سرلشکر باقری: سپاه به‌ خوبی ‌از اسناد دفاع مقدس نگهداری کرده است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: سپاه اسناد دفاع مقدس را به‌خوبی نگهداری کرده و آنها را از آسیب‌های احتمالی، حفاظت و به خوبی آرشیو کرده است.

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز چهارشنبه (دوم شهریور) پس از بازدید از مرکز اسناد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران با اشاره به بازدید خود از این مرکز درباره نقش اسناد در جلوگیری از بروز انحراف و شفاف سازی واقعیت‌های دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از ابتکارات بی‌نظیر سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس این بود که از اوایل دوران دفاع مقدس راویانی را در تمام یگان‌ها و قرارگاه‌ها مستقر کرد. این راویان با ضبط صوت، دفترچه یادداشت و بعضاً با دوربین عکاسی همه مکالمات بی‌سیم، مذاکرات و مباحث مربوط به عملیات‌های آفندی و پدافندی را با دقت کامل ثبت و ضبط کردند. تعدادی از این راویان جانباز شده و برخی دیگر نیز به شهادت رسیدند.

وی افزود: گنجینه بی نظیری از دوران دفاع مقدس تشکیل شد که امروز می‌تواند به عنوان دستمایه همه پژوهش‌ها و تحقیقات مربوط به دفاع مقدس مورد استفاده قرار بگیرد. این گنجینه در هیچ نقطه از کشور درباره دفاع مقدس وجود ندارد و قطعا در مقایسه با خاطره‌ها و آنچه در اذهان مردم درباره دفاع مقدس باقی مانده، درباره واقعیت‌های دفاع بسیار متقن و مستندتر است و با هیچ منبع قابل قیاس نیست.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این اسناد را به خوبی نگهداری کرده و آن‌ها را از آسیب‌های احتمالی که ممکن است در طول زمان به وجود بیاید، حفاظت و به خوبی آرشیو کرده است. مرکز اسناد دفاع مقدس سپاه در همه آثار مکتوب، هنری و یا اطلس‌هایی که ابن مجموعه ارزشمند منتشر کرده از این اسناد بهره برده است.

وی افزود: خطر بزرگی که همه حوادث بزرگ تاریخی از جمله دفاع مقدس را تهدید می‌کند، مسئله تهدید، فراموشی، دروغ، اغراق و مانند این هاست که وجود این اسناد باعث می‌شود چنین خطراتی به راحتی به‌وجود نیاید.

سرلشکر باقری گفت: یعنی اگر عده‌ای اهل تحقیق وجود داشته باشند که با استفاده از این اسناد واقعیت‌ها را استخراج کنند، تفاوت آن با هرگونه تحریف، دروغ و اغراق مشخص شده و فراموشی هم باعث زنگار گرفتن واقعیت‌ها نخواهد شد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پایان تصریح کرد: این اتفاق مهم در حفظ حقایق دفاع مقدس در سپاه رخ داده و دوستان ما در این مجموعه کار شبانه روزی انجام می‌دهند و جای قدردانی دارد. این اسناد برای همه محققان سراسر کشور نیز قابل بهره‌برداری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار