پیرغلام صفتی است برای کسانی که در طی زمان طولانی نسبت به بزرگداشت واقعه کربلا و برپایی مجالس عزاداری امام حسین و سوگواری محرم کوشا بوده‌اند.

ویژگی‌های پیر غلام بودن استمرار در برپایی مجالس عزاداری حسین و اشتهار به این کار است.مسن بودن از دیگر ملزومات پیرغلامی است.

در تقدیر از پیرغلامان، داشتن دست کم ۷۰ سال سن به عنوان یکی از معیار‌های مشخص پیرغلامی در نظر گرفته می‌شود.

در سال‌های اخیر انتخاب پیرغلامان عمدتاً محدود به مداحان بوده‌است، اما پیر غلامان ممکن است روضه خوان یا هرگونه فعالان دیگری در مجالس عزاداری باشند.

در ایران هر ساله در آستانه شروع ماه محرم اجلاسی برای تجلیل از پیر غلامان حسینی برگزار می‌شود. این اجلاس در ابتدا در سطح ملی بود، اما در سال‌های اخیر به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

با توجه به سابقه کرمانشاه در پذیرایی از زوار حسینی (ع) و قرار گرفتن بر سر راه مسیر جاده ابریشم نوزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی یکم تا سوم شهریور در استان کرمانشاه برگزارمی شود.

بنر نوزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان

حضور ۳۰۰ مهمان خارجی و داخلی در اجلاس

خداپرست دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی (ع) گفت : حدود ۳۰۰ مهمان خارجی و داخلی در این اجلاس حضور دارند ۲۰۰ مهمان داخلی و ۱۵ مهمان خارجی ، ۲۵ نفر از طلاب و دانشجویان خارجی جامعة المصطفی که مقیم ایران هستند در این اجلاس حضور دارند.

وی افزود: ۱۵ مهمان بانو، ۱۵ پیرغلام ملی و ۱۰ پیرغلام بین المللی و ۱۵ پیرغلام استانی در این اجلاس حضور داشته و تجلیل می‌شوند .

خداپرست گفت : روز سه‌شنبه، اول شهریورماه مراسم افتتاحیه اجلاس در کاروانسرای شاه عباسی بیستون کرمانشاه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: صبح روز چهارشنبه، دوم شهریورماه روضه‌های خانگی در استان از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود، بعدازظهر همان روز در تکیه معاون‌الملک محفل شعر عاشورایی با حضور شعرای ملی و استانی برگزار و در شب چهارشنبه نشستی بین‌المللی با حضور مهمانان خارجی و مسئولان کشوری خواهیم داشت.

دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی (ع) تصریح کرد: در روز پنجشنبه، سوم شهریورماه در مسجد عمادلدوله اختتامیه اجلاس برگزار خواهد شد.

وی گفت: حضور و تجلیل از بانوانی که در حوزه‌های تألیف، شعر آئینی و خادمی امام حسین (ع) فعالیت دارند برای اولین بار در این اجلاس برگزار خواهد شد.

وی اشاره‌ای به مهمانان خارجی داشت و افزود: مهمانانی از بیش از ۱۵ کشور (عراق، کویت، لبنان، افغانستان، هندوستان، پاکستان، کامرون، ساحل عاج و...) دعوت شده که بیش از ۴۰ نفر خواهند شد و از هر استان کشور هم ۶ مهمان دعوت کردیم که حدود ۲۰۰ نفر خواهند شد.

رونمایی از بنر نوزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان

آماده‌سازی مکان افتتاحیه و اختتامیه اجلاس

جانشین رئیس ستاد اجلاس بین‌المللی پیرغلامان گفت : آماده‌سازی مکان افتتاحیه و اختتامیه، تبلیغات و فضای شهری، زمینه‌سازی برای حضور مهمانان خارجی و داخلی و انجام هماهنگی‌های لازم برای برگزاری برنامه‌های اجلاس با جدیت و به صورت منظم انجام شده است.
علی‌رضا مهرتاش از هماهنگی و مشارکت همه دستگاه‌های مربوطه قدردانی و تاکید کرد: این انتظار از سایر دستگاه‌ها در برگزاری اجلاس وجود دارد که به صورت گسترده وارد میدان شوند.

تجلیل از پیرغلامان، شاعران اهل بیت (ع) و خادمان امام حسین در اجلاس

حجت‌الاسلام یوسف احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه اظهار داشت: در این دوره از اجلاسیه در سه بخش پیرغلامان، شاعران اهل بیت (ع) و خادمان امام حسین (ع) از افراد برتر تجلیل می‌شود که یکی از شرایط داشتن سن حداقل ۷۰ سال است.

وی عنوان کرد: کارگروه ۶ نفره برای انتخاب پیرغلامان برتر تشکیل و ۱۰ نفر انتخاب شده‌اند که بیشترین سهمیه مربوط به استان کرمانشاه است.

احمدی گفت: مقرر شده نماز مغرب و عشا روز چهارشنبه در ۱۴ مسجد کرمانشاه با حضور پیرغلامان اقامه شود و از ساعت ۱۰ تا ۱۲ روز چهارشنبه ۷۰ مراسم عزاداری در منازل کرمانشاه برگزار می‌شود و پیرغلامان در این مجلاس شرکت خواهند کرد.

اجلاس پیرغلامان

ظرفیت‌های آیینی و هویتی کرمانشاه را میزبان اجلاس کرد

مهدی رحمتی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما گفت: هیات اندیشه ورزی در این زمینه با مشارکت بسیاری مسئولین و افراد اثرگذار فعال است که انتخاب میزبان این اجلاس را برعهده دارد.

وی افزود: چندین شاخص برای این هیات انتخاب مد نظر است که مهم‌ترین آن بحث داشتن ظرفیت‌های آیینی و هویتی در بزرگداشت حماسه عاشورا است که کرمانشاه در این زمینه ظرفیت بسیار خوبی دارد.

وی افزود: شور، حماسه، معرفت و سوگ هم چهار بعد مهمی است که باید در آیین‌های عاشورایی باشد و خوشبختانه آیین‌های عاشورایی در کرمانشاه این چهار شاخصه را دارا هستند.

رحمتی شاخص بعدی در خصوص انتخاب کرمانشاه برای میزبانی این اجلاس را برگزاری آیین‌های حماسی در تکایا عنوان کرد و افزود: کرمانشاه در این زمینه سابقه طولانی داشته و از حدود ۲۰۰ سال پیش تاکنون آثار مکتوبی در این زمینه دارد .

طراحی پوستر اجلاس با شعار "کرمانشاه دروازه کربلا"

افشین امیری مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه گفت: پوستر این اجلاس برگرفته از اِلمان های دینی و مذهبی کرمانشاه و با شعار "کرمانشاه دروازه کربلا" طراحی شده است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه گفت: کرمانشاه از دیرباز دروازه کربلا بوده و کاروان های بسیاری از مرزهای این استان عازم عتبات عالیات می شدند و در حال حاضر این استان با مردمان مهمان نواز همچنان میزبان زوار حسینی هستند.

وی با اشاره به بازگشایی مرز خسروی گفت: امیدواریم بازگشایی این مرز در ایام اربعین استمرار داشته باشد و مردم کرمانشاه بتوانند همانند گذشته میزبان شایسته زوار اباعبدالله الحسین (ع) باشند.

امیری با اشاره به تشکیل کمیته های مختلف برای برگزاری هرچه باشکوهتر این اجلاس گفت: تمام تلاش ما این است که کرمانشاه بتواند میزبان شایسته این اجلاس باشد و امیدواریم دستگاه های استان در این زمینه همکاری خوبی داشته باشند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.