رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی گفت: خریدوسایل ورزشی برای روستاهارقم بالایی را شامل می شود و تحقق همه برنامه ها با بودجه کنونی امکان پذیر نیست.

امیری خراسانی روز یکشنبه در مجمع سالیانه و عمومی هیئت‌های ورزش‌های روستایی و عشایری و بازی‌های محلی استان با اشاره به اینکه کمبود اعتبار، موضوع اصلی هیات‌های ورزشی است، گفت: دی ماه سال ۱۳۹۹وقتی ریاست فدراسیون را بر عهده گرفتم، بودجه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود که با پیگیری‌های انجام گرفته در سال ۱۴۰۰ این مهم به رقم سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید که از این میزان ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت.

او با بیان اینکه این فدراسیون ساختمان قدیمی دارد که اغلب بودجه نیز به هزینه‌های جاری و نگهداری این مکان صرف می‌شود، افزود: با پیگیری‌ها و بواسطه تبصره ۱۴ مجلس شورای اسلامی بودجه این فدراسیون به ۱۵ میلیارد تومان افزایش یافت که رشد حدود ۹ و نیم برابری دارد و این اتفاق مهمی محسوب می‌شود.

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی بااشاره به اینکه با توجه به پتانسیل‌های حوزه ورزش همگانی در قالب سلامتی و تندرستی و چه در قالب ورزش قهرمانی و حرفه‌ای هر استانی به طور مثال بودجه ۳۰ میلیارد تومانی نیز کفاف نخواهد داد، ادامه داد: این فدراسیون با بودجه کنونی نمی‌تواند به تمام برنامه‌های ترسیم شده خود برسد و از طرفی طبق ماده ۹۴ برنامه ششم توسعه طی امسال ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر اساس بند الف آن توزیع استانی را در بر می‌گیرد به ادارات کل توزیع می‌شود.

او با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد اعتباراتی تخصیصی از سوی وزارتخانه از قبل ابلاغیه آن، صادر شده است، افزود: خوشبختانه با بودجه کنونی مطمئن هستیم در مجمع عمومی که در سال آینده برگزار خواهد شد کمک حداقل ۱۰ برابری به استان‌ها انجام خواهد گرفت.

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی با بیان اینکه تعداد زیادی از هیات‌های ورزشی پتانسیل درآمدزایی دارند، ادامه داد: اما شرایط این فدراسیون متفاوت بوده و حاکمیتی است و از طرفی توزیع اعتبارات سخت‌تر از قبل شده است و بر این مبنا باید به دنبال طراحی روش‌های جدید برای جذب و کسب سرمایه رفت.

او با بیان اینکه در زمان حاضر به این فدراسیون تکلیف شده است که در سال ۱۴۰۱، باید ۶۰۰ میلیون تومان درآمدزایی داشته باشد، افزود: بر این مبنا هیئت‌های استانی و شهرستانی نیز به سمت جذب سرمایه حرکت کنند و حتی کار‌های به ظاهر کوچک در عملکرد اعلام شود.

امیرخراسانی بابیان اینکه یکی از معضلاتی که تکلیف آن در وزارتخانه مشخص نمی‌شود نام ورزش روستایی بومی و محلی است، گفت: اگر قرار است این فدراسیون نیز همانند رشته‌های دیگر ورزشی دیده شده پس اعتبار داده شود و اگر غیر این است، از دیگر فدراسیون تخصصی دیگری درخواست شود که در مناطق روستایی چه کاری انجام داده اند.

او با اشاره به اینکه در وزارت کشورقرارگاه محرومیت زدایی و توسعه و آبادانی در روستا‌ها شکل گرفته است، افزود: این فدراسیون با تفاهم نامه‌ای که این قرارگاه منعقد کرده امیدواریم اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

این مسئول با بیان اینکه امسال برای ارزیابی هیات‌های استانی فرم و شاخص‌های مشخص تری ارسال شده است، ادامه داد: ورزش روستایی یعنی توسعه ورزش‌های کلاسیک در مناطق روستایی و عشایری و به دنبال آن ورزش‌های سنتی، بازی‌های بومی و محلی مد نظر است.

او با بیان اینکه متأسفانه در برخی موارد، ورزش‌های سنتی را ورزش‌های روستایی عنوان می‌کنند، گفت: هرچند زادگاه اغلب ورزش‌های سنتی در روستا‌ها بوده، ولی به این معنی نیست که ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی باید در روستا‌ها باشد بلکه در شهر‌ها نیز باید گسترش یابد و برای نسل کنونی لذت بخش باشد.

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی افزود: در حال حاضر کشور‌های دیگر لیگ برتر باز‌های بومی و محلی را برگزار می‌کنند، که چنین چیزی در کشورمان نمود ندارد، این در حالی است که رهبری به ترویج و احیای بازی‌های بومی و محلی تأکید ویژه‌ای دارند.

او با اشاره به اینکه قویترین مردان روستایی و عشایری کشور در هفته تربیت بدنی طی امسال به میزبانی استان البرز برگزار خواهد شد، افزود: بحث چوب کشی در سطح لیگ در حال برگزاری است که هفته آخر شهریور ۲ مدرس خارجی دعوت خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.