سازمان انتقال خون به استانداردها و امکانات پیشرفته مجهز است

رئیس سازمان انتقال خون گفت: بیماری‌های لوسمی، سرطان‌های خون، بیماری‌های ارثی که در جامعه وجود دارد ممکن است با همین خون بند ناف و پیوند سلول‌های بنیادین آن به شکل کامل درمان شود.

مصطفی جمالی گفت: پیچیده‌ترین فرآیند‌ها و سخت‌ترین استاندارد‌ها در سازمان انتقال خون وجود دارد. ما علاوه بر این که وظیفه داریم خون مورد احتیاج در کشور را تهیه کنیم، سلامت خون نیز بسیار برای ما مهم است و کوچکترین اشتباه می‌تواند باعث شود خونی آلوده وارد سیستم درمانی شود و شکر خدا اکنون در حد استاندارد‌های کشور‌های پیشرفته جهان در حال فعالیت هستیم.

او افزود: هر شخصی بخواهد پیوند انجام دهد و برای مشخص سازگار بودن شرایط پیوند از دهنده به گیرنده آزمایشی به نام HLA انجام می‌شود. بانک HLA نیز به معنای آن است که افراد داوطلبی که مایل هستند اهدای سلول بنیادین خون ساز داشته باشند با مراجعه به سازمان آزمایشی انجام می‌دهند و این موضوع در نرم افزاری ویژه ثبت می‌شود و گیرنده پیوند هز زمانی نیاز به انجام پیوند داشته باشد شرایط او در نرم افزار مقایسه می‌شود و اگر HLA مرتبط باشد با دهنده پیوند انجام می‌شود.

او گفت: در سازمان به دنبال انجام و راه اندازی روش NGS هستیم دقیق‌ترین روش در این موضوع است و زیر ساخت آن تجهیزاتی و علمی است که در سازمان انتقال خون وجود دارد.

مصطفی جمالی در ارتباط با بانک بند ناف عنوان کرد: در داخل خون بند ناف سلول‌های بنیادین خون ساز وجود دارد و زمانی که داوطلبانه اهدای بند ناف صورت می‌گیرد اگر کسی روزی نیاز داشته باشد رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. البته در کشور در بعضی جا‌ها با دریافت پول این کار را انجام می‌دهد که چندان در دنیا مطلوب نیست.

او افزود: بیماری‌های لوسمی، سرطان‌های خون، بیماری‌های ارثی که وجود دارد ممکن است با همین خون بند ناف و پیوند سلول‌های بنیادین آن به شکل کامل درمان شود.

رئیس سازمان انتقال خون:به دلیل هزینه‌ی بالا و محدودیت‌ها بانک HLA نداشتیم که بتواند جوابگوی نیاز کامل کشور باشد.

به گفته جمالی در آلمان بانک HLA این کشور سیزده میلیون عضو دارد و در کشور ما بسیار از این رقم کمتر است.

او گفت:شاید اکنون بین هزار نفر تا دو هزار نفر در سال بچه‌های ما به این پیوند نیاز دارند که خوب متاسفانه به دلیل آن که این بانک حجم کمی دارد هنوز نتوانستیم کاری انجام دهیم. اما خوشبین هستیم که در چند سال آینده بتوانیم با حمایت‌های دولت این بانک را توسعه دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار