فتاحی، نویسنده پیشکسوت کشور با تأکید براینکه هنوز توجه چندانی به ادبیات کهن و ریشههای ادبی نشده است، گفت: ما در پیشینه خودمان شاهنامه را داریم که عظیمترین تراژدی را در ادبیات جهان دارد و ما هنوز نتوانستهایم به این ریشه برگردیم و هنوز در داستان نتوانستهایم حتی یک اثر تقلیدی همچون شاهنامه یا قصه فلسفی مثل قصههای مولوی و یا قصهای تخیلی مثل هزار و یک شب بنویسیم.
فتاحی با بیان اینکه نویسندگان ما در ادبیات شخصیتی که جایگاه بزرگتری و راهنمایی هنری داشته باشد، نداشتهاند، گفت: ما نیازمند کسی بودیم که بتواند توجه به ریشههای کهن را تذکر دهد درحالی که چنین شخصیتی نداشتهایم هرچند شخصیتی همانند مرحوم فردی در این راستا یک مدیر خوب بود، اما هنوز هم دیر نشده است و باید مراکزی که متولی هستند پیشینههای ادبی ما را به نویسندگان متذکر شوند. من شنیدهام قصههای مثنوی در آمریکا بیشتر از قصههای شکسپیر خواننده دارد و این در شرایطی است که هنوز قصهی خوبی که در زمینه کودک و نوجوان نوشته شده باشد که ما را به ریشههایمان پیوند دهد، نداریم.
وی با تأکید براینکه در دورانی عشق در داستان ممنوع بوده است، ادامه داد: عشق به میهن شامل عشق به سرزمین و مردم آن است، لذا نباید ایران را جدای از امیرکبیر، حافظ و سعدی و شهیدان آن معنا کنیم. بهنظرم سرزمین و میهن جدای از زبان فارسی و بزرگان علم و ادب آن و کسانی که در دفاع از این آب و خاک بزرگ شدهاند، نیست.
فتاحی نویسنده پیشکسوت با بیان اینکه برای نگارش داستان از امیرالمومنین و پیامبر (ص) حدود ۵۰۰ داستان را برای مخاطب نوجوان که پیام متناسب سن آنها داشته باشد را جداسازی کردم و سپس داستانهایی از آنها انتخاب کردم، گفت: نگارش این کتابها شروعی شد تا ناشران به حوزه پیامبران و امامان ورود داشته باشند.
نوشتن از معصومین علیهم السلام سختتر از قصههای معمولی است
فتاحی محدودیت نقاشی تصاویر از ائمه را یک چالش برای کتاب کودک و نوجوان دانست و ادامه داد: اینکه ما همواره نمیتوانیم از چهره ائمه در کتابهای کودک و نوجوان تصویر داشته باشیم یک مشکل خیلی جدی بود، ولی تصویرگرهایی آمدند و با ایجاد خلاقیت مدلی ایجاد کردند تا فضا برای ما لطیف شود و از پردهها و نقاشیهای قدیمی در تصویرگریها بهره گرفتند. من بعد از مدتی داستان پیامبران را انجام دادم و در این زمینه ۲۶ پیامبر را کار کردم و سعی شد جنبه باورپذیری و ساده بودن متن را مدنظر داشته باشم.
وی به نگارش مجموعه «پیامبران و قصههایشان» در ۲۶ قسمت اشاره کرد و با تأکید براینکه این کار تصویرگری خوبی داشت، گفت: ما در سخنرانیهای مذهبی پیامبر (ص) را الگو میدانیم، اما این موضوع در یک کلام کلی است و من سعی کردم با حکایتها و قصهها نمونههایی از این الگوها را برای مخاطب ارائه کنم لذا در داستانها چیزهایی را انتخاب کردم که با زندگی جاری انطباق داشته باشند، اما معتقدم نوشتن از پیامبران و معصومین علیهم السلام سختتر از قصههای معمولی است، چون دارای ابعاد مختلف است.
دهه ۶۰ بهترین دهه کتاب کودک شد
این نویسنده در تشریح وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در گذشته، گفت: مجلات در چهار دهه گذشته به شدت مملو از مطالب ترجمه بود و در سالهایی که ما در مجله فعالیت داشتیم در فضای سالهای ۶۱ به شدت کمبود مطلب داشتیم و من قصههای علمی عموحسین را نوشتم که بهترین قصههای علمی آن ایام بود.
فتاحی به تلاش برای نوآوری، سنتشکنی و پرداختن به مسائل جدی در ادبیات کودک و نوجوان اشاره و تأکید کرد: بدون تردید دهه ۶۰ بهترین دهه کتاب کودک شد چراکه نویسندگان مهمی در آن ایام فعالیت داشتند و امیرحسین فردی در این زمینه نقش زیادی داشت چراکه همواره به نویسندگان اعتماد میکرد.