رئیس گروه موزه‌های میراث‌فرهنگی استان یزد از مرمت کهن‌ترین زیلوی کشور در موزه زیلوی میبد خبر داد.

الهه خاکباز الوندیان گفت: قدیمی‌ترین زیلوی کشور متعلق به مسجد جامع میبد به تاریخ ۸۰۸ هـ. ق در موزه زیلوی میبد واقع در کاروانسرای شاه‌عباسی این شهرستان نگهداری می‌شود.

او می‌گوید: به منظور تحقق برنامه‌های حفاظت و مرمت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و این اداره‌کل، مرمت این اثر ارزشمند در اولویت‌های امور حفاظت و مرمت آثار استان قرار گرفت.

الوندیان می‌گوید: این اثر ارزشمند تنها زیلوی سه رنگ در ایران بارنگ‌های سفید، آبی و قرمز است که در ابعاد ۷۴۰ در ۳۱۴ سانتیمتر با بیست و چهار نقش سجاده‌ای، در دو ردیف ۱۲ تایی متناسب با فرش انداز ایوان مسجد جامع میبد بافته‌شده است.

به گفته رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد روند حفاظتی و مرمتی این زیلوی تاریخی به خوبی پیش می‌رود.

او گفت: مستند نگاری و آسیب نگاری، پاک‌سازی و تمیزکاری به روش‌های اصولی، ساپورت بخش‌های کمبود، مرمت بخش‌های کمبود و پارگی به روش دوخت و دوز و تثبیت تاروپود بخش‌های سست شده، طراحی، اصلاح، ساخت و نصب پایه‌ها و تکیه‌گاه ویترین محل نمایش اثر از مهم‌ترین اقدامات در اجرای مرمت آن است.

به گفته الوندیان مراحل پایانی حفاظت و مرمت این اثر در حال انجام است و پس از اتمام مرمت در یک نشست تخصصی نحوه برخورد حفاظتی و مرمتی با آن ارائه می‌شود.

رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: این زیلو با نظارت اداره‌کل موزه‌های کشور و کارشناس مسئول مرمت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد به وسیله متخصصین امر مرمت آثار تاریخی و فرهنگی مرمت‌شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار