آثار راه‌یافته به جشنواره: ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۱

هیئت انتخاب:

فریبا متخصص
بهرام سروری‌نژاد
جهانشاه آل‌محمود

جوایز:

رتبه‌ی «برتر» برای نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری زن، بازیگری مرد، صدابرداری، طراحی صدا و افکت زنده
جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت‌داوران برای یک گروه برگزیده (تهیه‌کننده)

نمایشنامه‌نویسی:۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰ ریال

کارگردانی: ۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰ ریال

بازیگری زن: ۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰ ریال

بازیگری مرد:۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰ ریال

صدابرداری: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال

طراحی صدا و افکت زنده: ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال

بخش مسابقه‌ی پژوهش تئاتر:

تئاتر صرفاً دور هم جمع شدن چند نفر و آماده کردن کاری برای اجرا نیست و وجوه دیگری نیز دارد که چه‌بسا از رویداد شگفت‌انگیز و سرگرمی‌ساز کارسازترند، هرچند این رویداد به‌تن‌هایی نیز انسان‌ساز است. تاریخ قرن بیستم فقط تاریخ اجرا‌ها نیست، بلکه تاریخ پژوهش و پژوهشگران نیز هست. چه چیزی در آزمایشگاه‌ها آماج جست‌وجوست؟ «به یک کلام پرورش انسان.» اینکه بداند کیست، کجاست و آمدن و رفتن او را چه غایت و منظوری است. پژوهش و کار آزمایشگاهی به تئاتر کاربرد و هدفی نو بخشیده و آن را قادر ساخته که به مثابه‌ی جایی برای رشد درونی یا سیاسی، محلی برای تعالی یا صرفاً محلی برای بیان شرافت اخلاقی دیده شود.

جست‌وجوی حقیقت و پیگیری برای گشودن راه‌های نو برای بیان حقیقت و ایجاد زمینه‌های تازه برای گسترش حقیقت در حوزه‌های نظری و فنی وظیفه‌ی بزرگ پژوهش است که بی‌آن تئاتر و هر هنر و صنعتی پویش راه‌های رفته و تکرار مکرر است.

موضوعات پژوهش:

نسبت نمایش خلاق و تئاتر انقلابی
ظرفیت‌های نمایش خلاق و فرهنگ ملی
راه‌های نوِ پیشِ روی نمایش ایرانی

گاه‌شمار:

آخرین مهلت ارسال پژوهش‌ها: ۱ دی‌ماه ۱۴۰۱

اعلام نامزد‌های این بخش: ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱

هیئت‌داوران:

محمدباقر قهرمانی
بهروز بختیاری
حامد سقائیان

جوایز:

به ۳ پژوهش منتخب در این بخش هر یک مبلغ ۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جایزه اهدا خواهد شد.

بخش مسابقه‌ی تئاتر ملل:

بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره دربرگیرنده‌ی شماری اجرا و نیز کارگاه آموزشی است که اطلاعات تکمیلی آن به‌زودی ارائه خواهد شد.

بخش مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر:

چهل و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر با توجه به اهمیت و کارکرد ارزشمند هنر‌های تجسمی در تئاتر و با هدف ارتقای سطح کیفی همکاری و همراهی هنرمندان عکاس و گرافیست با گروه‌های نمایشی و همدلی بیشتر، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر را برگزار می‌کند.

این بخش، ویژه‌ی پوستر و عکس از نمایش‌هایی است که در فاصله‌ی زمانی اول آذرماه ۱۴۰۰ تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۱ اجرا شده باشند.

فراخوان تخصصی، هیئت‌داوران و جوایز این بخش متعاقباً از طریق سایت جشنواره به نشانی fitf.ir اعلام خواهد شد.

شرایط:

استاندارد عکس ارسالی: فرمت‌: jpg، کیفیت ۳۰۰dpi در اندازه‌ی ۳۰۰۰ پیکسل (طول).
استاندارد پوستر ارسالی: فرمت: jpg، کیفیت ۳۰۰dpi و ضلع بزرگ اثر ۷۰ سانتی‌متر.

جشنواره با ذکر نام صاحب اثر، مجاز به استفاده از آثار منتخب نهایی در قالب کتاب، نمایشگاه و دیگر برنامه‌های فرهنگی است.

گاه‌شمار:

آخرین مهلت ارسال عکس و پوستر: ۱ دی‌ماه ۱۴۰۱

اعلام نامزد‌های این بخش: ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱

هیئت‌داوران:

سیدعباس میرهاشمی
محمدرضا دوست‌محمدی
مسعود نجابتی

جوایز:

به ۳ عکس منتخب در این بخش هر یک مبلغ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جایزه اهدا خواهد شد.

به ۳ پوستر منتخب در این بخش هر یک مبلغ ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جایزه اهدا خواهد شد.

بخش ویژه:

این بخش به شکل غیررقابتی و به انتخاب دبیرخانه‌ی جشنواره از بین آثار فاخر در راستای اولویت‌های ارائه‌شده در فراخوان برگزار می‌شود. حداکثر آثار پذیرفته‌شده در این بخش ۱۰ اثر خواهد بود.

همچنین مجالس شبیه‌خوانی، که وجهی شادی‌آور دارند، به منظور حمایت از نمایش‌های آیینی انتخاب می‌شوند.

شرایط عمومی شرکت در جشنواره:

درخواست شرکت در چهل و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر صرفاً از طریق تکمیل فرم‌های ثبت‌نام در سایت جشنواره برای بخش‌های مختلف امکان‌پذیر است.

ثبت درخواست در سایت جشنواره صرفاً در تاریخ‌های مشخص‌شده میسر است و پس از آن به صورت خودکار این امر امکان‌پذیر نخواهد بود.

بارگذاری اجازه‌نامه‌ی کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر برای ثبت اثر در تمامی بخش‌های اجرایی الزامی است.

در تمامی بخش‌های اجرایی (صحنه‌ای، خیابانی) هر کارگردان فقط با یک اثر می‌تواند در مرحله‌ی نهایی جشنواره حضور داشته باشد.
ستاد برگزاری جشنواره با توجه به مشکلات پیش‌بینی‌نشده درباره‌ی برنامه‌ریزی و جدول اجرا‌های جشنواره صرفاً متعهد به هماهنگی حضور هر بازیگر فقط در دو نمایش خواهد بود.

با توجه به حضور احتمالی مهمانان غیرایرانی (هنرمندان، مدیران جشنواره‌ها و کمپانی‌ها) در جشنواره، شایسته است گروه‌های شرکت‌کننده برای تسهیل ارتباط آثارشان با این مخاطبان تدارک لازم را لحاظ فرمایند (بالانویس انگلیسی، چاپ اقلام تبلیغاتی و...).

مهلت ارائه‌ی آثار براساس زمان‌بندی یادشده از سوی دبیرخانه‌ی جشنواره تا حد امکان تغییر نکرده و تمدید نخواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.