رئیس عمومی اداره ادویه و غذا گفت تاجران برای فعالیت در زمینه دوا و غذا باید جواز فعالیت از اداره ادویه و غذا داشته باشند.

امروز چهارشنبه (۲ سنبله/شهریور) اداره ملی ادویه و غذا کنفرانسی را پیرامون کیفیت و مصونیت دوا و غذا با حضور جمعی از واردکنندگان دوا(دارو) و غذا و نمایندگان سازمان های بین المللی برگزار کرد.

عبدالباری عمر، رئیس عمومی اداره ملی ادویه و غذا گفت: اداره ملی دوا و غذا تازه تشکیل است و در گذشته تاجران دوا و غذا امنیت نداشتند حالا امنیت همه آنها تأمين می شود.

رئیس عمومی اداره ادویه و غذا گفت که تمامی افغانستانی ها باید از غذا و دوای با کیفیت استفاده کنند و این اداره تولیدات، واردات و عرضه دوا و غذا را نظارت و کنترل می کند.

عبدالباری عمر همچنین گفت که اگر تاجران فابریکه دوا و غذا می سازند یا دواخانه می خواهند فعالیت کنند، باید جواز از فعالیت از اداره ادویه و غذا داشته باشند.

عبدالباری عمر همچنین گفت که ۶۰ درصد شهروندان افغانستان مصونیت غذایی دارند که برای ۱۰۰ درصد شدن این آمار کار زیادی نیاز است.

رئیس عمومی اداره ادویه و غذا گفت که ۵۱ شرکت دواسازی ثبت اداره ادویه و غذا است که ۴ فابریکه تولیدات دوا جوازهای فعالیتشان را تازه از این اداره گرفته اند.

رئیس عمومی اداره ادویه و غذا با بیان اینکه از طریق ۸ بندر به افغانستان دوا وارد می شود گفت: تیم های اداره ادویه و غذا در بندر چهای کشور ادویه را از لحاظ کیفیت چک و ارزیابی می کنند.

عبدالباری عمر گفت که در سه ماه گذشته ۵۴۶ کانتینر دوا وارد کشور شده است و یکی از عوامل اصلی گسترش مریضی در افغانستان واردات دواهای بی کیفیت است.

لیو دیپنگ، نماینده سازمان جهانی صحت هم گفت: دواهای بی کیفیت مصون نیست و باعث مرگ افراد می شود. تولید دوا و غذا از خود قوانین جهانی دارد.

نماینده سازمان جهانی صحت گفت که سازمان جهانی صحت با افغانستان در عرصه بهداشت متحد است که هدف از حمایت و همکاری بخاطر تولیدات دوا های با کیفیت را دارد.

در دوران حکومت پیشین اداره ملی ادویه و غذا فعالیت داشته که پس از استقرار طالبان در کشور با گذشت یک سال دوباره این اداره فعالیت های خود را آغاز کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار