یوسف نوری وزیر آموزشوپرورش با اشاره به ۲۹ هزار میلیارد تومان مصوبات آموزش و با تاکید به جهان بینی مادی و اثرات آن گفت: اجراییسازی سند تحول بنیادین محور تمام برنامهها و اقدامات آموزش و پرورش است که در این راستا قرارگاه ویژهای برای تعیین اولویتها فعال کرده ایم، همچنین مردمی سازی آموزش و پرورش و ارتقای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی از اولویتهای دولت مردمی ایران قوی است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دغدغه مندی برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور با رویکرد اسلامی سابقهای به طول انقلاب اسلامی دارد اگرچه در سال ۶۷ طرحی جامع به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، اما متأسفانه اجرایی نشد تا این که در سال ۹۰ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب رسید و به عنوان یکی از اسناد افتخارآفرین در اردیبهشت سال ۹۲ به عنوان یکی از سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.
نوری با اشاره به مهمترین اقدامات تحولی آموزش و پرورش براساس اولویت سند تحول بنیادین، گفت: اجرایی سازی سند تحول بنیادین محور تمام برنامهها و اقدامات آموزش و پرورش است که در این راستا قرارگاه ویژه و چابکی برای تعیین اولویتها فعال کرده ایم.
وی هماهنگ سازی واحدهای آموزش و پرورش با چارچوبهای تحولی سند، گفتمان سازی مفاد اصلی سند، شناسایی، تربیت و شبکه سازی رهیاران تحول، راه اندازی مدارس الگوی تحول، تدوین لوایح قوانین لازم برای اجرای سند، ارزیابی و نظارت بر اجرای مفاد سند تحول بنیادین را از مهمترین اقدامات ذیل این راهبرد اعلام کرد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ارتقای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی از دیگر اولویتها است که بر این اساس قرارگاه مجزایی برای بهره گیری این هدف راه اندازی شده است. توجه به مناطق محروم و روستایی با افزایش سهم دانش آموزان این مناطق در مدارس نمونه دولتی، اختصاص معلم آماده و ثابت به مناطق، تهیه و اجرای بستههای حمایتی برای تهیه زیرساختهای آموزشی و طرح تغذیه رایگان دانش آموزی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است.
وی کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش دانست و افزود: بخش مهمی از این اقدام حول منزلت و معیشت معلم همچنین ارتقای کیفیت تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان خواهد بود که میتوان در این باره به اجرای طرحهایی مانند رتبه بندی مدارس، برگزاری جشنوارههای فرهنگی ورزشی برای معلمان و بستههای رفاهی و بیمهای ویژه فرهنگیان اشاره کرد.
عضو کابینه دولت مردمی با تاکید براین که شتاب بخشی به اجرای بستههای تربیت یادگیری و تقویت زیرساختها نیز مورد توجه است، رویکرد دیگر آموزش و پرورش را مردمی سازی در مبنای عمیق استفاده از ظرفیتهای مردمی در امور تربیتی و تدوین ساز وکار حضور اولیا بر نظارت مسائل آموزش و پرورشی دانست.
وی ادامه داد: تحقق این رویکرد در گرو کنشگری جوانان از سطح مدرسه تا مدیریت کلان آموزش و پرورش است و پس از ارزیابیهای کیفی، تعدادی از جوانان به تیم مدیریت آموزش و پرورش اضافه شدند. به نحوی که میانگین سنی اعضای شورای معاونین ۱۷ سال کاهش یافته است. امیدواریم این امر را بتوانیم پاس بداریم.
در آموزش و پرورش الگویی داریم که در تمامی ابعاد مردمی سازی را نشر دهیم و سند تحول دولت نیز بخشی از آن بر همین اساس ترسیم شده است.
بیش از ۶۰ درصد معلمین که سالهای گذشته جذب شدند رشتههای تحصیلی آنها با موضوعی که تدریس میکنم همخوانی ندارند و بیشتر خانم جذب شدند که طبیعتاً مشکلاتی را به همراه دارد.
او گفت: در گذشته به دانشگاه فرهنگیان به عنوان محلی برای تربیت معلم نگاه نمیکردیم؛ لذا باید باید الگوی راهبری این دانشگاه را تغییر دهیم و کاری کنیم که دانشجویان این دانشگاه در ۶ ساحت تحصیلی تبحر داشته باشد و اکنون این کار درحال انجام شدن است.
وی اضافه کرد: افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش از ۹.۶ به ۱۳.۱ درصد و تصویب بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در دور اول سفرهای استانی برای تکمیل و تجهیز طرحهای نیمه تمام از جمله مواردی بود که باید از رئیس جمهور محترم تشکر کنم.