مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان:

اصفهان، توانایی تبدیل شدن به قُطب(هاب) هوش مصنوعی را در کشور دارد

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان گفت:با ایجاد شتاب‌دهنده هوش مصنوعی از شرکت‌های فناور و دانش بنیان فعال در استان حمایت می‌کنیم.

شتاب‌دهنده (Accelerator) یک ساختار منسجم و مشخص در جهت حمایت و توسعه کارآفرینی نوآورانه و دانش بنیان است که با هدف کمک به کوتاه کردن روند راه‌اندازی و توسعه کسب و کار‌های نوپا و بالابردن کیفیت محصولات، خدمات و ثبات مالی آنها، مشارکت در فرآیند فشرده توسعه این کسب و کار برای مدت محدود، ارائه مشاوره توسط کارشناسان و کارآفرینان مُجرب فعالیت می‌کند و در واقع شتاب‌دهنده، مرکزی است که امکان رشد سریع و صحیح شرکت‌های فناور نوپا را مهیا می‌سازد.

محمد مُروج‌الاحکامی، گفت: اصفهان، توانایی تبدیل شدن به قُطب (هاب) هوش مصنوعی را در کشور دارد بنابراین ایجاد شتاب دهنده و مرکزی برای حمایت از دانشجویان، متخصصان و شرکت‌های فعال در این زمینه ضروریست.

او با تاکید بر نقش هوش مصنوعی در دنیای آینده و تصریح رهبر معظم انقلاب درباره ایفای نقش برتر کشورمان در این زمینه گفت: ما برای تحقق چنین هدفی باید بطور قوی عمل کنیم و به همت همه بخش‌های دولتی و خصوصی نیاز داریم.

او با اشاره به نقش صندوق پژوهش و فناوری در حمایت از فعالان و شرکت‌های فناور در زمینه هوش مصنوعی از طریق ارائه تسهیلات و پیگیری امور ستادی و راهبری اظهار داشت: ظرفیت اصفهان بدلیل برخورداری از دانشگاه‌های برتر، صنایع بزرگ، دانشجویان مُستعد، نیروی انسانی متخصص، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان و فناور، بسیار بالاست.

مُروج‌الاحکامی با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی ادامه داد: صندوق پژوهش و فناوری به عنوان یکی از بازو‌های این کار می‌تواند در زمینه مالی، ستادی، اجرایی و راهبری در حمایت از فعالان عرصه هوش مصنوعی اقدام کند.

او گفت: به منظور تبدیل اصفهان به قُطب هوش مصنوعی، تفاهمنامه‌ای بین صندوق پژوهش و فناوری و بنیاد نُخبگان این استان برای راه‌اندازی شتاب‌دهنده هوش مصنوعی مُنعقد شد.

مُروج‌الاحکامی اظهار داشت: این تفاهمنامه به منظور استفاده از ظرفیت فنی، مالی و اجرایی طرف‌­های قرارداد در امور اقتصاد دانش بنیان، فعال کردن و توانمندسازی شرکت‌­های دانش بنیان در زمینه هوش مصنوعی و توسعه زیست بوم نوآوری امضاء شد.

او با اشاره به تاثیر بلندمدت این برنامه گفت: این صندوق فضای فیزیکی مناسبی را با عنوان "گاراژ یادگیری ماشین" به منظور ایجاد یک شتاب‌دهنده در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان تصریح کرد: بر اساس این تفاهمنامه، راهبری علمی از طریق شناسایی و اولویت‌بندی توسعه فناوری‌­های هوش مصنوعی برای ارائه به واحد‌های فناور و فعالان این عرصه بر عهده بنیاد نُخبگان استان است.

او اظهار داشت: در شتاب‌دهنده هوش مصنوعی از ظرفیت نُخبگان داخلی و خارجی کشور نیز استفاده می‌شود.

به گفته این فعال حوزه پژوهش و فناوری، شناسایی نیاز‌ها و اولویت‌های کشور و شرکت‌های دانش بنیان در زمینه فناوری هوش مصنوعی و شبکه‌سازی برای ارتقای واحد‌های نوپای این عرصه از اهداف راه‌اندازی شتاب‌دهنده توصیف کرد.

هوش مصنوعی یا artificial intelligence شاخه‌ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد.

هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای رایانه است و منظور از آن درواقع ماشین برنامه نویسی شده‌ای است که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد.

این تعریف می‌تواند به تمام ماشین‌هایی اطلاق شود که بگونه‌ای مانند ذهن انسان عمل کنند و بتوانند کار‌هایی مانند حل مساله و یادگیری انجام دهند.

اصفهان بعنوان استان پیشرو در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری که نخستین زمینه‌های رسمی شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان را بوجود آورد حدود ۱۰ درصد از واحد‌های فناور و دانش‌بنیان کشور را در خود دارد و دومین استان کشور در این زمینه است.

صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری اصفهان طبق ماده ۱۰۰ قانون برنامه سوم توسعه در سال ۸۴ با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه تسهیلات به آن‌ها تاسیس شد و دومین صندوق پژوهش در کشور است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.