نفیسه حسینی یکتا گفت: انجام هرگونه تبلیغات در خصوص اقدامات درمانی طب سنتی، داروهای گیاهی و گیاهان دارویی هم مانند سایر حرفههای پزشکی نیازمند اخذ مجوز تبلیغات از سازمان نظام پزشکی است. حتی تبلیغات فضای مجازی هم در قانون مورد توجه بوده و ذکر شده است.
به گفته وی دارو نباید تبلیغ عمومی برای مخاطب عام داشته باشد. باید دقت شود که هر ماده، محصول یا خدمت، چنانچه مدعی هر گونه اثرات درمانی، تشخیصی، پیشگیری و بازتوانی است؛ مشمول دستورالعمل اخذ مجوز از نظام پزشکی قرار میگیرد.
او افزود: انتشار آگهیهای دارویی، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی (منظور از دارو تمام اقلام دارویی، مواد اولیه، ملزومات دارویی و مکمل ها هستند) مشمول قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی میشوند و مرجع استعلام این موارد سازمان غذا و دارو است.
حسینی افزود: منظور از امور پزشکی تمامی خدمات حوزه سلامت است که توسط شاغلین حرف پزشکی و وابسته و موسسات درمانی با رعایت نظام های دولتی، صنفی و حرفه ای ارائه میشوند. منظور از تبلیغات نیز هرگونه پیام یا اطلاع رسانی است که منجر به ترغیب دریافت یا مصرف توسط دریافت کنندگان بالقوه یا بالفعل خدمات یا مصرف کنندگان شود.
او افزود: صدور مجوز جهت تبلیغ صرفاً برای مواد، محصولات و خدماتی مجاز است که اشخاص، شرکت ها و موسسات مربوطه قبلاً پروانه تاسیس، بهره برداری، ساخت یا مجوز ورود و توزیع محصول یا پروانه ارائه خدمات پزشکی و پیراپزشکی موضوع تبلیغات را از وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی یا سایرمراجع ذیصلاح حوزه سلامت اخذ کرده باشند.
او گفت: بنابر این تبلیغاتی که در سطح شهر دیده می شوند، اگر جزء تبلیغات پزشکان هستند؛ تنها با مجوز سازمان نظام پزشکی مجاز است. اگر محصول است با تاییدیه سازمان غذا و دارو مجاز است و اگر تاییدیه را نداشته یا با عنوانی غیر از آنچه در مجوز سازمان غذا و دارو ذکر شده تبلیغ شوند، تخلف محسوب می شود.