رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ابتلا به بیماری سالک در خراسان رضوی از سال ۱۳۸۸ تا پایان سال ۱۴۰۰ روند کاهشی دارد.

 دکتر زهرا نهبندانی رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سه ماهه نخست امسال ۳۷۲ بیمار در استان به اینروند کاهشی ابتلا به بیماری سالک در خراسان رضوی بیماری مبتلا شدند و تحت درمان قرار گرفته اند.

او افزود: پراکندگی زباله در محیط، رها سازی فاضلاب در معابر، عدم جمع آوری نخاله‌های ساختمانی ساختمان‌های نیمه کاره و عدم نماکاری ساختمان و عدم بهسازی کانال‌ها و کال‌های سطح شهر از مهمترین فضا‌های رشد پشه ناقل سالک است.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: درمان بیماری سالک با تزریق موضعی یا سیستمیک دارو با تشخیص پزشک به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت منتخب تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود.

دکتر نهبندانی با بیان این که مخزن بیماری سالک در نوع شهری انسان و سگ و در نوع روستایی جوندگان است بیان کرد: انگل عامل بیماری را پشه خاکی حین گزش از فرد و یا حیوان آلوده به فرد سالم انتقال می‌دهد.

وی با اشاره به علائم این بیماری گفت: وجود ضایعه پوستی (زخم و یا ضایعه قرمز برجسته) که بیش از ۱۴ روز طول کشیده باشد از مهمترین علائم سالک است که می‌توان با آزمایش آن را تایید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.