پژمان شیرمردی درباره نیروگاه بوشهر گفت: مذاکرات خوبی با طرف روسی انجام شده و سرعت کار بالا خواهد رفت.

پژمان شیرمردی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: بومی سازی صنعت هسته‌ای و استفاده از صنایع بین المللی یکی از اولویت های ما در سازمان انرژی اتمی است.

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی در بخش نیروگاه های هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی در دوره جدید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته ای را پیش بینی کرده است.

پژمان شیرمردی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی ایران به دنبال ایجاد تنوع در سبد انرژی کشور است، گفت: امروز یک موضوع مهم در توسعه یافتگی پایداری برقی هسته ای است.

معاون سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: در بخش غیر نیروگاهی در حوزه کاربردهای پزشکی امروز بزرگترین اتفاق را رقم زدیم و توانستیم کیت های قربالگری نوزادان که مهمترین موضوع در درمان کشور است را راه بیاندازیم.

پژمان شیرمردی به رآکتور آب سنگین اراک هم گریزی زد و گفت: سال‌ها راکتور آب سنگین اراک ما معطل ماند اما ما ثابت کردیم که صرفا رویکرد درمانی داریم و در مسیر صادرات این مسیر پزشکی حرکت می‌کنیم.

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی در بخش دارو داروهایی مانند اکسیژن ۱۸ تولید شده که قادرند در تولید مواد رادیو اکتیو برای تشخیص سرطان استفاده شوند؛ این موارد ظرفیت صنعت هسته ای است که متاسفانه کمتر بیان شده است.

پژمان شیرمردی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه محصولات کشاورزی حتی ما در قبل از کاشت و در زمان برداشت هم برنامه داریم، گفت: ما می‌توانیم حشراتی را تولید کنیم که خود به عنوان ضد افت عمل می‌کنند یا در موارد دیگر  ۲۰ فروردین در بخش پلاسما تجهیزاتی را تولید کردیم که در بخش صادرات پسته به ما کمک می‌کنند.

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی استفاده نان پاور و یا غیر برقی صد در صد گردش مالی بیشتری نسبت به حوزه هسته ای دارد و این بخشی از توان هسته ای است که مردم نمی‌دانند.

پژمان شیرمردی در ادامه به کاربرد صنعت هسته‌ای در حوزه آب اشاره کرد و گفت: برنامه هایی در صنعت آب داریم تا بتوانیم میزان مصرف آب را در حوزه کشاورز به یک سوم کاهش دهیم.

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی استفاده از پرتوهای هسته‌ای برای استریل سازی تجهیزات پزشکی امروز در دنیا بازار ۴۵ درصدی از دنیای پزشکی را دارد که سهم ما در دنیا بسیار اندک است. استفاده از ایزوداروها نیز اقداماتی است که ما در صدد پیشرفت آن هستیم .

پژمان شیرمردی در ادامه این بخش از توضیحات خود گفت: امروز قادریم ۱ میلیون نفر از بیماران را به این وسیله درمان کنیم که این امر ۱ میلیون دلار برای ما کاهش هزینه داشته است.

وی در باره نیروگاه بوشهر نیز گفت: مذاکرات خوبی با طرف روسی انجام شده و سرعت کار بالا خواهد رفت.

معاون سازمان انرژی اتمی با یادآوری اینکه حوزه پرتو دهی در کشور ما ۳۶ سال سابقه دارد، گفت: حوزه فناوری هسته ای حوزه ای کاملا فنی و علمی است و بعد اقتصادی این صنعت بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد چراکه بیشترین ارتباط را با مردم خواهد داشت.

پژمان شیرمردی در پایان تاکید کرد که مجموعه سازمان انرژی اتمی معتقد است در مسائل فنی نباید هیچ مرزی برای منافع کشور بشناسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار