رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: به دنبال تداوم نظارت ها و نمونه برداری ها از مسیر انتقال پدافندی آب شرب به شهرکرد، سلامت آب به لحاظ بهداشتی مورد تایید و فاقد آلودگی است.

دکتر احمدی  برای افرادی که از بهداشت آب شرب شهرکرد نگران هستند راهکارهایی ارائه کرد و گفت: جوشاندن آب به مدت حداقل ۲ تا ۳ دقیقه و حداکثر ۵ دقیقه و مصرف آن پس از خنک شدن در معرض هوا می تواند نگرانی مردم را از سلامت آب شرب برطرف کند.

وی در تشریح سایر اقدامات بعمل آمده برای رفع نگرانی مردم افزود: از همان لحظات اولیه افت فشار و قطعی آب در شهرکرد و چند شهرستان‌ دیگر، نظارت های تیم‌های بهداشت محیط استان و شهرستان‌ها برای اطمینان از ایمنی و بهداشت آب تشدید شد و همچنان ادامه دارد.

دکتر احمدی ادامه داد: به دنبال وقوع سیلاب و بارندگی اخیر و قطعی آب در برخی از مناطق روستایی و شهری استان و بخصوص شهرکرد، احتمال افزایش موارد بیماری‌های گوارشی وجود داشت اما با همکاری بین بخشی همه دستگاه‌های اجرایی با محوریت استانداری، تاکنون مشکل خاصی در زمینه بیماری‌های وابسته به آلودگی آب گزارش نشده است.

وی یادآور شد: هر چند در زمان وقوع سیل، احتمال آلوده شدن آب شرب به آب فاضلاب طبیعی است اما پس از رخداد سیل در مناطقی از استان مانده آب مخلوط شده با فاضلاب کنترل شد و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

دکتر احمدی خاطرنشان کرد: حتی تجمع حشرات نیز مشاهده نشده است و بازرسین مهندسین بهداشت محیط، کارشناسان نظارت بر آب وکارشناسان مبارزه با بیماری‌ها در شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری با برقراری نظام مراقبت سندرومیک و تشدید نظارت‌ها بر چرخه توزیع آب همواره در تلاش هستند تا از طغیان بیماری‌های گوارشی و منتقله از آب پیشگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم از سلامت آب اطمینان کامل داشته باشند اضافه کرد: با توجه به آبرسانی سیار به برخی مناطق با تانکر و یا خط انتقال آب پدافندی از سامان به شهرکرد، روزانه بصورت تصادفی در همه محله‌های شهرکرد و همه مخازن و شبکه توزیع و تانکر‌ها نمونه برداری‌ها انجام می شود و در حال حاضر هیچگونه الودگی میکروبی وجود ندارد.

رئیس مرکز بهداشت استان یادآور شد: بیش از ۹۵۰ بارکلرسنجی و بازدید انجام شده است و نظارت بازرسین بهداشت محیط و مدیران بر بهداشت سلامت آب به صورت مستمر ادامه دارد.

دکتر احمدی گفت: پهنه بندی شهرکرد و تشدید نظارت‌ها در مناطق مختلف توسط بازرسین مهندسی بهداشت محیط و مدیران شهرستانی و استانی و انجام بازدید‌های شبانه روزی و سرزده از همه تاسیسات و مخازن، تانکر‌ها و منابع توزیع آب، انجام گشت‌های مشترک با تیم کنترل کیفی آب و فاضلاب استان از جمله تمهیدات برای سلامت آب آشامیدنی است.

وی درخصوص نحوه تهیه کلر مادر افزود: ۱۵ گرم (سه قاشق صاف مرباخوری) پرکلرین۷۰% (هیپوکلریت سدیم) را به یک لیتر آب اضافه نموده و برای ۲ دقیقه به هم بزنید، محلول کلر مادر را در بطری تیره رنگ، در جای خنک و دور از نور و دسترس اطفال نگهداری نمائید، این محلول به مدت یک ماه برای ضدعفونی آب‌های مشکوک قابل استفاده است.

دکتر احمدی در تشریح نحوه استفاده از کلر مادر برای ضد عفونی آب‌های مشکوک اضافه کرد: با قطره چکان ۳ یا ۴ قطره از محلول کلر مادر را به یک لیتر آب اضافه نموده، بهم زده و بعد از یک ساعت آن را مصرف نمائید، آب ضد عفونی شده به این روش مدت ۲۴ ساعت قابلیت استفاده دارد.


بیشتر بخوانید


وی به مردم توصیه کرد: صرفه جویی در مصرف آب و همچنین رعایت بهداشت فردی و مواد غذایی و شستن دست‌ها بعد از اجابت مزاج و قبل از غذا خوردن و استفاده از آب آشامیدنی سالم بسیار ضروری است.

دکتر احمدی افزود: مردم هر گونه موارد اسهال شدید و آبکی را به تلفن کشیک مبارزه با بیماری‌ها ۰۳۸۳۲۲۶۴۸۲۲ گزارش نمائید.

وی افزود: همچنین هرگونه شکستگی لوله و شکایات از آب را با سامانه شبانه روزی ۱۹۰ در میان بگذارید.

دکتر احمدی از مردم خواست به شایعات توجه نکنند و از مجاری قانونی و مرکز بهداشت استان اطلاعات بروز را دریافت کنند.

وی در پایان گفت: مردم به بازرسین بهداشت محیط و تیم کنترل کیفی اعتماد کنند و مطمئن باشند هر گونه آب دارای آلودگی رصد می شود و به مدار توزیع وارد نخواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناخته
۱۳:۰۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
الکی میگن آب شرب کوهرنگ با سیلاب گل آلود نشده آب فاضلاب روستاهای سامان را واردش کردن و شدیدا بیماری زاست ما تصفیه خانه نداریم آب باید با تصفیه خانه تصفیه بشه نه با کلر تصفیه خانه کجاست ؟؟؟؟!
آخرین اخبار