راهاندازی سامانه فروش کتاب در عصر استفاده گسترده از فناوریهای نوین و فروش کتاب در فضای مجازی، بستری کارآمد در چرخه فروش کتاب محسوب میشود. این سامانه با اهدافی ازجمله تقویت اقتصاد صنعت نشر کتاب در کشور و بهینهسازی کارکرد اجزای این صنعت، تقویت و اصلاح حلقه توزیع و فروش کتاب در کشور، تسهیل در دسترسی به کتاب، حمایت از کتابفروشیهای سراسر کشور و ایجاد فرصت برابر در بین کتابفروشیها، راهاندازی شده است.
در سامانه فروش کتاب، یارانهها ازجمله یارانههای خرید و ارسال کتاب پیادهسازی میشود که در توزیع عادلانه یارانهها هم نقش مهمی برعهده دارد. در این طرح، چرخه تولید و توزیع کتاب، روال منطقی و معمولی خود را طی میکند و با فعالیت این سامانه به انتهای زنجیره نشر توجه شده است. در نتیجه شیوهای کارآمد در فروش کتاب توسط کتابفروشان خواهد بود.
در سامانه طراحیشده خانه کتاب و ادبیات ایران برای فروش با محوریت کتابفروشیها، این امکان فراهم شده که کتابفروشیها در هر موضوعی بتوانند کتابهای خود را بارگذاری و به فروش برسانند. بنابراین این امکان وجود دارد که اگر کتابی به ویترین نرسیده و یا در کتابفروشی باقی مانده، در معرض دید طیف وسیعتری از افراد قرار گیرد و احتمال خرید آن کتابها بالاتر برود.
در سامانه فروش کتاب، این امکان فراهم میشود که خریداران بدون مراجعه حضوری به کتابفروشیها نیز بتوانند از طریق بستر مجازی، موجودی کتابهای کتابفروشیها را ببینند و آثار مورد نظر خود را بخرند. از این طریق، گروه جدیدی از خریداران کتاب به کتابفروشیها افزوده میشود. ضمن اینکه این امکان فراهم شده که همزمان بهصورت حضوری هم کتابفروشیها فروش داشته باشند، اما با فروش مجازی، سبد فروش جدیدی برایشان ایجاد شود.
هر کتابفروشی که حداقل امکانات حوزه فناوری اطلاعات را داشته باشد، میتواند در این طرح حضور داشته باشد. بسیاری از کتابفروشیها امکان فروش مجازی یا سایت مستقل ندارند که در اینصورت میتوانند برای فروش مجازی از این سامانه استفاده کنند.
توجه به مخاطبان کتاب در مناطق کمبرخوردار از کتابفروشی از دیگر اهداف اصلی طراحی این سامانه بوده است. علاقهمندان میتوانند از طریق این سامانه از نزدیکترین کتابفروشی محل زندگی خود بهصورت حضوری و غیرحضوری خرید داشته باشند.